Θέματα ασφαλείας του ΝΑΤΟ εγείρουν πρώην νατοϊκοί λόγω ελέγχου ΟΛΘ και ΟΛΠ από Σαββίδη και Cosco

Ακούστε το άρθρο 8'
08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Λιμάνι Θεσσαλονίκης/Eurokinissi
Θέμα ασφάλειας του ΝΑΤΟ θέτουν πρώην αξιωματούχοι της συμμαχίας λόγω του ιδιοκτησιακού καθεστώτος σε ΟΛΘ και ΟΛΠ, ενώ ένας εμπειρογνώμονας μιλά ακόμη και για επανακρατικοποίηση των λιμανιών.

Κοινό σημείο των απόψεών τους είναι ότι το ιδιοκτησιακό καθεστώς των δύο λιμένων, δημιουργεί πιθανούς «κινδύνους ασφαλείας» στο πλαίσιο της σημερινής γεωπολιτικής κατάστασης, περιλαμβανομένου του κινδύνου κατασκοπείας ή παρεμπόδισης του ανεφοδιασμού και της συντήρησης, σε νατοϊκά πολεμικά σκάφη που ελλιμενίζονται κατά καιρούς στη Θεσσαλονίκη.

Συγκεκριμένα, πρώην υψηλόβαθμα στελέχη του ΝΑΤ0 αφήνουν αιχμές για τον έλεγχο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) από τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη και του ΟΛΠ από την Cosco. Σύμφωνα δε με εκτενές ρεπορτάζ της ιστοσελίδας euobserver.com, δύο απόστρατοι αξιωματικοί του ΝΑΤΟ μιλούν για την αντίθεση της συμμαχίας στον έλεγχο τόσο του ΟΛΘ όσο και του ΟΛΠ, ενώ παραπέμπουν στην Τροία και στον Δούρειο Ίππο. «Όταν βλέπεις κάποιον ως αντίπαλο, δεν τον εμπιστεύεσαι απαραίτητα, επομένως δεν αισθάνεσαι άνετα με το να έχει τον έλεγχο σε κάτι στο οποίο χρειάζεσαι πρόσβαση», τονίζει χαρακτηριστικά ο Αμερικανός απόστρατος ναύαρχος, James Foggo και προσθέτει: «Θυμηθείτε την ιστορία του Δούρειου Ίππου. Να είστε προσεκτικοί με το ποιον καλείτε στην πατρίδα σας»,

«Πραγματικά πιστεύω ότι δεν αισθάνεσαι ποτέ άνετα όταν μια βασική εγκατάσταση όπως αυτή (το λιμάνι της Θεσσαλονίκης) ελέγχεται από κάποιον κοντά στο Κρεμλίνο, λαμβάνοντας υπόψη την αντιπαράθεση μεταξύ ΝΑΤΟ και Ρωσίας», δηλώνει ένας άλλος ο απόστρατος ναύαρχος, ο Ιταλός Giampaolo di Paola.

Μάλιστα, οι πρώην αξιωματούχοι του ΝΑΤΟ συνδέουν τα δύο λιμάνια -της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά- με την ιστορία του Παναμά και την επίθεση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ κατά της κινεζικής Hutchison, ανοίγοντας την κουβέντα σχετικά με τον έλεγχο των λιμανιών στη Μεσόγειο εν μέσω ταραχών στην περιοχή.

Στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά σε τρία λιμάνια, του Αιγαίου, της Αλεξανδρούπολης, της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά. Οπως αναφέρεται, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης το ελέγχει η ελληνική κυβέρνηση. Αντίθετα, ένας Ρώσος δισεκατομμυριούχος, ο οποίος δεν υπόκειται σε κυρώσεις της ΕΕ, αλλά που φέρεται να έχει «στενούς» δεσμούς με το Κρεμλίνο, ο Ιβάν Σαββίδης, ελέγχει τη Θεσσαλονίκη, ενώ ο Πειραιάς ανήκει σε κινεζική εταιρεία (Cosco).

Ο Foggo, ο οποίος διοικούσε τον 6ο Στόλο των ΗΠΑ μέχρι το 2016 και σήμερα είναι πρύτανης του Κέντρου Ναυτιλιακής Στρατηγικής, αρνήθηκε να σχολιάσει άμεσα την διεκδίκηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης (αναφέρεται στην προσπάθεια της γαλλικής Dreyfus να αποκτήσει συμμετοχή έως 21% μέσω προαιρετικής δημόσιας πρότασης), αλλά υπογράμμισε τη στρατηγική σημασία του και τη στρατιωτική αξία του.

«Όταν ένα αμερικανικό αεροπλανοφόρο επιχειρεί στη Μεσόγειο, χρειάζεται εφόδια και ανεφοδιασμό. Πού θα πάει για να τα βρει; Σε λιμάνια όπως της Θεσσαλονίκης», είπε ο Foggo.

Κατασκοπεία...

Foggo και Di Paola προειδοποίησαν ότι αν ένα εχθρικό κράτος ελέγχει ένα τέτοιο λιμάνι, θα μπορούσε να διευκολύνει τη ρωσική ή κινεζική κατασκοπεία ή να δημιουργήσει προβλήματα στις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ. «Ο κίνδυνος αφορά τόσο τη συλλογή πληροφοριών όσο και την πρόσβαση σε κρίσιμες εγκαταστάσεις, όπως δεξαμενές ξηράς, εξοπλισμό συντήρησης και γερανούς», είπε ο Figgo.

Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι προειδοποίησαν ακόμη ότι ένας εχθρικός διαχειριστής λιμένων θα μπορούσε, θεωρητικά, να βοηθήσει τη Ρωσία ή την Κίνα να κατασκοπεύσουν το ΝΑΤΟ ή να προκαλέσουν προβλήματα. Ο Foggo επισήμανε χαρακτηριστικά ότι αποτελούν κίνδυνο τόσο για τη συλλογή πληροφοριών όσο και για τον έλεγχο των πλοίων, για την πρόσβαση σε εγκαταστάσεις ξηράς κλπ.

Ο di Paola, ο οποίος προήδρευε στην επιτροπή των αρχηγών των εθνικών ενόπλων δυνάμεων του ΝΑΤΟ μέχρι το 2011 και ο οποίος ήταν υπουργός Άμυνας της Ιταλίας μέχρι το 2013, είπε ότι υπάρχουν όρια στον έλεγχο των λιμανιών.

«Εάν ο ιδιοκτήτης του λιμανιού (σσ. της Θεσσαλονίκης) έκανε συγκεκριμένες ενέργειες αντίθετες με τα δυτικά συμφέροντα, όπως η διέλευση όπλων στη Ρωσία, είμαι βέβαιος ότι η ελληνική κυβέρνηση, η οποία είναι μια ισχυρή κυβέρνηση υπέρ του ΝΑΤΟ, θα έκανε ό,τι ήταν απαραίτητο, συμπεριλαμβανομένης της επανεθνικοποίησης», είπε ο Ντι Πάολα.

Στο δημοσίευμα υπάρχουν και άλλες ανάλογες θέσεις όπως για παράδειγμα του καθηγητή Sidharth Kaushal, εμπειρογνώμονα του ναυτικού στο Russian Defense think-tank στο Λονδίνο, ο οποίος έθεσε θέμα επανακρατικοποίησης των λιμανιών.

«Η θέση του λιμένα της Θεσσαλονίκης στην υποδομή που επιτρέπει τη στρατιωτική κίνηση (σσ. του ΝΑΤΟ) επιτρέπει, τουλάχιστον, την επιτήρηση και, σε μια πιο ακραία περίπτωση, θα μπορούσε να επιτρέψει (υλικοτεχνική) διακοπή».

«Θα υπάρξει μεγαλύτερη πίεση (των ΗΠΑ) για την ιδιοκτησία στρατηγικών λιμανιών στην Ελλάδα; Αυτό θα ήταν απολύτως συνεπές με τη ρητορική που βγαίνει από την κυβέρνηση Τραμπ «για τον Παναμά)», είπε ο Kaushal.

Στο δημοσίευμα γίνεται, τέλος, εκτενής αναφορά για τον Ιβάν Σαββίδη, για το που ζει, τα περιουσιακά στοιχεία που έχει στην Ελλάδα κλπ.