Διευκρινίσεις για θαλάσσια συγκοινωνία και τραμ

01.04.2025 | 08:00

Με επίκαιρή μου ερώτηση στη Βουλή, πριν λίγες μέρες, έθεσα δημόσια το θέμα του τραμ όπως και της θαλάσσιας συγκοινωνίας για τη Θεσσαλονίκη.

Ευτυχώς, όπως απεδείχθη στη συνέχεια, άνοιξε έτσι ένας διάλογος για τα δύο θέματα που μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να είναι πολύ χρήσιμος.

Ποιες, όμως, είναι αυτές οι προϋποθέσεις;

Πρώτον, ο διάλογος να είναι νηφάλιος και με επιχειρήματα. Άλλωστε η πόλη πλήρωσε ακριβά στο παρελθόν αντιπαραθέσεις πολιτικές για τις υποδομές της.

Δεύτερον, να μην αναζητούνται δεύτερες σκέψεις σε όσους προβληματίζονται για τη σκοπιμότητα των έργων, διότι με την ίδια ευκολία και αυτοί θα μπορούσαν να ισχυριστούν, κάτι που δεν κάνουν, ότι υπάρχουν συμφέροντα πίσω από τις προθέσεις όσων επιθυμούν να δρομολογήσουν τα συγκεκριμένα έργα.

Τρίτον, να αποδεχθούμε όλοι ότι σήμερα με το μετρό σε λειτουργία οποιοδήποτε άλλο συγκοινωνιακό μέσο πρέπει να είναι συμπληρωματικό του.

Έρχομαι τώρα στην ουσία.

Προσωπικά δεν έχω αντίρρηση για το τραμ, αρκεί να λειτουργεί συμπληρωματικά στο μετρό. Να φέρνει δηλαδή επιβάτες σε στάσεις του μετρό. Σήμερα η γραμμή που προτείνεται είναι ουσιαστικά παράλληλη με το μετρό.

Έρχομαι τώρα στη θαλάσσια συγκοινωνία, θυμίζοντας ότι προσωπική μου υπογραφή, ως Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων από το πρόγραμμα «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας», έχει η χρηματοδότηση των ήδη έτοιμων μελετών για τις επίγειες εγκαταστάσεις.

Απλά, σήμερα αμφιβάλλω αν ένα παρόμοιο εγχείρημα θα είναι βιώσιμο. Γι΄ αυτό προτείνω στον διαγωνισμό που θα γίνει ο παραχωρησιούχος να αναλάβει με δικές του δαπάνες να κατασκευάσει τις επίγειες εγκαταστάσεις και ο ίδιος να προμηθευτεί ηλεκτροκίνητα πλοία χωρίς επιδότηση.

Επειδή ακούμε το επιχείρημα ότι οι πόροι θα είναι από τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα ερωτώ:

α. Αν αυτές θα εξαιρούνται από το γενικότερο πλαίσιο, το οποίο δικαιούται η χώρα και 

β. Αν εξαιρούνται τι θα γίνουν αυτά τα πλοία εφόσον η θαλάσσια συγκοινωνία αποδειχθεί μη βιώσιμη.

Τελειώνοντας να σημειώσω και πάλι: Ας εξευρεθούν οι πόροι για την επέκταση του μετρό δυτικά και μετά ας συζητήσουμε για τραμ και θαλάσσια συγκοινωνία με τις παραπάνω όμως προϋποθέσεις.

 

*Ο Στράτος Σιμόπουλος είναι Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός. 

 

 

Στράτος Σιμόπουλος