Οι αυξήσεις που έχουν προαναγγείλει οι ακτοπλόοι οφείλονται στο νέο ρυθμιστικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα και θείου στην επιβατηγό ναυτιλία.
Το νέο καύσιμο που θα χρησιμοποιούν τα πλοία, το Marine Gas Oil (MGO), είναι ένας τύπος εξευγενισμένου ναυτιλιακού καυσίμου, χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και καθαρότερο από τα παραδοσιακά καύσιμα, όπως το βαρύ μαζούτ (HFO). Ωστόσο, είναι πιο ακριβό κατά 35%, κάτι που ανεβάζει το λειτουργικό κόστος των πλοίων και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην κυριακάτικη ανασκόπησή του. Όπως έγραψε στο Facebook, οι νέοι κανονισμοί της ΕΕ, που τίθενται σε εφαρμογή από την 1η Μαΐου 2025, επιβάλλουν πρόσθετα κόστη στην ακτοπλοΐα λόγω της μετάβασης σε πιο φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα.
Αυτό θα οδηγήσει σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, καθώς οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα πληρώνουν περισσότερα για τα καύσιμα. Για να συγκρατήσει την αύξηση των τιμών, η κυβέρνηση προχωρά σε παρέμβαση με τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας που μειώνει κατά 50% τα λιμενικά τέλη για ένα έτος. Η χρηματοδότηση αυτής της πρωτοβουλίας θα προέλθει από το Πράσινο Ταμείο.
Η συγκεκριμένη τροπολογία προβλέπει τη μείωση κατά 50% των εξής:
-Το ειδικό ανταποδοτικό τέλος χρήσης λιμένα υπέρ των φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης των λιμένων επιβίβασης και αποβίβασης, για τους επιβάτες των επιβατηγών, επιβατηγών - οχηματαγωγών και υδροπτερύγων πλοίων γραμμών εσωτερικού.
-Το τέλος χρήσης λιμένα για τα οχήματα επιβιβαζομένων ή αποβιβαζομένων σε πλοία ή από πλοία γραμμών εσωτερικού, χωρίς να θίγονται τα τέλη επιβατών.
-Τα ανταποδοτικά δικαιώματα προσόρμισης, παραβολής, πρυμνοδέτησης και ελλιμενισμού των επιβατηγών πλοίων, πλην κρουαζιερόπλοιων.
