Η ελληνική εταιρεία με έδρα τη Γέφυρα της Θεσσαλονίκης, με ιστορία 30 ετών και με κύριο αντικείμενο την επεξεργασία υποπροϊόντων κλωστοϋφαντουργίας, αναπτύχθηκε γρήγορα και έγινε, από πολύ νωρίς εξωστρεφής με το 90% της παραγωγής της να κατευθύνεται στις 34 χώρες όπου έχει παρουσία. Όπως δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «COMO» κ. Σόλων Χανιώτης, η εμπειρία στην ανακύκλωση προϋπήρχε μέσω της οικογενειακής επιχείρησης, συλλογής και διαλογής που λειτουργούσε ο πατέρας του.
«Με βάση την εμπειρία αυτή πήραμε την απόφαση να εισέλθουμε στην επεξεργασία των υποπροϊόντων και τη μεταποίησή τους σε προϊόντα που απευθύνονται στη στρωματοποιία και την επιπλοποιία. Η Como είναι μια εξωστρεφής επιχείρηση, ανοιχτή σε προκλήσεις, σε νέα προϊόντα και νέες συνεργασίες», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χανιώτης χαρακτηρίζοντας την πορεία της εταιρείας μέχρι σήμερα ενδιαφέρουσα και γεμάτη προκλήσεις.
Η ετήσια επεξεργασία αγγίζει τους 5.000 τόνους παράγοντας μονωτικά υλικά όπως ο τάπητας στρωματοποιίας (felt), που απομονώνει τα ελατήρια του στρώματος από τις υπόλοιπες στρώσεις του και απευθύνονται στις εταιρείες παραγωγής στρωμάτων με το πελατολόγιο της να έχει αυξηθεί σημαντικά. Μάλιστα, συνεργάζεται με πολύ μεγάλες στρωματοποιίες που προμηθεύουν εταιρείες κολοσσούς όπως π.χ. η ΙΚΕΑ.
Οι δυνατές εξαγωγικές χώρες για την Como είναι η Πολωνία, η Ρουμανία, η Σαουδική Αραβία, η Ουγγαρία και η Γαλλία. «Στο εξωτερικό οι αγορές είναι πολύ μεγάλες σε σχέση με την Ελλάδα. Το 80% των ξένων επιχειρήσεων είναι μεγάλες, ενώ το 20% μικρές, αντίθετα με ό,τι ισχύει στη χώρα μας, όπου η πλειοψηφία των επιχειρήσεων είναι μικρές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η δραστηριοποίηση μιας ελληνικής εταιρείας στο εξωτερικό δεν είναι μία εύκολη υπόθεση, διότι εκτός από ένα ποιοτικό προϊόν, απαιτεί συνέπεια, οργάνωση και αξιοπιστία προκειμένου να ανταγωνιστεί μεγάλες εταιρείες του κλάδου», δήλωσε ο κ. Χανιώτης.
Η διαδικασία ανακύκλωσης
Αναφερόμενος στη διαδικασία της ανακύκλωσης των κλωστοϋφαντουργικών αποβλήτων τα οποία χωρίζονται σε βιομηχανικά (postindustrial) και καταναλωτικά (postconsumer), εξήγησε ότι υπάρχουν τρία σημαντικά στάδια και ειδικότερα, η συλλογή από την πηγή, η διαλογή τους και η επεξεργασία τους, με το τελευταίο να είναι το σημαντικότερο λόγω του ότι απαιτούνται σοβαρές επενδύσεις τόσο σε κτιριακό όσο και σε μηχανολογικό εξοπλισμό. Ωστόσο, τόνισε στα Μακεδονικά Νέα την ανάγκη δημιουργίας ενός συστήματος διαχείρισης των συγκεκριμένων αποβλήτων με κανόνες.
Τα τελευταία χρόνια μάλιστα όλο και περισσότερο οι εταιρείες παραγωγής ρούχων χρησιμοποιούν ανακυκλωμένες πρώτες ύλες, για την παραγωγή προϊόντων τους, ενώ δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την ανακύκλωση των ρούχων μετά την χρήση τους. Άξιο αναφοράς είναι πως η κλωστοϋφαντουργία ως κλάδος επιβαρύνει σημαντικά το περιβάλλον, τόσο κατά την παραγωγή όσο και στο τέλος χρήσης τους όταν αυτά δεν ακολουθούν τον δρόμο της ανακύκλωσης αλλά καταλήγουν σε χώρους ταφής, σύμφωνα με τον κ. Χανιώτη.
Από έρευνες που έχουν γίνει στη Βόρεια Αμερική προκύπτει πως από τα 100 εκατ. τόνοι κλωστοϋφαντουργικών αποβλήτων, μόνο το 14% ανακυκλώνεται ενώ θα μπορούσε να ακολουθήσει τον δρόμο της ανακύκλωσης το 80-85%. Αν λάβει κανείς υπόψιν πώς για να παραχθεί 1kg βαμβακερού υφάσματος απαιτούνται 2,700 λίτρα νερού, εύκολα αντιλαμβάνεται πως η ανακύκλωση των κλωστοϋφαντουργικών αποβλήτων είναι επιβεβλημένη.
Κατά τον κ. Χανιώτη, μόνο η Θεσσαλονίκη παράγει ετησίως 117.000 τόνους από κλωστοϋφαντουργικά απόβλητα τα οποία στην πλειονότητα τους, καταλήγουν στους ΧΥΤΑ, καθώς η χώρα μας δεν διαθέτει ακόμη Σύστημα Διαχείρισης των συγκεκριμένων αποβλήτων κατά τα πρότυπα, παραδείγματος χάριν, των μπαταριών ή των πλαστικών.
Νέα παραγωγική γραμμή στη Como
Κάνοντας έπειτα έναν απολογισμό του 2024, προκύπτει ότι ήταν μια σημαντική χρονιά για την εταιρεία, με τον κ. Χανιώτη να σημειώνει ότι ελήφθησαν σημαντικές αποφάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της. Αυτή την στιγμή είναι σε εξέλιξη μια επένδυση για την προσθήκη νέας παραγωγικής γραμμής που θα της επιτρέψει να αυξήσει την παραγωγή της σε 7.500 τόνους ετησίως. Σύμφωνα με τον κ. Χανιώτη, η νέα γραμμή εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2025.
Παράλληλα, η Como σχεδιάζει επέκταση και σε νέα προϊόντα. «Αυτήν την περίοδο δουλεύουμε πάνω σε ένα πρότζεκτ για ηχομονωτικά και θερμομονωτικά προϊόντα. Προσθέτοντας ίνες που προέρχονται από την ανακύκλωση πλαστικών μπουκαλιών (νερού) και κάνοντας μίξη αυτών, θα δημιουργήσουμε ένα μονωτικό προϊόν από 100% ανακυκλωμένες ύλες», εξήγησε στα Μακεδονικά Νέα ο κ. Χανιώτης.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε, τέλος, ο κ. Χανιώτης στη συνεισφορά του ανθρώπινου δυναμικού της Como στην πετυχημένη πορεία της εταιρείας. «Εκτός από την καλή οργάνωση ενός γραφείου, τα κτίρια και τον εξοπλισμό, η επιχείρηση είναι ένας ζωντανός οργανισμός και συνεπώς οι άνθρωποι που την απαρτίζουν έχουν καθοριστικό ρόλο. Έχουμε προσωπικό που εργάζεται στην εταιρεία μας πολλά χρονιά δημιουργώντας σχέσεις εμπιστοσύνης. Ταυτοχρόνως, προσλαμβάνουμε νέους ανθρώπους με φρέσκες ιδέες που σε συνδυασμό με την εμπειρία των παλιών και την εκπαίδευση τους, μπορούμε να πετύχουμε πολύ καλά αποτελέσματα», είπε καταλήγοντας.
