Παλιά παραλία: Πότε δημοπρατείται το ξύλινο ντεκ – Τι προβλέπει ο σχεδιασμός για την κατασκευή του

Ακούστε το άρθρο 8'
08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Ένα από τα πιο σημαντικά έργα ανάπλασης της Θεσσαλονίκης είναι η κατασκευή του ξύλινου ντεκ στην παλιά παραλία της πόλης, ώστε να επεκταθεί το υφιστάμενο κρηπίδωμα, με στόχο την αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου και την ενίσχυση της προσβασιμότητας των πολιτών στη θάλασσα.

Αρχικός σχεδιασμός και διαγωνισμός ιδεών

Η προηγούμενη διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης είχε προχωρήσει σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών για την κατασκευή του ξύλινου ντεκ, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 2022. 

Ο σχεδιασμός προέβλεπε την επέκταση του υφιστάμενου κρηπιδώματος της παλιάς παραλίας με μια ξύλινη κατασκευή πλάτους 5 έως 10 μέτρων προς τη θάλασσα, σε τμήμα μήκους 1.100 μέτρων από την πρώτη προβλήτα του ΟΛΘ μέχρι τον Λευκό Πύργο.

Αναθεώρηση στρατηγικής από τη νέα διοίκηση

Με την ανάληψη των καθηκόντων της, η νέα διοίκηση υπό τον δήμαρχο Στέλιο Αγγελούδη, αποφάσισε να αναθεωρήσει τη στρατηγική υλοποίησης του έργου. 

Ακυρώθηκε ο προηγούμενος διαγωνισμός και επιλέχθηκε μια διαφορετική προσέγγιση για την επιτάχυνση της διαδικασίας και την εξοικονόμηση πόρων. Μέσω αυτής της διαδικασίας, ο δήμος κατάφερε να εξοικονομήσει περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ για τη μελέτη, η οποία προχωρά σταθερά και βρίσκεται λίγο πριν την ολοκλήρωσή της.

Σύμφωνα με όσα είχε αναφέρει σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, τα κόστη της προμελέτης και της οριστικής μελέτης -περίπου 450.000 ευρώ- καλύφθηκαν πλήρως από πόρους του υπουργείου Τουρισμού, όταν το αρχικό ποσό για την προμελέτη και μελέτη επί διοίκησης Ζέρβα ήταν 2,8 εκατομμύρια ευρώ και με την έκπτωση επρόκειτο να μειωθεί περίπου στα 1,8 εκατομμύρια ευρώ.

«Έτσι δεν θα δεσμευθούν επιπλέον πόροι του δήμου για τη μελέτη και τα 2.170.000 ευρώ θα ανακατευθυνθούν σε άλλα έργα. Η μελέτη θα ολοκληρωνόταν το 2026», είχε υπογραμμίσει τον Απρίλιο του 2024 ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του δήμου, θα γίνει μια ήπια και αναστρέψιμη ξύλινη κατασκευή, ένα κατάστρωμα πάνω σε πασσάλους, με πλάτος δώδεκα μέτρων προς τη θάλασσα, καθώς το μικρό σήμερα πλάτος του κρηπιδώματος κρίνεται ανεπαρκές.

Εξασφάλιση χρηματοδότησης και μελέτες

Η διοίκηση Αγγελούδη επικεντρώθηκε στην εξασφάλιση χρηματοδότησης για το έργο μέσω του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ), διασφαλίζοντας πόρους τόσο για τη μελέτη όσο και για την κατασκευή του ντεκ.

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης, αναφέρει στα «Μακεδονικά Νέα» ότι η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη και για τις δύο φάσεις του έργου, τονίζοντας τη σημασία της προεξόφλησης της χρηματοδότησης πριν την ολοκλήρωση της μελέτης. Η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της ΠΚΜ ανέρχεται σε περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ.

Διαδικασίες αδειοδότησης και δημοπράτησης

Ένα από τα κύρια ζητήματα που αντιμετωπίζει το έργο, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, είναι η ανάγκη για πολυάριθμες αδειοδοτήσεις, δεδομένου ότι οι παρεμβάσεις πραγματοποιούνται εντός θαλάσσιου χώρου. 

Ο κ. Νικηφορίδης επισημαίνει ότι αυτές οι διαδικασίες συχνά προκαλούν καθυστερήσεις, ωστόσο, διαβεβαιώνει πως ο δήμαρχος παρακολουθεί στενά την κατάσταση προκειμένου να επιταχυνθούν οι απαιτούμενες διαδικασίες της αδειοδότησης.

Στόχος της διοίκησης είναι η δημοπράτηση του έργου να πραγματοποιηθεί το αργότερο μέχρι το φθινόπωρο του 2025, με τις εργασίες να εκτιμάται ότι μπορεί να διαρκέσουν το πολύ δύο χρόνια. Το έργο στοχεύει ώστε να διαπλατυνθεί ο χώρος περιπάτου στην παλιά παραλία, ενισχύοντας την προσβασιμότητα και την εμπειρία των πολιτών στην παραλιακή ζώνη της Θεσσαλονίκης. 

Να σημειωθεί ότι το έργο του ξύλινου ντεκ έχει ενταχθεί στο Τεχνικό Πρόγραμμα του δήμου Θεσσαλονίκης για το 2025, το οποίο περιλαμβάνει συνολικά 99 έργα, με προϋπολογισμό που αναμένεται να υπερβεί τα 150 εκατομμύρια ευρώ. 

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, δήλωσε ότι με αυτό το πρόγραμμα η πόλη θα αλλάξει εικόνα, χαρακτηρίζοντας-μεταξύ άλλων- το ξύλινο ντεκ στην παλιά παραλία ως ένα εμβληματικό έργο.

Δημήτρης Ευαγγελίδης