Η δίκη αυτή είναι μόλις στην αρχή της. Καθ’ όλη τη διάρκεια της, η FTC θα υποστηρίξει ότι το Facebook ακολούθησε μια τακτική «αγοράς ή εξόντωσης» για να εξαλείψει τους αντιπάλους του και να αποκτήσει μονοπωλιακή δύναμη στην αγορά των κοινωνικών δικτύων.
Από την πλευρά της, η Meta θα υποστηρίξει ότι είναι υπεύθυνη για τις επιτυχίες των εξαγορών της και ότι, ακόμα και μετά την αγορά του Instagram (το 2012) και του WhatsApp (το 2014), η Meta εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ισχυρό ανταγωνισμό από πλατφόρμες όπως το TikTok και το YouTube.
Σε κίνδυνο βρίσκεται η social media αυτοκρατορία του Ζάκερμπεργκ, η οποία ανέρχεται σε €1,12 τρισεκατομμύρια· αν η FTC πετύχει, η Meta θα αναγκαστεί να παραχωρήσει το Instagram και το WhatsApp, καταστρέφοντας «έως και το 50% της διαφημιστικής της δραστηριότητας», δήλωσε η Τζασμίν Ενμπεργκ, αντιπρόεδρος και κύρια αναλύτρια στην eMarketer, μιλώντας στο Quartz νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.
Η ερευνητική εταιρεία αναμένει ότι το Instagram μόνο θα αντιπροσωπεύσει το 50,5% των εσόδων της Meta από διαφημίσεις στις ΗΠΑ φέτος. Το Instagram και το WhatsApp είναι κρίσιμα για τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη της Meta, καθώς η παραδοσιακή εφαρμογή Facebook χάνει έδαφος με τους νέους χρήστες.
Είναι η Meta μονοπώλιο σήμερα;
«Η FTC ξεκίνησε την υπόθεση με το μεγαλύτερο μάρτυρα στη λίστα της. Μόνο άλλος ένας μάρτυρας, ο οικονομικός εμπειρογνώμονας της FTC, Σκοτ Χέμπιλ, αναμένεται να περάσει τόσο πολύ χρόνο στο βήμα όσο ο Ζάκερμπεργκ», δήλωσε ο δικηγόρος του αντιμονοπωλιακού δικαίου Πολ Σουάνσον στο Quartz. «
Ωστόσο, ενώ η FTC εξέθεσε τον Ζάκερμπεργκ με αμήχανα email για τα σχέδια του Facebook να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό στη δεκαετία του 2010, τίποτα από αυτά δεν έπιασε την κύρια ερώτηση: Είναι η Meta αυτή τη στιγμή μονοπώλιο λόγω των εξαγορών του Instagram και του WhatsApp;»
Σύμφωνα με τον Σουάνσον, η υπηρεσία δεν πήρε την «καθοριστική μαρτυρία που χρειάζεται για να δείξει ότι η Meta κυριαρχεί σε μια στενή αγορά που εξαιρεί άλλες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το TikTok και το LinkedIn». Ο Σουάνσον πρόσθεσε: «Ο Ζάκερμπεργκ περιέγραψε με ικανότητα μια αγορά στην οποία η δύναμη της Meta ελέγχεται από τον ανταγωνισμό από αυτές τις εταιρείες».
Σε ένα παράδειγμα, ο Ζάκερμπεργκ υποστήριξε στο βήμα ότι η «ανάπτυξη της Meta επιβραδύνθηκε δραματικά» λόγω της ανόδου του TikTok. Σε άλλη δήλωσή του, είπε ότι θεωρεί «ότι οι άνθρωποι περνούν περισσότερο χρόνο στο YouTube απ’ ό,τι στο Facebook και το Instagram συνδυασμένα, σίγουρα περισσότερο από το καθένα ξεχωριστά».
Ο Ζάκερμπεργκ το είχε προβλέψει το 2018
Η FTC παρουσίασε παλιά email που είχε στείλει ο CEO της Meta, και σε ένα από αυτά, ο Ζάκερμπεργκ αναφερόταν στην ιδέα του να διαχωρίσει το Instagram.
Έγραψε τότε: «Καθώς οι εκκλήσεις για τη διάσπαση των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών αυξάνονται, υπάρχει μια μη αμελητέα πιθανότητα να αναγκαστούμε να διαχωρίσουμε το Instagram και ίσως το WhatsApp στα επόμενα 5-10 χρόνια ούτως ή άλλως». Ο Ζάκερμπεργκ πρόσθεσε: «Ενώ οι περισσότερες εταιρείες αντιστέκονται στις διασπάσεις, η εταιρική ιστορία δείχνει ότι οι περισσότερες εταιρείες στην πραγματικότητα αποδίδουν καλύτερα μετά από διαχωρισμό».
Αυτά τα σχόλια αντιβαίνουν στις εκτενείς προσπάθειες της Meta να κρατήσει την «οικογένεια εφαρμογών» της ενωμένη κάτω από την ίδια ομπρέλα.
Η Meta θεωρούσε το WhatsApp και το Instagram απειλές
Η FTC παρουσίασε επίσης άλλα email του Ζάκερμπεργκ ως αποδείξεις, περιλαμβανομένου ενός μηνύματος του 2011 που χαρακτήριζε το Instagram «μεγάλο και βιώσιμο ανταγωνιστή μας για τις κινητές φωτογραφίες» και ενός μηνύματος του 2012 που ασκούσε κριτική στις ομάδες που ηγούνταν από τον επικεφαλής τεχνολογίας του Facebook εκείνη την εποχή, Μάικ Σχρόεπφερ. «Το Messenger δε νικά το WhatsApp, το Instagram μεγάλωνε τόσο γρήγορα που έπρεπε να το αγοράσουμε για €0,88 δισεκατομμύρια», είπε ο Ζάκερμπεργκ. «Αυτό δεν το λες ακριβώς επιτυχία», πρόσθεσε.
Το επόμενο έτος, ο τωρινός διευθύνων σύμβουλος της Meta, Χαβιέ Ολιβάν, εξέφρασε ανησυχίες στον Ζάκερμπεργκ για την ανάπτυξη του WhatsApp. Τα μηνύματα που παρουσιάστηκαν στο δικαστήριο, σύμφωνα με το The Hill, δείχνουν ότι ο Ολιβάν είπε στον Ζάκερμπεργκ ότι «σκεφτόμουν σκληρά για αυτό τις τελευταίες νύχτες επειδή ανησυχώ πραγματικά... αυτοί οι τύποι είναι το πραγματικό θέμα», είπε. Ο Ζάκερμπεργκ φέρεται να ανησυχούσε εκείνη την εποχή ότι το WhatsApp θα μπορούσε να προσφέρει χαρακτηριστικά παρόμοια με το Facebook και να «ξεκινήσει να κερδίζει στην Αμερική και σε άλλες αγορές».
Η «τρελή ιδέα» του Ζάκερμπεργκ να κάνει το Facebook επίκαιρο
Πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία αναδείχθηκαν αυτή την εβδομάδα. Το 2022, για παράδειγμα, ο Ζάκερμπεργκ πρότεινε να διαγράψει τις λίστες φίλων των χρηστών ως «μια ενδεχομένως τρελή ιδέα» για να αναζωογονήσει το Facebook, σύμφωνα με αποδείξεις που παρουσιάστηκαν στη δίκη. Ο Ζάκερμπεργκ σκέφτηκε τότε ότι «διαγράφοντας τα γραφήματα όλων και κάνοντάς τους να ξεκινήσουν ξανά» θα μπορούσε να αναζωογονήσει την αλληλεπίδραση στην υπηρεσία, αλλά δεν προχώρησε ποτέ σε αυτό.
Η Meta φέρεται να προσπάθησε να πληρώσει €0,88 δισεκατομμύρια για να αποφύγει τη δίκη
Σε μια τηλεφωνική επικοινωνία με τον πρόεδρο της FTC, Άντριου Φέργκιουσον, ο Ζάκερμπεργκ προσπάθησε να πείσει την υπηρεσία να διευθετήσει την υπόθεση ανταγωνισμού για €395,69 εκατομμύρια — και αργότερα €0,88 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με αναφορά από την Wall Street Journal. Η FTC, από την πλευρά της, αναζητούσε διακανονισμό που θα ήταν 30 φορές μεγαλύτερος, σύμφωνα με το Journal.
Η γνώμη των εμπειρογνωμόνων
Αναμένοντας τις επόμενες εξελίξεις, η Ρεβέκα Άλενσγουορθ, ειδικός στο αντιμονοπωλιακό δίκαιο και αναπληρώτρια κοσμήτορας έρευνας στη Vanderbilt, δήλωσε: «Το μεγάλο πράγμα που περιμένω είναι κάποια μαρτυρία εμπειρογνωμόνων σχετικά με το πώς να σκεφτόμαστε την αγορά εδώ και τη φερόμενη μονοπωλιακή δύναμη της Meta».
«Μέχρι τώρα, σε αυτό το μέτωπο, έχουμε μόνο τη μαρτυρία των στελεχών της Meta και πιθανών ανταγωνιστών (όπως το YouTube) για τις αντιλήψεις τους σχετικά με το αν η Meta αντιμετωπίζει ουσιαστικό ανταγωνισμό από άλλες κοινωνικές πλατφόρμες που δεν είναι 'προσωπικές', όπως το TikTok και το YouTube», πρόσθεσε η Άλενσγουορθ.
«Οι δικαστές συνήθως δίνουν μεγάλη αξία στις απόψεις των εμπειρογνωμόνων σε υποθέσεις αντιμονοπωλιακού δικαίου, ειδικά όταν πρόκειται για τον ορισμό της αγοράς και τη μονοπωλιακή δύναμη.»
Πηγή:liberal.gr