Μετρό Θεσσαλονίκης και η επόμενη μέρα

Ακούστε το άρθρο 8'
08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Μετρό Θεσσαλονίκης/shutterstock

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα εμβληματικό τεχνικό και ταυτόχρονα αρχαιολογικό έργο. Οι σταθμοί Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας επέχουν θέση αυτόνομων αρχαιολογικών μουσείων, που μάλιστα ενσωματώνονται στην οπτική καθημερινότητα των πολιτών. 

Παρά τις αδιανόητες καθυστερήσεις μέσα στον χρόνο, σήμερα είναι γεγονός. Ένα γεγονός που φέρνει έναν νέο αέρα πολιτισμού της καθημερινότητας στην πόλη.

Το Μετρό, ως υπερσύγχρονο έργο υποδομής, παρασέρνει ουσιαστικά και συμβολικά τη Θεσσαλονίκη στη σφαίρα των μητροπόλεων της Ευρώπης. Ενισχύει το προφίλ, την αστική υπόσταση και την αυτόνομη λάμψη της Θεσσαλονίκης, ως σύγχρονης μεγαλούπολης. Η χρονική αυτή καμπή αναζωογονεί την αυτοπεποίθηση της πόλης, ενεργοποιεί την ατζέντα της και επιφυλάσσει οφέλη στην οικονομία και στον τουρισμό.

Επομένως, η συγκυρία είναι κατάλληλη για να επανασυνθέσει η Θεσσαλονίκη το λεγόμενο όραμα μιας βιώσιμης, πράσινης και συνεκτικής πόλης του μέλλοντος.

Ως προς το κυκλοφοριακό, η συμβολή του έργου δεν θα είναι θαυματουργή. Εξάλλου, μιλάμε ακόμη για μία και μόνη γραμμή κορμού, χωρίς την ανατολική επέκταση και ακόμη περισσότερο χωρίς τη δυτική επέκταση, που βρίσκεται ακόμη στα χαρτιά. Κυρίως θα ωφεληθούν οι περίπου 50.000 νέοι επιβάτες που σήμερα χρησιμοποιούν το Ι.Χ. αυτοκίνητο, αλλά η συμφόρηση που προκαλούν τα υπόλοιπα και υπεράριθμα αυτοκίνητα της πόλης θα παραμείνει.

Το Μετρό, όπως και στην Αθήνα, δεν λύνει το κυκλοφοριακό από μόνο του. Ωστόσο, θα συμβάλει στην καλύτερη χρήση και των λεωφορειακών γραμμών, που αναδιαρθρώνονται γύρω από τη βασική γραμμή του. Θα διαμορφώσει μια θετικότερη συλλογική συνείδηση για τα μέσα μαζικής μεταφοράς και θα ευαισθητοποιήσει οικολογικά τους χιλιάδες νέους της πόλης.

Η μεγιστοποίηση της ωφέλειας του μετρό είναι πάντα περιβαλλοντική και όχι μαθηματικά κυκλοφοριακή. Έτσι συμβαίνει στον σύγχρονο κόσμο. Αν δηλαδή ταυτόχρονα με τη λειτουργία του είχαμε ενεργοποιήσει μέτρα αποθάρρυνσης της χρήσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου, με εκτεταμένες πεζοδρομήσεις στο ιστορικό και εμπορικό κέντρο της πόλης, ή αν η έναρξη λειτουργίας του Μετρό συνοδευόταν με τη λειτουργία ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων σε ολόκληρη την πόλη.

Σε κάθε περίπτωση, βρισκόμαστε στην αρχή μίας νέας περιόδου. Και μόνο η ύπαρξη και λειτουργία του Μετρό μπορεί να αποτελέσει τη θρυαλλίδα ενός βιώσιμου αναπτυξιακού βηματισμού της πόλης προς το 2030.

Πολιτικός Μηχανικός - Συγκοινωνιολόγος