Με βάση το market review της Δανός| An alliance member of BNP PARIBAS Real Estate, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2024 ο κλάδος των logistics στη Θεσσαλονίκη συνέχισε να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των επενδυτών, με τη ζήτηση να επικεντρώνεται στη δυτική πλευρά της πόλης και περιοχές όπως Καλοχώρι και Σίνδος, όπου η σύνδεση με το λιμάνι και τον σιδηρόδρομο είναι άμεση. Μάλιστα η τάση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε συνδυασμό και με την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Πολλά νέα έργα ποικίλης κλίμακας είτε βρίσκονται υπό κατασκευή είτε σε φάση σχεδιασμού, καθώς η Θεσσαλονίκη αυξάνει την ελκυστικότητά της ως διεθνής κόμβος logistics. Ειδικότερα, τα κυριότερα έργα αυτήν τη στιγμή είναι η ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, το κέντρο logistics στη Δυτική Θεσσαλονίκη από τη Dimand αλλά και η επέκταση του 6ου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης όπου προβλέπεται η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου.
Το πρώην Στρατόπεδο Γκόνου
Στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου έχει δρομολογηθεί η ανάπτυξη ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου σε έκταση 672 στρεμμάτων που θα συνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη μέσω συνδυασμένων μεταφορών. Από τον διαγωνισμό που διενεργείται από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) του ΤΑΙΠΕΔ, τέσσερα επιχειρηματικά σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον, η Ένωση Goldair Cargo - Aktor Όμιλος Εταιρειών, η Ένωση Νομικών Προσώπων TRADE LOGISTICS AEBE - ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε., η ΝΟΒΑΛ ΠΡΟΠΕΡΤΥ Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. (ΟΛΘ).
Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη με τη συνολική επένδυση να φτάνει περίπου τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται η δημιουργία 3.000 νέων θέσεων εργασίας. Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου. Το συγκεκριμένο έργο θα ανοίξει, όπως εκτιμάται, τις πύλες της ελληνικής αγοράς στα Βαλκάνια και θα αναδείξει τόσο την πόλη όσο και ευρύτερα τη Βόρεια Ελλάδα ως διεθνή διαμετακομιστικό εμπορικό κόμβο.
Η επένδυση στο πρώην ακίνητο της ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ
Στην περιοχή του πρώην ακινήτου της «Βαλκάν Εξπόρτ», έκτασης 355 στρεμμάτων, σχεδιάζεται η ανάπτυξη ενός μεγάλου πάρκου logistics από τη Dimand με κτιριακές εγκαταστάσεις συνολικής επιφάνειας 120.000 τ.μ. Το έργο, προϋπολογισμού περίπου 160 εκατ. ευρώ, θα εξυπηρετεί τις αυξανόμενες ανάγκες αποθήκευσης και διανομής σε απόσταση 23 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και 16 χλμ. από το λιμάνι της πόλης. Από το έργο υπολογίζεται ότι θα προκύψουν 200 θέσεις εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο και 150 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.
Κέντρο logistics από τον ΟΛΘ
Μετά το πράσινο φως που έλαβε η επένδυση για την επέκταση του 6ου προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης και με βάση το επικαιροποιημένο master plan του ΟΛΘ, προβλέπεται η κατασκευή νέου κέντρου εφοδιαστικής (Logistic Center) που περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός νέου κτιρίου στη βάση του Προβλήτα 6, μέγιστης επιφάνειας 60.000 τ.μ., και διαμόρφωση χώρων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση του εν λόγω κτιρίου. Η υλοποίηση της επένδυσης θα ξεκινήσει το αργότερο αρχές Μαΐου του 2025 και θα ολοκληρωθεί εντός 3,5 ετών ενώ με την ολοκλήρωση της θα μπορούν να ελλιμενίζονται μεγάλα πλοία που μεταφέρουν περισσότερα από 20.000 container, αυξάνοντας σημαντικά την ικανότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.
Σύμφωνα, τέλος, και με μια σχετική μελέτη, για δέκα χρόνια αφότου γίνει ο έκτος προβλήτας ο μέσος όρος των εσόδων σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας πέριξ του λιμανιού θα φτάνει τα 280 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ θα παράγεται ετήσια προστιθέμενη αξία άνω των 180 εκατ. ευρώ, συνεισφέροντας στο ΑΕΠ της χώρας και θα συμβάλλει στη δημιουργία και στήριξη άνω των 4.300 θέσεων εργασίας που σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με το λιμάνι και το εξαγωγικό εμπόριο.