«Σχολές Γονέων»: Όταν η γονεϊκή εκπαίδευση γίνεται «όπλο» στη φαρέτρα κατά της ανήλικης βίας και εγκληματικότητας

Εισαγωγή
Τα μαθήματα ξεκίνησαν, αλλά οι αιτήσεις παραμένουν ανοιχτές -λόγω μικρής συμμετοχής- στις «Σχολές Γονέων» του δήμου Παύλου Μελά.
Χωρίς Διαφημίσεις
0
Συγγραφέας - Εμφάνιση στην Αρχική
1
Body

Σημαντικά εργαλεία για τη διαχείριση των σχέσεων τους με τα παιδιά, καθώς και στη συνειδητή ανατροφή τους, παρέχονται στους γονείς μέσα από τις «Σχολές Γονέων».

Οι «Σχολές Γονέων» έρχονται να καλύψουν χρόνια κενά, δίνοντας στους γονείς «εφόδια» προκειμένου να διαχειριστούν τις σχέσεις τους με τα παιδιά, σε μία εποχή όπου η ανήλικη βία και εγκληματικότητα κορυφώνεται.

Πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία, με στόχο την υποστήριξη των γονέων και την ενίσχυση της γονεϊκής εκπαίδευσης, η οποία «τρέχει» σε πληθώρα δήμων της Ελλάδας.

Μεταξύ αυτών και στον Δήμο Παύλου Μελά, με τη λειτουργία των σχολών από την Αντιδημαρχία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Υγείας, σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Παιδείας & Δια Βίου Μάθησης και τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Ανάγκη για εκπαίδευση των γονέων

 

Η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Υγείας, Συλβάνα Καρασαββίδου, μιλώντας στα «Μακεδονικά Νέα», αναγνωρίζει πως η ελληνική κοινωνία δεν είναι εξοικειωμένη με την έννοια της γονεϊκής εκπαίδευσης. Παρά την αρχική χαμηλή συμμετοχή, οι αιτήσεις παραμένουν ανοιχτές, με στόχο την εξοικείωση των πολιτών και τη θεσμοθέτηση της δράσης.

«Δεν είμαστε εκπαιδευμένοι ως κοινωνία να μπαίνουμε σε τέτοια καλούπια. Θεωρούμε ότι είναι σχολείο, ότι θα μας πάρουν απουσίες. Η συμμετοχή αρχικά δεν ήταν μεγάλη, γι’ αυτό και θα πρέπει να συνεχίσουμε. Με δική μου επιμονή, οι αιτήσεις δεν έκλεισαν και δεν θα κλείσουν, ώστε να προστίθενται σταδιακά γονείς», δηλώνει χαρακτηριστικά η κ. Καρασαββίδου, υπογραμμίζοντας πως «δεν θα παραιτηθούμε από την προσπάθεια για κινητοποίηση του κόσμου και εξοικείωση με τα μαθήματα».

Το πρόγραμμα των Σχολών Γονέων στοn Δήμο Παύλου Μελά

 

Τα μαθήματα πραγματοποιούνται σε τρεις δημοτικές κοινότητες, κάθε Δευτέρα και Τετάρτη, έως τον Μάιο του 2025. Οι γονείς μπορούν να παρακολουθήσουν πρωινά ή απογευματινά τμήματα, με βασική προϋπόθεση να είναι κάτοικοι του Δήμου Παύλου Μελά και να συμμετέχουν ενεργά στις συναντήσεις.

Το πρώτο μάθημα, το οποίο διεξήχθη ήδη στο Πολιτιστικό Κέντρο της Σταυρούπολης, εστίασε στη σημασία των ορίων και στους λόγους που αυτά είναι αναγκαία για την ανάπτυξη των παιδιών.

Η ανήλικη παραβατικότητα και ο ρόλος των γονέων

 

Παράλληλα, προβληματισμό προκαλεί η αυξητική τάση της ανήλικης παραβατικότητας, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας για το 2024. Χαρακτηριστικά, το 26% των παιδιών ξεκινά παραβατική συμπεριφορά από την ηλικία των 8-14 ετών, ενώ το 25% των αδικημάτων αφορά σε κλοπές και το 19% σε ναρκωτικά. Επιπλέον, η συμμετοχή κοριτσιών σε συμμορίες ανηλίκων έχει αυξηθεί σημαντικά.

Η κ. Καρασαββίδου επισημαίνει τη σύνδεση μεταξύ της απουσίας ορίων στην οικογένεια και της βίας μεταξύ ανηλίκων. «Αφήνουμε τα παιδιά, σε κάποιες περιπτώσεις, υπερβολικά ανεξέλεγκτα, στα όρια της αδιαφορίας, αντί να τα οριοθετήσουμε. Τα όρια και το πώς επηρεάζουν τη ζωή του παιδιού ένα πολύ σημαντικό μάθημα. Αν ένα παιδί δεν το οριοθετήσουμε δεν αποκτά και εσωτερικά όρια για να σκεφτεί ότι όταν πια αλλάξει θέση να μην αντιδράει με βία. Αυτό φτιάχνεται μέσα στη διαδικασία της ζωής, όταν μαθαίνεις ότι υπάρχουν κανόνες και υποχρεώσεις. Συνήθως μας ενοχλεί το παιδί μας που δεν έχει οριοθετηθεί, όταν προσβαλλόμαστε εμείς από την συμπεριφορά του. Αν το σκεφτούμε ως μια διαδικασία ότι βοηθάω το παιδί μου για να καταλάβει ότι έτσι λειτουργούν τα πράγματα, ότι θέλω να με σέβονται, αλλά είμαι υποχρεωμένος να τους σέβομαι κι εγώ, μόνο τότε θα υπάρξει καλύτερη πορεία, χωρίς βία και θυμό», σημειώνει σχετικά και επισημαίνει πως «το συλλογικό ασυνείδητο, το υπερεγώ, φτιάχνεται πρώτα από τους γονείς και μετά από το σχολείο. Άρα οι γονείς πρέπει να μάθουν περισσότερα πράγματα για τον εαυτό τους και τα δικά τους όρια για να μπορέσουν να βοηθήσουν και το παιδί να οριοθετηθεί».

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τους ειδικούς, η έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας, οι τεταμένες οικογενειακές σχέσεις και η απουσία γονικού ελέγχου αποτελούν βασικούς παράγοντες που οδηγούν σε ανήλικη εγκληματικότητα.

Μια νέα κοινωνική προσέγγιση

 

Ο Δήμος Παύλου Μελά, αναγνωρίζοντας τις αυξανόμενες κοινωνικές ανάγκες, έχει ήδη δημιουργήσει ένα Κέντρο Ειδικών Θεραπειών, παρέχοντας δωρεάν εργοθεραπεία, λογοθεραπεία και συμβουλευτική υποστήριξη. Ωστόσο, όπως τονίζει η Αντιδήμαρχος, υπάρχει ανάγκη και για δομές υποστήριξης ενηλίκων, όπως για παράδειγμα ψυχολογικής.

«Συνήθως μιλάμε για ευάλωτες ομάδες. Δηλαδή, για να δεχτεί κάποιος βοήθεια, πρέπει να είναι ευάλωτος Αν δεν είσαι ευάλωτος, δεν θα έχεις καμία υποστήριξη; Μια σημαντική δράση είναι δομή ή δομές να είναι πλησίον του πολίτη», σημειώνει η κ. Καρασαββίδου, τονίζοντας την ανάγκη δημιουργίας φιλικών δομών πρόληψης, που θα προσφέρουν στήριξη χωρίς στίγμα.

 

Περισσότερες πληροφορίες: https://pavlosmelas.gr/sxolesgoneon_2025/

 

Πηγή Φωτογραφίας
Shutterstock
Κεντρική Φωτογραφία
Κατηγορία
Υπέρτιτλος
Δήμος Παύλου Μελά
Υπέρτιτλος να είναι στον τίτλο
1