Αυτή είναι η εκτίμηση που φαίνεται να διαμορφώνει ο εμπορικός κόσμος για την χειμερινή εκπτωτική περίοδο, η οποία ολοκληρώνεται την ερχόμενη η εβδομάδα, σύμφωνα με όσα δήλωσε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης.
Ο κ. Κορκίδης υπογραμμίζει ακόμη ότι έχουν δημιουργηθεί «κενά τζίρου» σε πολλές κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, καθώς και σε πολλά μικρά μεμονωμένα εμπορικά καταστήματα, που αποδίδονται στην αλλαγή των αγοραστικών συνηθειών των καταναλωτών και στις πληθωριστικές πιέσεις.
«Θύμα της παγιωμένης ακρίβειας στην ενέργεια, διατροφή και στέγαση, φαίνεται να είναι για άλλη μια φορά η αγοραστική κίνηση των φετινών χειμερινών εκπτώσεων» όπως αναφέρει ο κ. Κορκίδης.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ δήλωσε:
«Από τα πρώτα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ στο ξεκίνημα του 2025 προέκυψε μεγάλη άνοδος της τιμής του φυσικού αερίου, αλλά και ανατιμήσεις στα τρόφιμα, ενώ σταθερά ανοδικά κινήθηκαν και τα ενοίκια. Με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται τον Ιανουάριο ανοδικά στο 2,7%, η μόνη μηνιαία μείωση που καταγράφεται είναι αυτή του δείκτη στην ομάδα ένδυσης και υπόδησης, κατά -23%, λόγω των τακτικών χειμερινών εκπτώσεων. Ωστόσο από τις υψηλότερες ετήσιες αυξήσεις τιμών καταγράφεται στον δείκτη της ομάδας ένδυσης και υπόδησης με +5,4%, επιβεβαιώνοντας τους λόγους της συγκρατημένης κατανάλωσης. Η αλήθεια είναι πως «η αγορά λιανικής υπολειτουργεί», με μόνο τους 4 στους 10 καταναλωτές να θέλουν και να μπορούν να ανταποκριθούν στα κίνητρα των ελκυστικών τιμών των εκπτώσεων. Ενώ το μέσο διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε στη χώρα μας κατά 13%, εντούτοις για τα 6 στα 10 νοικοκυριά, αφενός η αύξηση δεν επαρκεί και αφετέρου κατευθύνεται σε λογαριασμούς ενέργειας, δαπάνες στέγασης και ράφια τροφίμων. Μια εβδομάδα πριν την ολοκλήρωση των χειμερινών εκπτώσεων, όπως αποτυπώνεται στις μέχρι τώρα πωλήσεις, φαίνεται να έχουν δημιουργηθεί «κενά τζίρου» σε πολλές κατηγορίες καταναλωτικών αγαθών, καθώς και σε πολλά μικρά μεμονωμένα εμπορικά καταστήματα. Οι αναγκαστικές αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και μάλιστα εν μέσω πληθωριστικών πιέσεων, αντί να εστιάζουν στις εκπτωτικές τιμές προκειμένου να περιορίσουν τις δαπάνες τους, έχουν περιορίσει τη χρήση των εκπτωτικών περιόδων, σε σχέση με το παρελθόν. Η αγοραστική διάθεση των καταναλωτών εμφανίζεται και πάλι περιορισμένη στις αγορές με φυσική παρουσία και αυξημένη στις online αγορές και μάλιστα από εξωχώρια e-shops. Η εικόνα των φετινών χειμερινών εκπτώσεων, πλην ορισμένων εξαιρέσεων, είναι κατώτερη των προσδοκιών των εμπόρων, αλλά σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία αναμένεται να εμφανίσει μια πληθωριστική αύξηση στην συνολική αξία των πωλήσεων κατά τουλάχιστον 3% και να ξεπεράσει τα 6 δις ευρώ του αντίστοιχου περυσινού διμήνου. Το ταμείο των χειμερινών εκπτώσεων κλείνει στις 28 Φεβρουαρίου και θα περιμένουμε τα επίσημα στοιχεία για περαιτέρω ανάλυση και αξιολόγηση της «φθοράς των εκπτώσεων», σύμφωνα με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και φυσικά τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Στο μεταξύ αυτές τις ημέρες πραγματοποιείται έρευνα από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας για την πορεία των εκπτώσεων ενώ όπως σχολίασε σε πρόσφατη συνάντησή του με δημοσιογράφους ο πρόεδρο της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, το 2024 θα αποδειχθεί μια κακή χρονιά για το ελληνικό εμπόριο, καθώς παρά την αύξηση τζίρου που ενδέχεται να εμφανίσει, το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων έχει αυξηθεί τόσο που θα εξουδετερώσει το όποιο όφελος.
«Το α' τρίμηνο της χρονιάς του 2024 έδειξε σημαντική αύξηση πωλήσεων, η οποία ωστόσο αποδυναμώθηκε τους επόμενους μήνες. Αν λάβουμε υπόψη όμως, το λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων, εκτιμούμε πως η χρονιά θα είναι κακή για τον κλάδο» ανάφερε χαρακτηριστικά.
Επιπλέον ο κ. Καφούνης υπογράμμισε τα οφέλη που υπάρχουν από τις τουριστικές ροές, ωστόσο, όπως επισήμανε, δεν επωφελούνται όλες οι εμπορικές γειτονιές στον ίδιο βαθμό.