Κοινό μυστικό τα «πειραγμένα» τρακτέρ στους ελληνικούς δρόμους- Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν

Ελλάδα

21.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
21.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Φωτογραφία αρχείου/Eurokinissi
Ως ένα κοινό μυστικό περιγράφουν μηχανικοί που εξειδικεύονται στην επισκευή γεωργικών ελκυστήρων την ύπαρξη πλήθους…  πειραγμένων γεωργικών μηχανημάτων στους ελληνικούς δρόμους. Ακόμη και αν θεωρητικά αυτά τα μηχανήματα γράφουν τις περισσότερες ώρες λειτουργίας τους εντός κάποιου αγρού, στην πράξη χρησιμοποιούν τμήματα του δημόσιου οδικού δικτύου μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους, δηλαδή στο χωράφι.

Όπως αναφέρουν στα Μακεδονικά Νέα γνώστες του αντικειμένου, ως επί το πλείστον, οι ιδιοκτήτες των βαρέων αυτών οχημάτων προχωρούν σε μηχανικές τροποποιήσεις με στόχο να εκτελούν με μεγαλύτερη άνεση τις γεωργικές εργασίες στα χωράφια. Αυτό επιτυγχάνεται με την τοποθέτηση και την προσαρμογή ενός κινητήρα με περισσότερους ίππους.

Σύμφωνα με έμπειρους μηχανικούς, σε εξίσου πολλές περιπτώσεις, ιδιοκτήτες παλαιών τρακτέρ προχωρούν σε αναπαλαιώσεις. Στο πλαίσιο αυτό και αν το επιτρέπουν οι οικονομικές δυνατότητες, στη λίστα των εργασιών, περιλαμβάνεται και η εφαρμογή ενός κινητήρα συμβατού φυσικά, αλλά νεότερης τεχνολογίας και μεγαλύτερης ιπποδύναμης.

Ο κίνδυνος να σημειωθεί κάποιο τροχαίο και τα… παράνομα συνεργεία

Τι γίνεται, όμως, όταν ορισμένοι ιδιοκτήτες προχωρούν σε τροποποιήσεις που υπερβαίνουν κατά πολύ, τα εργοστασιακά τεχνικά χαρακτηριστικά; Εργαζόμενοι σε εξειδικευμένα συνεργεία εξηγούν πως όταν συμβεί κάτι τέτοιο υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να σημειωθεί κάποιο τροχαίο ατύχημα. Το βαρύ όχημα, λόγω του ισχυρού κινητήρα θα αναπτύξει ταχύτητα την οποία, όμως, δε θα μπορεί να ελαττώσει με το εργοστασιακό σύστημα πέδησης, μη μπορώντας να ανταποκριθεί σε ένα έκτακτο φρενάρισμα. Πρόβλημα επίσης είναι πολύ πιθανό να παρουσιαστεί στο σύστημα μετάδοσης της κίνησης όπως και σε άλλα μέρη.

Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτές οι τροποποιήσεις γίνονται σε παράτυπα αυτοσχέδια συνεργεία  και τα χάσμα μεταξύ της εργοστασιακής προβλεπόμενης ιπποδύναμης με αυτό της νέας, είναι μεγάλο. Μηχανικοί καθιστούν σαφές πως είναι λογικό ένα τρακτέρ να χρειαστεί αντικατάσταση κινητήρα πολύ πιο σύντομα από ένα αυτοκίνητο, παρόλα αυτά η όποια αλλαγή θα πρέπει να γίνει σε επίσημο συνεργείο και με μοναδικό γνώμονα τις εργοστασιακές προδιαγραφές.

Τι απαντά η ΕΛ.ΑΣ

Αξιωματικοί της ΕΛΑΣ σημειώνουν μέσα από τα Μακεδονικά Νέα πως αυτή η κατάσταση είναι γνωστή εδώ και πολλά χρόνια και πως πάρα πολλές φορές τα κλιμάκια της τροχαίας που βγαίνουν στους δρόμους για ελέγχους αποφεύγουν να σταματήσουν ένα τρακτέρ. Αυτό παρατηρείται ακόμη πιο συχνά όταν πρόκειται για παραβάσεις σε τοπικές κοινωνίες όπου λόγω εντοπιότητας γίνονται τα... «στραβά μάτια».

Οι ίδιες πηγές εξηγούν πως οποιαδήποτε τροποποίηση σε ένα όχημα που δεν φέρει εκ νέου πιστοποίηση στην άδεια κυκλοφορίας από την κατά τόπους αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών, θεωρείται παράνομη.

Παναγιώτης Αχλατλής