Στο σχετικό πάνελ συμμετείχαν κορυφαίοι παράγοντες της αγοράς, το Εκτελεστικό Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Υπερταμείου, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος ενώ οι τοποθετήσεις τους ανέδειξαν τη στρατηγική σημασία των έργων αυτών για την οικονομική και αστική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.
Το Υπερταμείο «τρέχει» σημαντικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία, συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ. Ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα είναι η ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), ένα πρότζεκτ συνολικού προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ. Όπως ανέφερε ο κ. Σταμπουλίδης, το Υπερταμείο –ως μέτοχος της ΔΕΘ– έχει συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση ενός χρηματοοικονομικού μοντέλου που θα επικαιροποιηθεί μέσα στους επόμενους μήνες. Το έργο έχει ήδη εξασφαλίσει δύο βασικά χαρακτηριστικά, το Προεδρικό Διάταγμα, που διαμορφώνει το ρυθμιστικό πλαίσιο της επένδυσης και την κρατική χρηματοδότηση, που θα φτάσει έως 120 εκατ. ευρώ, ενώ η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα συνεισφέρει 20 εκατ. ευρώ για την ανάπλαση των πράσινων χώρων.
Στόχος είναι έως τον Ιούνιο του 2025 να έχει ξεκινήσει η ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή του επενδυτή, ώστε το έργο να προχωρήσει ομαλά προς την υλοποίησή του.
Το πρώην στρατόπεδο Γκόνου
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στην αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, ενός στρατηγικού χώρου για την ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ο κ. Σταμπουλίδης τόνισε ότι το έργο έχει περάσει στη δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, με τέσσερα σχήματα επενδυτών να έχουν ήδη αξιολογηθεί από το Υπερταμείο. Η διαφορά είναι ότι, αυτή τη φορά, το Υπερταμείο παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης, το οποίο καθιστά την επένδυση ελκυστική. Μάλιστα, μέσα στο καλοκαίρι του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αυτές.
Κομβικό έργο η επέκταση του 6ου προβλήτα
Η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αποτελεί βασικό ζητούμενο για τη μελλοντική οικονομική ισχύ της πόλης. Ο κ. Σταμπουλίδης ανέφερε ότι η επέκταση του 6ου προβλήτα είναι ένα έργο μείζονος σημασίας, καθώς θα αναβαθμίσει την εμπορική δραστηριότητα του λιμένα, καθιστώντας τον πιο ανταγωνιστικό σε διεθνές επίπεδο.
Παράλληλα, στο τραπέζι τέθηκε και η υπόθεση της μαρίνας της Καλαμαριάς, όπου αναμένεται νέο Προεδρικό Διάταγμα την άνοιξη του 2025, ώστε να ξεκινήσει εκ νέου ο διαγωνισμός για την αξιοποίησή της. Σχετικά με την προσφυγή του δήμου Καλαμαριάς στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), είπε ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος και του «εύχομαι περαστικά».
Το έργο στο πρώην ΦΙΞ
Ένα ακόμη μεγάλο έργο που θα αλλάξει τον χάρτη της Θεσσαλονίκης είναι η ανάπτυξη του πρώην εργοστασίου ΦΙΞ, στη δυτική είσοδο της πόλης. Όπως εξήγησε ο κ. Ανδριόπουλος αφού εξέφρασε το ενδιαφέρον του για την ανάπλαση της ΔΕΘ τονίζοντας όμως ότι τα νούμερα της επένδυσης δεν βγαίνουν, το έργο βρίσκεται σε μελετητική διαδικασία, με την πολεοδόμηση να έχει ολοκληρωθεί και τους συντελεστές δόμησης να έχουν εγκριθεί από το ΣτΕ. Η τελική αρχιτεκτονική μελέτη θα παρουσιαστεί τον Απρίλιο ή τον Μάιο του 2025, ενώ η οικοδομική άδεια αναμένεται στα τέλη του 2025 με την κατασκευή του έργου να ξεκινά μεταξύ Σεπτεμβρίου και Δεκεμβρίου του 2025. Το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί τέλη του 2027 ή αρχές του 2028.
Το πρώην ΦΙΞ θα μετατραπεί σε ένα σύγχρονο αστικό κέντρο, που θα περιλαμβάνει ξενοδοχείο, κατοικίες, εστιατόρια και πολιτιστικούς χώρους, αλλά και πλατεία πρασίνου. «Η πόλη δεν μας έχει πλησιάσει ποτέ αλλά εμείς χτυπάμε την πόρτα της στην οποία έχουμε παρουσία από το 2019. Η δυτική είσοδος είναι εγκαταλελειμένη, οπότε αποτέλεσε στρατηγτική μας απόφαση να προχωρήσουμε στα έργα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ανδριόπουλος.
Νέο κέντρο logistics στο πρώην ακίνητο της ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ
Ένα επιπλέον σημαντικό πρότζεκτ είναι η δημιουργία ενός κέντρου logistics στο πρώην ακίνητο της ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ. Ο κ. Ανδριόπουλος τόνισε ότι το έργο είναι σε ώριμο στάδιο, όμως η επιτυχία του εξαρτάται από τη χωρητικότητα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Ο ίδιος επισήμανε πως για να προχωρήσει η ανάπτυξη της Ελλάδας και της Θεσσαλονίκης πρέπει να υπάρξει επίσπευση και συντονισμός των μεγάλων υποδομών, όπως το λιμάνι και οι επεκτάσεις του μετρό της πόλης.
Το στοίχημα της Κεντρικής Μακεδονίας
Όπως τονίστηκε, τέλος, στην Prodexpo North 2025, η επιτυχία των έργων αυτών θα καθορίσει το μέλλον της Θεσσαλονίκης και τη θέση της ως οικονομικού κόμβου των Βαλκανίων. «Η γκρίνια δεν θα οδηγήσει πουθενά. Η Θεσσαλονίκη θα κριθεί στο μέλλον από την εξέλιξη της κινητικότητας και αυτό που θα έπρεπε να απασχολεί την πόλη είναι πόσο γρήγορα μελετούνται αυτήν τη στιγμή οι επεκτάσεις του μετρό, όπως στο αεροδρόμιο κτλ. Η ανάπτυξη του λιμανιού επίσης θα πρέπει να απασχολεί την πόλη που θα τροφοδοτεί τα Βαλκάνια», είπε καταλήγοντας ο κ. Ανδριόπουλος.