Λιμάνι Βόλου: Εκτός μάχης ο Ι. Σαββίδης - Γιατί ακυρώθηκε ο διαγωνισμός

Επιχειρήσεις

20.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
20.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Αλλάζει το επενδυτικό πλάνο για το λιμάνι του Βόλου μετά την ανακοίνωση του Υπερταμείου για ματαίωση του διαγωνισμού για την απόκτηση του πλειοψηφικού μεριδίου συμμετοχής (67%) στον Οργανισμό Λιμένος Βόλου Α.Ε.

Εκτός «αρένας» βγήκε ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, δηλαδή ο Ιβάν Σαββίδης ο οποίος είχε κερδίσει τον διαγωνισμό προσφέροντας 51 εκατ. ευρώ για το 67% του ΟΛΒ έναντι 25 εκατ. που είχε προσφέρει το επενδυτικό σχήμα «Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε». Μετά την εξέλιξη αυτή η «Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε» είχε προσφύγει κατά της διαδικασίας πώλησης κάνοντας λόγο για αδικία και ισχυριζόμενη πως υπήρξαν παρατυπίες στη διαδικασία επιλογής του προτιμητέου επενδυτή. Για τη μεταβίβαση μάλιστα του 67% του ΟΛΒ στον ΟΛΘ εκκρεμούσαν η υπογραφή της σχετικής σύμβασης, καθώς και η κύρωσή της από τη Βουλή, η οποία όπως φαίνεται από τις τελευταίες εξελίξεις αναβάλλεται οριστικά.

Όπως αναφέρεται και στην ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, πρόκειται για ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου όσον αφορά στην ακύρωση της παραχώρησης του λιμένα Βόλου και εντάσσεται σε ένα νέο πλαίσιο στρατηγικής διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας, το οποίο διαμορφώνεται μετά την απορρόφηση του ΤΑΙΠΕΔ από το Growthfund.

Παράλληλα, με δεδομένο ότι τον Δεκέμβριο του 2024 υπεγράφη η σύμβαση ύψους 9,5 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των λειτουργικών βαθών στον λιμένα Βόλου μετά τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias», μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της ανάδοχης εταιρείας, «ΤΕΚΑΛ», μεταβάλλεται η οικονομική και λειτουργική του αξία, και για λόγους δημοσίου συμφέροντος επιτάσσουν την αναπροσαρμογή της στρατηγικής αξιοποίησης του λιμένα, γεγονός που σημαίνει ότι η κυβέρνηση μπορεί να εισπράξει περισσότερα με έναν νέο διαγωνισμό και αφότου υλοποιηθούν τα έργα αποκατάστασης, εκτός αν εφαρμοστεί το παράδειγμα με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και αξιοποιηθεί με ίδιους πόρους του ΤΑΙΠΕΔ.

Ωστόσο, η συγκεκριμένη απόφαση μάλλον δεν θα πρέπει να αποσυνδέεται και από γεωπολιτικούς λόγους, οι οποίοι είχαν προκριθεί και σε μία αντίστοιχη κίνηση στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τη στιγμή που το εμπόριο και οι μεταφορές αποκτούν ιδιαίτερη αξία και πολλαπλασιαστική δυναμική. Όπως επισημαίνουν ορισμένοι σε αυτό το πλαίσιο και με μία Ευρώπη αδύναμη, η διαφύλαξη των διαμετακομιστικών κέντρων κρίνεται ζωτικής σημασίας για τη χώρα.

Στο σημείο αυτό, υπενθυμίζεται και το δημοσίευμα του EUobserver, σύμφωνα με το οποίο, δύο υψηλόβαθμα στελέχη του ΝΑΤΟ εξέφρασαν ανησυχία για τα στρατηγικά ελληνικά λιμάνια τα οποία ελέγχονται από τη Ρωσία (ΟΛΘ) ή την Κίνα (ΟΛΠ), σε μια περίοδο αυξημένων εντάσεων. Ο Ιβάν Σαββίδης δίνει ήδη μια «μάχη» για να διατηρήσει τον έλεγχο του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, μετά την προαιρετική δημόσια πρόταση της LeonidsPort της οικογένειας Ντρέιφους για το 21% του λιμένα, η οποία λήγει σήμερα.

Το Υπερταμείο/Growthfund πάντως επιδιώκει, όπως υποστηρίζει, να αξιοποιήσει περαιτέρω το νέο θεσμικό πλαίσιο που το διέπει, βάσει του οποίου, έχει πλέον τη δυνατότητα αξιοποίησης των περιουσιακών του στοιχείων και την ανάπτυξή τους, και συνεπώς σκοπεύει να διερευνήσει τις δυνατότητες αυτοτελούς ανάπτυξης του λιμένος Βόλου.

Η διοίκησή του δεσμεύεται, ακόμη, στην απόφασή της για την άμεση ωρίμανση ενός ολοκληρωμένου - ρεαλιστικού επιχειρησιακού και στρατηγικού σχεδίου με βάση τα νέα δεδομένα. Στόχος είναι η αναβάθμιση και ανάπτυξη του Λιμένος Βόλου, ο οποίος έχει όλες τις προϋποθέσεις να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην εμπορική και τουριστική ανάπτυξη της Θεσσαλίας, να αποτελέσει πύλη εξωστρέφειας, και μαζί με τους υπόλοιπους λιμένες της χώρας, να προκρίνει τα ελληνικά συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Δήμητρα Τάγκα