Δήμος Κορδελιού - Ευόσμου: Αντιδράσεις και προσδοκίες για τα Ωνάσεια Σχολεία - Τι λέει ο δήμαρχος, Λ. Αλεξανδρίδης

Ελλάδα

13.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
13.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Σχολική Αίθουσα/eurokinissi
Φωτιές έχει «ανάψει» στον δήμο Κορδελιού - Ευόσμου η επικείμενη μετατροπή δύο σχολικών του μονάδων σε Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία.

Την έντονη ανησυχία τους εκφράζουν γονείς και κηδεμόνες των περίπου 800 μαθητών που φοιτούν στο 3ο ΓΕΛ και στο 6ο Γυμνάσιο Ευόσμου για το νέο πρόγραμμα υπό το οποίο θα λειτουργούν στο προσεχές μέλλον, λόγω της νέας διαδικασίας εισαγωγής μόλις 200 παιδιών μέσω εξετάσεων και με δικαίωμα συμμετοχής σε αυτές παιδιών που διαμένουν σε άλλους δήμους.

Παράλληλα, το πρόβλημα της σχολικής στέγης με το οποίο είναι αντιμέτωπος ο δήμος -δεδομένης της λειτουργίας των υπολοίπων σχολείων του με τον μέγιστο αριθμό μαθητών- εντείνει την ανησυχία των γονέων για πιθανή μετακίνηση των παιδιών τους σε σχολεία όμορων δήμων, με τις συνέπειες να βαραίνουν ιδίως τους μαθητές.

Καθημερινές είναι οι συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας με την τελευταία να έχει πραγματοποιηθεί χθες το απόγευμα έξω από το 6ο Γυμνάσιο Ευόσμου.

Ιδιαιτέρως «εκρηκτικό» ήταν το κλίμα και τον προηγούμενο μήνα με τις πορείες και τις διαμαρτυρίες μαθητών, γονέων και καθηγητών, αλλά και τις καταλήψεις στις οποίες προχώρησαν οι μαθητές του 3ου ΓΕΛ και του 6ου Γυμνασίου Ευόσμου. 

Το ζήτημα της δημιουργίας Πρότυπων Ωνάσειων Σχολείων στην περιοχή τέθηκε υπό συζήτηση και στο δημοτικό συμβούλιο μετά την ενημέρωση που είχε ο δήμαρχος Κορδελιού - Ευόσμου, Λευτέρης Αλεξανδρίδης από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής που εξετάζει την προώθηση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου για τη λειτουργία αυτών των σχολείων. 

«Αν είχαμε πλεόνασμα σε σχολεία, τότε κανείς δε θα ήταν αντίθετος στη φιλοσοφία των Ωνάσειων»

«Κατέβηκα στην Αθήνα για να παρακολουθήσω τη συζήτηση της επιτροπής που εξετάζει το νομοσχέδιο», ανέφερε ο κ. Αλεξανδρίδης, μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα. Ο ίδιος ενημέρωσε, επίσης, τους διευθυντές των σχολείων και τους εκπροσώπους των καθηγητών, ενώ με πρωτοβουλία του το θέμα συζητήθηκε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της 29ης Ιανουαρίου.

Η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, σύμφωνα με τον κ. Αλεξανδρίδη, έδειξε ότι η πλειοψηφία των συμμετεχόντων συμφώνησε με την ανάγκη λειτουργίας Πρότυπων Ωνάσειων Σχολείων στην περιοχή, «αν και υπήρξαν κάποιοι οι οποίοι αντιδρούν κυρίως λόγω της ιδιωτικής συμμετοχής στον τομέα της εκπαίδευσης». Ο δήμαρχος θέτει επίσης επί τάπητος και το έλλειμμα σχολικών υποδομών, οι οποίες -όπως λέει χαρακτηριστικά- «είναι ιδιαίτερα περιορισμένες στην περιοχή». 

«Ζητούμε να δημιουργηθούν το 4ο Λύκειο και το 7ο Γυμνάσιο από την ημέρα που αναλάβαμε καθήκοντα ως δημοτική αρχή. Έχουμε κάνει κινήσεις, έχουμε δώσει ό,τι χρειάζεται η ΚΤΥΠ για να ετοιμάσει την προμελέτη για αυτά τα σχολεία. Είμαστε σε επικοινωνία με τα αρμόδια υπουργεία και περιμένουμε να μας ανακοινωθεί ότι θα μας δοθεί για κατασκευή ένα καινούργιο σχολείο», τονίζει ο κ. Αλεξανδρίδης και προσθέτει: «Αν είχαμε πλεόνασμα σε σχολεία, τότε κανείς δεν θα ήταν αντίθετος στη φιλοσοφία των Ωνάσειων».

«Κανένα παιδί δε θα φύγει από το σχολείο του»

Η μετατροπή των δύο σχολείων, του 3ου ΓΕΛ και του 6ου Γυμνασίου Ευόσμου, σε Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία αναμένεται να ξεκινήσει από τη νέα σχολική χρονιά, διότι ο δήμος Κορδελιού - Ευόσμου ζήτησε και έλαβε παράταση ενός έτους, προκειμένου να προετοιμαστεί καλύτερα και να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες υποδομές. 

«Φέτος θα λειτουργήσουν έξι σχολεία από τα συνολικά 22 που είναι στο πρόγραμμα. Ζήτησα τα δικά μας να ξεκινήσουν την επόμενη χρονιά, ώστε να έχουμε τον χρόνο να προετοιμαστούμε καλύτερα, για να καλύψουμε τις ανάγκες των μαθητών», αναφέρει ο κ. Αλεξανδρίδης.

Ο δήμαρχος επαναλαμβάνει ότι κανένα παιδί δεν θα φύγει από το σχολείο του, καθώς όλοι οι μαθητές που φοιτούν στα εν λόγω σχολεία θα ολοκληρώσουν τον κύκλο σπουδών τους. 

«Όπως έχει ανακοινώσει και το υπουργείο Παιδείας όχι μόνο δεν θα φύγει κανένα παιδί, αλλά και τα αδέλφια τους που θα έρθουν τα επόμενα χρόνια, θα δικαιούνται να εισαχθούν ως υπεράριθμα», επισημαίνει.

Όπως έχει αποφασιστεί, η είσοδος των μαθητών στα Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία θα εξασφαλίζεται με ένα ποσοστό 40% έως 60% για τους μαθητές που διαβιούν στην εκάστοτε περιοχή, ανάλογα με τις ανάγκες της, με τον κ. Αλεξανδρίδη να τονίζει πως διεκδίκησε και εξασφάλισε το υψηλότερο ποσοστό για τους μαθητές τού δήμου Κορδελιού-Ευόσμου, το οποίο τελικά διαμορφώθηκε στο 60%.

Α. Κόπτσης: «Το σχολείο θα πάει μπροστά παρά τα προβλήματα που προκύπτουν»

Από την πλευρά του, μιλώντας σε ημερίδα για τον ενεργό πολίτη που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης την περασμένη Δευτέρα, ο διευθυντής Περιφερειακής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Κόπτσης, επισήμανε μεταξύ άλλων πως «τα τελευταία χρόνια έχουμε κάνει μεγάλη προσπάθεια για να αλλάξουμε το σχολείο. Θέλουμε εκπαιδευτικά ιδρύματα που ναι μεν θα μεταδίδουν γνώση αλλά παράλληλα θα ανοίξουν νέους μαθητικούς ορίζοντες με δράσεις κοινωνικής απήχησης». Και πρόσθεσε: «θέλουμε ένα σχολείο ανοικτό στην κοινωνία και μια κοινωνία που θα δεχτεί το σχολείο. Διαμορφώνουμε τις συνθήκες ώστε οι μαθητές να αντεπεξέλθουν στα κοινωνικά προβλήματα και θα συμμετέχουν στο κοινωνικό γίγνεσθαι».

Αναφερόμενος στις αντιδράσεις για τη δημιουργία των Ωνάσειων, ο κ. Κόπτσης διαβεβαίωσε πως «τα σχολεία αναβαθμίζονται με τα Ωνάσεια, με τα Πρότυπα με τα Πειραματικά. Και το σχολείο θα αλλάξει, θα πάει μπροστά παρά τις αντιθέσεις και τα προβλήματα που προκύπτουν».

Π. Μαρινάκης: «Πρέπει να γυρίσουμε σελίδα και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση»

Στο ζήτημα αναφέρθηκε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, στην πρόσφατη ενημέρωση των πολιτικών συντακτών στη Θεσσαλονίκη. «Είναι καθήκον μας απέναντι στους μαθητές και τους γονείς να σπάσουμε τα δεσμά που κρατούσαν δέσμια τη χώρα επί δεκαετίες. Αν θέλαμε να κάνουμε πίσω σε κινήσεις που είναι αυτονόητες, δεν θα ψήφιζαν εμάς για κυβέρνηση. Σας θυμίζω ότι μόνο εμείς και η Κούβα ήμασταν η εξαίρεση για τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Αν δεν είναι αυτονόητα καλό 6.000 μαθητές να απολαμβάνουν τα εξαιρετικά δεδομένα της εκπαίδευσης που θα παρέχονται, με 160 εκ. ευρώ δωρεά από το ίδρυμα Ωνάση, τότε τι είναι; Το Υπουργείο Παιδείας και ο κ. Πιερρακάκης έβαλαν το κριτήριο της εντοπιότητας και δεν υπάρχει κίνδυνος για μαθητές και καθηγητές. Έχουμε απαντήσει στις εύλογες ανησυχίες των μαθητών», σημείωσε μεταξύ άλλων, ο κ. Μαρινάκης, ενώ όπως υπογράμμισε, «πρέπει να γυρίσουμε σελίδα και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και θα γυρίσει σελίδα».

Αντιδράσεις και διαμαρτυρίες για τη δημιουργία Ωνάσειων Σχολείων

Ωστόσο, οι αντιδράσεις από γονείς και εκπαιδευτικούς για τη δημιουργία τους είναι έντονες. Στις 29 Ιανουαρίου, κατά τη διάρκεια του δημοτικού συμβουλίου, εκφράστηκαν οι ανησυχίες ότι τα Ωνάσεια είναι μία υποτιθέμενη αναβάθμιση των σχολείων, καθώς, όπως υποστηρίζουν, στην ουσία θα διωχθούν εκατοντάδες παιδιά από τα σχολεία όπου φοιτούν σήμερα και θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε άλλα, μακριά από τα σπίτια τους.

Όπως ανέφερε και ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Κορδελιού Ευόσμου, Απόστολος Ελευθερίου κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, «δεν είμαστε αντίθετοι με τη δημιουργία των Ωνάσειων σχολείων. Αντίθετα μια τέτοια επένδυση θα δώσει νέα πνοή και νέο περιβάλλον μάθησης και να γίνει πόλος έλξης για την αριστεία. Θέλουμε όμως περισσότερα και καλύτερα σχολεία για τα παιδιά μας. Ως εκ τούτου η δημιουργία των Ωνάσειων δεν μπορεί και δεν πρέπει να λειτουργήσει εις βάρος των υφιστάμενων σχολείων».

Μάλιστα, τέθηκε από τους γονείς και το ζήτημα της ασφαλούς μετακίνησης των παιδιών που θα μείνουν εκτός των πρότυπων σχολείων, ενώ μερίδα εκπαιδευτικών έθεσε και το ζήτημα των τμημάτων ένταξης στα σχολεία που μετατρέπονται σε Ωνάσεια.

Παράλληλα, τα «πυρά» της προς τη διοίκηση του δήμου, εξαπέλυσε σύσσωμη η αντιπολίτευση κατά την τοποθέτηση των εκπροσώπων των δημοτικών παρατάξεων.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο, το προσεχές χρονικό διάστημα, κλιμάκιο από το Υπουργείο Παιδείας και το Ίδρυμα Ωνάση αναμένεται να επισκεφθεί τον δήμο Κορδελιού - Ευόσμου για να συζητήσει με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να τους ενημερώσει για τα οφέλη του προγράμματος και την εφαρμογή του στην περιοχή.

Τι είναι τα Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία

Πρόκειται για 22 σχολεία, τα οποία θα λειτουργήσουν σε περιοχές της χώρας που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και θα δώσουν σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες τα εφόδια, τη γνώση και το περιβάλλον που χρειάζονται για να εξελίξουν τις δεξιότητές τους.

Αξίζει να σημειωθεί πως συνολικά 4 είναι οι σχολικές μονάδες στη Θεσσαλονίκη οι οποίες έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα των Πρότυπων Ωνάσειων Σχολείων, με τις άλλες δύο -το 12ο Ημερήσιο Γυμνάσιο και το 16ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο- να βρίσκονται στην περιοχή της Ξηροκρήνης.

Τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα λειτουργούν υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, σε στενή συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο αναλαμβάνει την κτιριακή αναβάθμισή τους και την κάλυψη μέρους των λειτουργικών τους εξόδων. 

Το ωρολόγιο πρόγραμμα θα προσομοιάζει με αυτό των Πρότυπων Σχολείων και θα περιλαμβάνει καινοτομίες ως προς τον τρόπο σύνδεσής τους με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα και τη λειτουργία των εκπαιδευτικών Ομίλων και Συνόλων, όπου θα έχουν πρόσβαση και μαθητές γειτονικών δημόσιων σχολείων.

Πρόκειται για ένα δίκτυο υφιστάμενων σχολείων, τα οποία με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Ωνάση θα μετατραπούν σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Πρόκειται για 11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια σε όλη τη χώρα. Τον Σεπτέμβριο του 2025 θα λειτουργήσουν τουλάχιστον οι πρώτες 6 σχολικές μονάδες (3 Λύκεια και 3 Γυμνάσια), ενώ γίνονται προσπάθειες για να λειτουργήσουν 12 σχολικές μονάδες. 

Οι μαθήτριες και οι μαθητές που κατά την έναρξη λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα φοιτούν στη Β΄ και την Γ΄ τάξη του Γυμνασίου και του Λυκείου παραμένουν και ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους σε αυτά. Ο συνολικός αριθμός μαθητών και μαθητριών στα ΔΗΜ.Ω.Σ. , σύμφωνα με το Ίδρυμα Ωνάση, θα φτάσει τις 6.000 ανά έτος και συνολικά πάνω από 22.000 σε ορίζοντα δωδεκαετίας.

 

Ευφροσύνη Καζεπίδου