Τα ελληνικά τρόφιμα που κατακτούν τις διεθνείς αγορές – Η συμβολή της Βόρειας Ελλάδας και οι top προορισμοί

Εισαγωγή
Έναν από τους βασικότερους πυλώνες της εθνικής οικονομίας αποτελούν οι εξαγωγές ελληνικών τροφίμων και ποτών, με τη χώρα να ενισχύει διαρκώς τη θέση της στις διεθνείς αγορές.
Χωρίς Διαφημίσεις
0
Συγγραφέας - Εμφάνιση στην Αρχική
1
Body

Η αυξημένη ζήτηση για ποιοτικά προϊόντα, η ισχυρή παραγωγική βάση και η τοποθέτηση ελληνικών επιχειρήσεων καθιστούν την Ελλάδα κορυφαίο εξαγωγέα σε βασικές κατηγορίες τροφίμων. Η Βόρεια Ελλάδα, με τις ισχυρές βιομηχανίες της, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτή την αναπτυξιακή πορεία, συμβάλλοντας στη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.

Οι εξαγωγές τροφίμων σε αριθμούς

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο παραμένει ο «βασιλιάς» των ελληνικών εξαγωγών, με αξία που αγγίζει τα 882,9 εκατομμύρια ευρώ το 2024. Η διεθνής αναγνώριση της ποιότητάς του καθιστά την Ελλάδα έναν από τους σημαντικότερους παραγωγούς ελαιολάδου.

Ακολουθούν η φέτα με 785,1 εκατ. ευρώ, οι ελιές με 767,3 εκατ. ευρώ και τα ροδάκινα-νεκταρίνια με 686,8 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική των ελληνικών γαλακτοκομικών και φρούτων στις διεθνείς αγορές. Το ελληνικό γιαούρτι συνεχίζει την ανοδική του πορεία με εξαγωγές ύψους 477,1 εκατ. ευρώ. Σημαντική είναι και η παρουσία της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας, με το λαβράκι (331,4 εκατ. ευρώ) και την τσιπούρα να κυριαρχούν στις εξαγωγές. 

Στα εξαγώγιμα προϊόντα περιλαμβάνονται επίσης το ακτινίδιο (308 εκατ. ευρώ), οι πίτσες (94,1 εκατ. ευρώ), οι κλημεντίνες (84,3 εκατ. ευρώ), τα ζυμαρικά (82,2 εκατ. ευρώ) και τα καρπούζια (80,7 εκατ. ευρώ). Για μεγάλη αύξηση στις εξαγωγές τροφίμων την τελευταία πενταετία έκανε λόγο ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Παναγιώτης Χασάπης ενώ πρόκειται για τον δεύτερο σημαντικότερο εξαγωγικό κλάδο της χώρας μετά τα πετρελαιοειδή.  

Οι κυριότεροι προορισμοί των ελληνικών εξαγωγών

Οι βασικοί προορισμοί των ελληνικών τροφίμων και ποτών είναι η Ιταλία, η Γερμανία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Κύπρος.

Ειδικότερα, η Ιταλία κατέχει την πρώτη θέση στις εξαγωγές ελληνικών τροφίμων, με αξία 1,668 δισ. ευρώ. Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι το πιο εξαγώγιμο προϊόν, αποφέροντας 409 εκατ. ευρώ, ενώ ακολουθούν το σιτάρι (164,5 εκατ. ευρώ) και τα ψάρια όπως το λαβράκι (122,5 εκατ. ευρώ) και η τσιπούρα (102,5 εκατ. ευρώ). Η φέτα, που αποτελεί βασικό στοιχείο της ελληνικής διατροφής, έχει επίσης σημαντική παρουσία με εξαγωγές 103 εκατ. ευρώ.

Με συνολικές εισαγωγές 1,268 δισ. ευρώ από την Ελλάδα, η Γερμανία αποτελεί στρατηγικό εμπορικό εταίρο. Η φέτα κυριαρχεί με 227 εκατ. ευρώ, ενώ το ελαιόλαδο ακολουθεί με 112,6 εκατ. ευρώ. Οι ελιές (73 εκατ. ευρώ) και οι φράουλες (59 εκατ. ευρώ) ενισχύουν την ποικιλία των εξαγόμενων προϊόντων, ενώ οι ζύμες, που χρησιμοποιούνται στη βιομηχανία τροφίμων, φτάνουν τα 43,8 εκατ. ευρώ.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται στην τρίτη θέση με εισαγωγές 737 εκατ. ευρώ. Οι ελιές (201 εκατ. ευρώ), το ελαιόλαδο (67,9 εκατ. ευρώ) και η φέτα (61,8 εκατ. ευρώ) είναι τα κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα. Αξιοσημείωτες είναι και οι εξαγωγές ροδάκινων (46,9 εκατ. ευρώ) και ακτινιδίων (31 εκατ. ευρώ), που αντανακλούν τη δυναμική του ελληνικού αγροτικού τομέα.

Το Ηνωμένο Βασίλειο διατηρεί εξίσου έντονες εμπορικές σχέσεις με την Ελλάδα, με συνολικές εισαγωγές 585 εκατ. ευρώ. Η φέτα (89,9 εκατ. ευρώ) και το γιαούρτι (64,6 εκατ. ευρώ) αποτελούν τα πιο δημοφιλή ελληνικά προϊόντα. Οι ελιές (42,2 εκατ. ευρώ) και το ελαιόλαδο (24,6 εκατ. ευρώ) δείχνουν επίσης ισχυρή παρουσία, ενώ σημαντικές είναι και οι εξαγωγές διαφόρων τροφίμων, που ξεπερνούν τα 24,5 εκατ. ευρώ.

Η Κύπρος, λόγω της εγγύτητας και των ιστορικών δεσμών, αποτελεί σημαντικό εμπορικό προορισμό για τα ελληνικά τρόφιμα, με εισαγωγές 502 εκατ. ευρώ. Το νερό (29,7 εκατ. ευρώ) και ο καφές (25,4 εκατ. ευρώ) είναι τα πιο εξαγώγιμα προϊόντα, ενώ ακολουθούν τα παρασκευάσματα διατροφής (12,4 εκατ. ευρώ), η φέτα (9,7 εκατ. ευρώ) και οι ζύμες (8,3 εκατ. ευρώ).

Η συμβολή της Βόρειας Ελλάδας στις εξαγωγές

Η Βόρεια Ελλάδα αποτελεί κινητήριο δύναμη των ελληνικών εξαγωγών, καθώς φιλοξενεί μεγάλες βιομηχανίες και συνεταιρισμούς που εξυπηρετούν τη διεθνή αγορά και έχουν εδραιωμένη παρουσία σε αυτή. 

Η ΜΕΒΓΑΛ, μία από τις μεγαλύτερες γαλακτοβιομηχανίες της Βόρειας Ελλάδας, εξάγει φέτα και γιαούρτι σε περισσότερες από 35 χώρες, κατέχοντας μερίδιο 15% από τις ελληνικές εξαγωγές γιαουρτιού.

Στον ίδιο κλάδο, και η εισηγμένη γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι από τις Σέρρες εξάγει τα προϊόντα της με διψήφια ανάπτυξη των πωλήσεων γιαουρτιού στο εξωτερικό και σε αγορές όπως Ιταλία με μερίδιο 24% σε αξία και Ηνωμένο Βασίλειο με 46% αντίστοιχα ενώ δυναμική είσοδο κάνει και στην Αμερική με το Greek frozen yogurt.

Στον τομέα των φρούτων, ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Νάουσας είναι από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς ροδάκινων στην Ευρώπη, ενώ στον τομέα των ζυμαρικών, η EURIMAC, με έδρα το Κιλκίς, είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς της χώρας. Το ποσοστό των εξαγωγών επί του συνολικού όγκου παραγωγής και πωλήσεων των ζυμαρικών της εταιρείας έχει αυξηθεί από το 42% το 2020 στο 55% το 2023 και το 2024, με μερίδιο πάνω από το 50% στις ελληνικές εξαγωγές ζυμαρικών, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΜΑΚΒΕΛ-EURIMAC κ. Οδυσσέας Παπαδόπουλος

Το βλέμμα της στις εξαγωγές έχει στρέψει επίσης η Ιωνική Σφολιάτα, βιομηχανία κατεψυγμένων προϊόντων ζύμης και σφολιάτας, η οποία εξάγει μεταξύ άλλων σε Ηνωμένες Πολιτείες και Κεντρική Ευρώπη. Η εταιρεία επιδιώκει να αυξήσει περαιτέρω το ποσοστό των πωλήσεων της στο εξωτερικό, σύμφωνα με όσα ανέφερε στα Μακεδονικά Νέα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ιωνικής, Γεώργιος Πορτοκαλίδης

Η δυναμική των εξαγωγών αποδεικνύει ότι η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών ενισχύει την παρουσία των προϊόντων made in Greece σε όλον τον κόσμο. Με τη στρατηγική αξιοποίηση της διεθνούς ζήτησης και τις επενδύσεις στην ποιότητα, η χώρα μετατρέπεται σε σημαντικό παίκτη της αγοράς ποιοτικών τροφίμων παγκοσμίως.

Προς αυτήν την κατεύθυνση κινούνται τέλος και οι δράσεις εξωστρέφειας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ), με τον αντιπεριφερειάρχη Εξωστρέφειας Μπάνε Πρέλεβιτς να δηλώνει στα Μακεδονικά Νέα ότι στόχος της ΠΚΜ είναι να στηρίξει τις επιχειρήσεις, προκειμένου να εισέλθουν σε νέες αγορές του εξωτερικού, να εδραιωθούν στις ήδη υφιστάμενες αγορές και να δημιουργήσουν ένα παγκόσμιο δίκτυο πελατών.

Συγγραφέας
Πηγή Φωτογραφίας
Shutterstock
Κεντρική Φωτογραφία
Κατηγορία
Υπέρτιτλος να είναι στον τίτλο
0