Η επιστροφή ενός εκ των πολλών αεροσκαφών που περιμένουν την παράδοση τους σε κινεζικό αερομεταφορέα στο κέντρο ολοκλήρωσης στο Ζουσάν, είναι το τελευταίο σημάδι διαταραχής έπειτα από την κατάρρευση του καθεστώτος της βιομηχανίας εδώ και δεκαετίες.
Σε ένα σημάδι ότι η Boeing προετοιμαζόταν για κανονική λειτουργία, λίγες εβδομάδες πριν ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ ανακοινώσει δασμούς, τρία νέα αεροσκάφη 737 MAX είχαν πετάξει από την Boeing στο Σιάτλ προς τη Ζουσάν τον Μάρτιο.
Σημειώνεται ότι την Παρασκευή, ένα από την πρώτη παρτίδα αεροσκαφών απογειώθηκε ξανά χωρίς να παραδοθεί και πέταξε από το Ζουσάν προς την αμερικανική επικράτεια του Γκουάμ - μία από τις στάσεις που κάνουν τέτοιες πτήσεις καθώς διασχίζουν τον Ειρηνικό - υποδεικνύοντας ότι κατευθυνόταν πίσω στο Σιάτλ.
Το ταξίδι των 5.000 μιλίων πίσω στο κεντρικό εργοστάσιο της Boeing συμβαίνει καθώς η επιχείρηση της αεροναυπηγικής εταιρείας στην Κίνα βρίσκεται υπό έλεγχο λόγω της διαμάχης για τους δασμούς.
Το Bloomberg News ανέφερε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ότι η Boeing αντιμετώπιζε κινεζική απαγόρευση εισαγωγών, στο πλαίσιο της κλιμακούμενης αντιπαράθεσης για τους «αμοιβαίους» παγκόσμιους δασμούς του Τραμπ.
Ανώτερες πηγές της αεροπορικής και αεροδιαστημικής βιομηχανίας δήλωσαν στο Reuters ότι δεν γνωρίζουν επίσημες οδηγίες κατά της παραλαβής αεροσκαφών της Boeing.
Ακόμα κι έτσι, πηγές της βιομηχανίας και αναλυτές συμφώνησαν ευρέως ότι η επιβολή δασμών στα αμερικανικά προϊόντα από το Πεκίνο ως απάντηση στις ενέργειες του Τραμπ θα μπλοκάρει αποτελεσματικά τις εισαγωγές αεροσκαφών χωρίς καμία επίσημη απαγόρευση.
Μια ανώτερη πηγή της βιομηχανίας δήλωσε ότι η Boeing και οι προμηθευτές της σχεδίαζαν με βάση το ότι δεν θα παραδώσει αεροπλάνα στην Κίνα προς το παρόν.
Φωτογραφίες που αναρτήθηκαν σε ιστότοπους παρακολούθησης αεροσκαφών τον Φεβρουάριο έδειξαν ότι το επαναπατρισμένο αεροπλάνο ήταν διακοσμημένο με τα χρώματα της Xiamen Airlines, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στην China Southern.
Επίσης, μια πηγή ανέφερε ότι αναμενόταν να παραδοθεί στην Xiamen.
Παράδοση Limbo
Ο δασμολογικός πόλεμος έρχεται καθώς η Boeing ανακάμπτει από ένα σχεδόν πενταετές πάγωμα των εισαγωγών για τα αεροσκάφη 737 MAX και από έναν προηγούμενο γύρο εμπορικών εντάσεων.
Η Boeing άνοιξε το εργοστάσιο ολοκλήρωσης στο Ζουσάν - ένα σημαντικό εμπορευματικό κόμβο που μαζί με το κοντινό Ningbo φιλοξενεί ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου - το 2018 υπό τη σκιά ενός προηγούμενου γύρου εμπορικών εντάσεων κατά τη διάρκεια της πρώτης προεδρίας του Τραμπ.
Αν και η Boeing δεν έχει ακολουθήσει την Airbus στη συναρμολόγηση πλήρων αεροσκαφών στην Κίνα, οι αναλυτές δήλωσαν ότι στόχος ήταν να αποκτήσει προβάδισμα σε μια από τις μεγαλύτερες αγορές αεροπορικών ταξιδιών στον κόσμο.
Το Bloomberg News ανέφερε επίσης ότι το Πεκίνο ζήτησε από τους κινεζικούς αερομεταφορείς να σταματήσουν τις αγορές εξαρτημάτων αεροσκαφών αμερικανικής κατασκευής. Όλα τα σύγχρονα εμπορικά αεροσκάφη εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τέτοια εξαρτήματα.
Δύο πηγές της αμερικανικής βιομηχανίας δήλωσαν ότι δεν τους δόθηκαν σαφείς οδηγίες να μην στέλνουν εξαρτήματα στην Κίνα. Μια άλλη πηγή, η οποία διευθύνει ένα κατάστημα συντήρησης και επισκευής αεροσκαφών στην Κίνα, δήλωσε ότι δεν είχαν κανένα πρόβλημα με την εισαγωγή αμερικανικών εξαρτημάτων.
Η σύγχυση σχετικά με την αλλαγή των δασμών θα μπορούσε να αφήσει πολλές παραδόσεις αεροσκαφών σε εκκρεμότητα, με ορισμένους διευθύνοντες συμβούλους αεροπορικών εταιρειών να λένε ότι θα αναβάλουν την παράδοση αεροσκαφών παρά να πληρώσουν δασμούς, λένε οι αναλυτές.