«Μάχη» στο καλάθι του σούπερ μάρκετ – Πώς οι Έλληνες καταναλωτές αντιμετωπίζουν την ακρίβεια

Εισαγωγή
Η ακρίβεια συνεχίζει να αποτελεί βραχνά για τους Έλληνες καταναλωτές, επηρεάζοντας άμεσα τις αγοραστικές τους συνήθειες. Παρά τη μικρή μείωση του πληθωρισμού, οι τιμές των τροφίμων παραμένουν υψηλές, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις τιμές, στις προσφορές και στην ποιότητα των προϊόντων όταν επισκέπτονται τα σούπερ μάρκετ.
Χωρίς Διαφημίσεις
0
Συγγραφέας - Εμφάνιση στην Αρχική
1
Body

Η διαδικτυακή έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία ερευνών και δημοσκοπήσεων «Interview» για λογαριασμό των Μακεδονικών Νέων σε δείγμα 815 ατόμων απ' όλη τη χώρα, αποτυπώνει με σαφήνεια τις τάσεις και τις προτεραιότητες των Ελλήνων καταναλωτών, αποκαλύπτοντας σημαντικά στοιχεία για τη σχέση τους με τα σούπερ μάρκετ. 

Η πλειονότητα των καταναλωτών (44%) επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ δύο έως τρεις φορές την εβδομάδα, ενώ το 25,5% μία φορά την εβδομάδα. Μάλιστα, ένας στους πέντε καταναλωτές (17,6%) επιλέγει να κάνει τα ψώνια του σε καθημερινή βάση, ενώ ένα 12,9% επισκέπτεται το σούπερ μάρκετ λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα. Ωστόσο, παρά τη συχνότητα των επισκέψεων, οι δαπάνες παραμένουν συγκρατημένες. Το 54,8% των καταναλωτών ξοδεύει μεταξύ 20-50 ευρώ ανά επίσκεψη, το 19,4% από 50 έως 100 ευρώ, ενώ μόλις το 6,7% ξοδεύει πάνω από 100 ευρώ. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι όσοι επισκέπτονται το σούπερ μάρκετ μόνο μία φορά την εβδομάδα είναι πιο πιθανό να ξοδεύουν πάνω από 100 ευρώ, καθώς συνήθως πρόκειται για οικογένειες με περισσότερα από τρία μέλη, όπως σχολίασε στα Μακεδονικά Νέα ο πολιτικός αναλυτής και επικεφαλής της Interview, Δημήτρης Βασιλειάδης

Τα κριτήρια επιλογής σούπερ μάρκετ

Η απόσταση και η ευκολία πρόσβασης αναδεικνύονται ως τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής σούπερ μάρκετ για το 34% των καταναλωτών, με τις τιμές να ακολουθούν σε ποσοστό 32%. Η ποιότητα των προϊόντων παίζει επίσης σημαντικό ρόλο για το 22%, ενώ οι προσφορές φαίνεται να επηρεάζουν το 12% των ερωτηθέντων.

Αξιοσημείωτο είναι ότι πολλοί καταναλωτές επιλέγουν σούπερ μάρκετ που βρίσκονται κοντά στην κατοικία τους, ακόμα και αν αυτά δεν προσφέρουν τις χαμηλότερες τιμές. Αυτό αποδεικνύει τη σημασία της ευκολίας και της προσβασιμότητας έναντι της εξοικονόμησης χρημάτων. «Δεν είναι τυχαίο ότι οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, πριν ανοίξουν ένα νέο κατάστημα, πραγματοποιούν ενδελεχείς μελέτες σχετικά με την πληθυσμιακή πυκνότητα και το οικονομικό προφίλ της κάθε περιοχής», εξήγησε ο κ. Βασιλειάδης.

Σταθερότητα στις επιλογές ή εναλλαγή σούπερ μάρκετ; Στο ερώτημα αυτό, το 53% του δείγματος απάντησε ότι εναλλάσσει ανάμεσα σε 2-3 σούπερ μάρκετ, το 44% ότι παραμένει πιστό σε ένα συγκεκριμένο κατάστημα, και μόλις το 3% αλλάζει σούπερ μάρκετ κάθε φορά. 

Οι αγορές και η προσαρμογή στην ακρίβεια

Η ακρίβεια επηρεάζει τις καταναλωτικές συνήθειες σε μεγάλο βαθμό, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, αφού το 55% των καταναλωτών επηρεάζεται πολύ, το 26% αρκετά, το 15% λίγο και το 4% καθόλου.

Μάλιστα η ακρίβεια έχει αναγκάσει τους καταναλωτές να προσαρμόσουν τις αγοραστικές τους συνήθειες προκειμένου να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια στα ράφια δίνοντας έμφαση στην τιμή και την ποιότητα ενός προϊόντος. Συγκεκριμένα, ένα 33% δηλώνει ότι σε περιόδους ακρίβειας προτιμά προϊόντα σε προσφορά, άλλο ένα 33% μειώνει τις αγορές του, ενώ το 18% επιλέγει φθηνότερες εναλλακτικές. Αντίθετα, ένα 16% δεν αλλάζει τις αγοραστικές του συνήθειες, παρά τις αυξήσεις τιμών.

Επίσης, το 50% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι η τιμή είναι ο σημαντικότερος παράγοντας επιλογής προϊόντων, αλλά το 45% δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα. Προς αυτήν την κατεύθυνση, ποσοστό της τάξεως του 54% παρατηρεί τις προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ ενώ το 35% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι συχνά τις παρατηρεί. Άξιο αναφοράς είναι ακόμη ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών δείχνει να προγραμματίζει τις αγορές της, καθώς το 43% ψωνίζει συνήθως με λίστα, ενώ το 38% πάντα με λίστα. Μόνο ένα μικρό ποσοστό (3%) πραγματοποιεί αγορές αυθόρμητα.

Όμως, η αγορά προϊόντων σε προσφορά, χωρίς να είναι άμεση ανάγκη, δεν είναι συνήθης πρακτική καθώς το 36% του δείγματος το κάνει σπάνια, το 34% μερικές φορές, το 20% ποτέ, και το 10% συχνά. Μοιρασμένο είναι επίσης το ποσοστό των ερωτηθέντων σχετικά με τη σύγκριση των τιμών στα σούπερ μάρκετ. Με βάση την έρευνα, το 32% συγκρίνει πάντα τιμές μεταξύ σούπερ μάρκετ, το 30% σπάνια, το 28% συχνά και το 10% ποτέ. 

Η μάχη επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων

Οι καταναλωτές επιλέγουν συνδυαστικά επώνυμα προϊόντα και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με το 72% να δηλώνει ότι τα προτιμά και τα δύο. Το 17% αγοράζει αποκλειστικά επώνυμα προϊόντα, ενώ το 11% προτιμά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Παρόλο που τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι οικονομικότερα, οι καταναλωτές εξακολουθούν να εμπιστεύονται τις επώνυμες μάρκες για λόγους ποιότητας. 

Ο ρόλος των online αγορών

Η πλειοψηφία των καταναλωτών (57%) πληρώνει με χρεωστική κάρτα, ενώ το 23% χρησιμοποιεί μετρητά και το 20% πιστωτική κάρτα. Τα προγράμματα επιβράβευσης φαίνεται να έχουν σημαντική απήχηση, καθώς το 33% τα χρησιμοποιεί συχνά, το 26% πάντα και το 30% σπάνια.

Από την άλλη, οι online αγορές από σούπερ μάρκετ παραμένουν περιορισμένες. Το 60% των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμά τα φυσικά καταστήματα, το 18% θα δοκίμαζε online αγορές, ενώ το 14% ήδη τις πραγματοποιεί.

Άλλες ενδιαφέρουσες αγοραστικές τάσεις

Επιπλέον ερώτημα που τέθηκε στο καταναλωτικό κοινό αφορούσε στην αγορά φρέσκων προϊόντων (π.χ. φρούτα, λαχανικά) από το σούπερ μάρκετ ή από τη λαϊκή αγορά. Το 47% δήλωσε ότι αγοράζει φρέσκα προϊόντα από λαϊκή αγορά, το 38% από σούπερ μάρκετ, ενώ 15% από άλλα καταστήματα (πχ μανάβικο). 

Στην ερώτηση «Πόσο σημαντική είναι για εσάς η καθαριότητα και η οργάνωση ενός σούπερ μάρκετ;», το 82,2% θεωρεί πολύ σημαντική την καθαριότητα και οργάνωση ενός σούπερ μάρκετ. 

Αναφορικά με τα υπόλοιπα αποτελέσματα της έρευνας, προέκυψαν τα εξής:

-To 57% αγοράζει σπάνια βιολογικά προϊόντα, 20% συχνά, 19% ποτέ, 4% πάντα.

-To 70,1% αφιερώνει 15-30 λεπτά σε μια τυπική επίσκεψη, 18,1% λιγότερο από 15 λεπτά, 9,8% 30-60 λεπτά, 2% πάνω από μία ώρα.

-To 75% προτιμά να ψωνίζει μόνος του, χωρίς παρέα.

-Το 69% δεν αγοράζει ποτέ προϊόντα κοντά στο ταμείο, 8% τα αγοράζει συχνά.

-Το 57% προτιμά συνδυασμό συσκευασμένων και χύμα προϊόντων, 35% αποκλειστικά συσκευασμένα, 8% μόνο χύμα.

-Το 28,9% χρησιμοποιεί συχνά online υπηρεσίες σούπερ μάρκετ για έρευνα τιμών, 28,1% σπάνια, 27,2% ποτέ, 15,8% πάντα.

-Το 49% επηρεάζεται λίγο από τη διαφήμιση των προϊόντων, 26% καθόλου, 21% αρκετά, 4% πολύ.

-Το 69% προτιμά σούπερ μάρκετ μόνο με είδη τροφίμων, παρά καταστήματα που διαθέτουν και άλλα προϊόντα όπως ρούχα και ηλεκτρονικά.

Οι καταναλωτές παραμένουν επιλεκτικοί

Η έρευνα της «Interview» αποτυπώνει συνεπώς μια ξεκάθαρη εικόνα της σύγχρονης καταναλωτικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα. Οι επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ είναι συχνότερες, αλλά τα ποσά που ξοδεύονται είναι μικρότερα. Οι καταναλωτές αναζητούν προσφορές, αλλά δεν κάνουν εκπτώσεις στην ποιότητα των προϊόντων.

Η απόσταση, οι τιμές και η ποιότητα παραμένουν βασικά κριτήρια επιλογής σούπερ μάρκετ, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν έδαφος, χωρίς όμως να εκτοπίζουν τα επώνυμα. Παράλληλα, η χρήση καρτών και προγραμμάτων επιβράβευσης αυξάνεται, αλλά οι online αγορές παραμένουν δευτερεύουσα επιλογή.

Το συμπέρασμα είναι ότι οι καταναλωτές προσαρμόζονται στις συνθήκες ακρίβειας, γίνονται πιο επιλεκτικοί και οργανωμένοι, αλλά παραμένουν πιστοί στις ανάγκες και τις προτιμήσεις τους. Η σχέση τους με τα σούπερ μάρκετ εξελίσσεται, επηρεάζοντας τόσο τη στρατηγική των επιχειρήσεων όσο και τις ίδιες τις καταναλωτικές τάσεις της αγοράς. 

Συγγραφέας
Πηγή Φωτογραφίας
Eurokinissi
Κεντρική Φωτογραφία
Κατηγορία
Υπέρτιτλος
Έρευνα για τα Μακεδονικά Νέα
Υπέρτιτλος να είναι στον τίτλο
0