Η ομαδική αγωγή που κατατέθηκε την Τετάρτη στο Δικαστήριο Εφέσεων Ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου ισχυρίζεται ότι η Google έκανε κατάχρηση της θέσης της για να περιορίσει τις ανταγωνιστικές μηχανές αναζήτησης και, με τη σειρά της, να ενισχύσει την κυρίαρχη θέση της στην αγορά και να καταστεί η ίδια ο μόνος βιώσιμος προορισμός για online διαφημίσεις αναζήτησης.
Η αγωγή ασκείται από την καθηγήτρια Νομικής για θέματα δικαίου ανταγωνισμού Ορ Μπρουκ εκ μέρους εκατοντάδων χιλιάδων οργανισμών με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που χρησιμοποίησαν τις υπηρεσίες διαφήμισης αναζήτησης της Google από την 1η Ιανουαρίου 2011 έως και την ημερομηνία κατάθεσης της αγωγής.
«Σήμερα, οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί του Ηνωμένου Βασιλείου, μεγάλοι ή μικροί, δεν έχουν σχεδόν καμία επιλογή από το να χρησιμοποιήσουν τις διαφημίσεις Google για να διαφημίσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους», δήλωσε η Μπρουκ την Τρίτη. «Οι ρυθμιστικές αρχές σε όλο τον κόσμο έχουν περιγράψει την Google ως μονοπώλιο και η εξασφάλιση μιας θέσης στις κορυφαίες σελίδες της Google είναι απαραίτητη για την προβολή.
Η Google αξιοποιεί την κυριαρχία της στη γενική αγορά διαφημίσεων αναζήτησης και αναζήτησης για να υπερχρεώσει τους διαφημιστές», πρόσθεσε. «Αυτή η ομαδική αγωγή έχει να κάνει με τη λογοδοσία της Google για τις παράνομες πρακτικές της και την αναζήτηση αποζημίωσης εκ μέρους των διαφημιζόμενων στο Ηνωμένο Βασίλειο που έχουν υπερχρεωθεί».
Μια μελέτη αγοράς του 2020 από την Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) — τη ρυθμιστική αρχή ανταγωνισμού του Ηνωμένου Βασιλείου — διαπίστωσε ότι το 90% όλων των εσόδων στην αγορά διαφημίσεων αναζήτησης προήλθαν από την Google.
Η μήνυση ισχυρίζεται ότι η Google έχει λάβει ορισμένα μέτρα για να περιορίσει τον ανταγωνισμό στην αναζήτηση, συμπεριλαμβανομένης της σύναψης συμφωνιών με κατασκευαστές smartphone για την προεγκατάσταση του Google Search και του Chrome σε συσκευές Android και την πληρωμή δισεκατομμυρίων στην Apple για να διασφαλίσει ότι η Google είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο πρόγραμμα περιήγησης Safari.
Ισχυρίζεται επίσης ότι η Google διασφαλίζει ότι το εργαλείο διαχείρισης αναζήτησης Search Ads 360 προσφέρει καλύτερη λειτουργικότητα και περισσότερες δυνατότητες με τα δικά της διαφημιστικά προϊόντα από αυτά των ανταγωνιστών.
