Σηκώνει τους τόνους για το λιμάνι Βόλου ο Σαββίδης - Οι λόγοι που μπήκε «μπλόκο» στον ΟΛΘ 

Ακούστε το άρθρο 8'
08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Shutterstock
Έντονες αντιδράσεις εκ μέρους του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη έχει προκαλέσει η ανακοίνωση του Υπερταμείου για την ακύρωση της παραχώρησης του λιμένα Βόλου. Μάλιστα ο ΟΛΘ όχι μόνο ζητά εξηγήσεις αλλά, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στην εταιρία, φαίνεται πώς περνά και στην αντεπίθεση.

Ο ΟΛΘ, ο οποίος είχε αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής προσφέροντας 51 εκατ. ευρώ για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ), ζητά ακριβές αντίγραφο της σχετικής απόφασης από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), καθώς και την άμεση χορήγηση των εγγράφων ώστε -σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες- να προβεί εμπροθέσμως στην ενάσκηση παντός νομίμου δικαιώματος του, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει και βάζοντας στο «τραπέζι» το ενδεχόμενο προσφυγής στη Δικαιοσύνη.

Αυτό συνεπώς σημαίνει ότι έπεται συνέχεια στην υπόθεση του λιμένα Βόλου και σύμφωνα με πηγές που πρόσκεινται στον ΟΛΘ, τις επόμενες δύο με τρεις ημέρες θα υπάρξουν ανακοινώσεις για το πώς θα κινηθεί. Το βέβαιο είναι πως η πλευρά Σαββίδη δεν θα μείνει άπραγη αλλά θα προχωρήσει στο επόμενο βήμα «πάντα στο πρίσμα της βέλτιστης δυνατής προάσπισης των συμφερόντων, τόσο του νομικού προσώπου, όσο και των μετόχων της» και θα πράξει αναλόγως.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση την ανακοίνωση του Υπερταμείου, η ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου όσον αφορά στην ακύρωση της παραχώρησης του λιμένα Βόλου εντάσσεται σε ένα νέο πλαίσιο στρατηγικής διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας, το οποίο διαμορφώνεται μετά την απορρόφηση του από το Υπερταμείο (Growthfund). Η σύμβαση επίσης που υπογράφηκε, ύψους 9,5 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των λειτουργικών βαθών στον λιμένα Βόλου μετά τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» μεταβάλλει την οικονομική και λειτουργική του αξία. Επιπρόσθετα γίνεται επίκληση σε λόγους δημοσίου συμφέροντος που επιτάσσουν την αναπροσαρμογή της στρατηγικής αξιοποίησης του λιμένα, καθώς η κυβέρνηση μπορεί να εισπράξει περισσότερα με έναν νέο διαγωνισμό και αφότου υλοποιηθούν τα έργα αποκατάστασης, εκτός αν αξιοποιηθεί με ίδιους πόρους του ΤΑΙΠΕΔ.

Το Υπερταμείο/Growthfund επιδιώκει επίσης, όπως υποστηρίζει, να αξιοποιήσει περαιτέρω το νέο θεσμικό πλαίσιο που το διέπει, βάσει του οποίου, έχει πλέον τη δυνατότητα αξιοποίησης των περιουσιακών του στοιχείων και την ανάπτυξή τους, και συνεπώς σκοπεύει να διερευνήσει τις δυνατότητες αυτοτελούς ανάπτυξης του λιμένος Βόλου. Σημειώνεται ακόμη ότι το λιμάνι του Βόλου, μετά την ολοκλήρωση των έργων, θα μπορεί να υποδέχεται πλοία, διασφαλίζοντας την ομαλή διακίνηση εμπορευμάτων και ενισχύοντας την τοπική και εθνική οικονομία.

Η συγκεκριμένη απόφαση ίσως δεν θα πρέπει να αποσυνδέεται και από γεωπολιτικούς λόγους, οι οποίοι είχαν προκριθεί και σε μία αντίστοιχη κίνηση στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τη στιγμή που το εμπόριο και οι μεταφορές αποκτούν ιδιαίτερη αξία και πολλαπλασιαστική δυναμική. Στο σημείο αυτό, υπενθυμίζεται το δημοσίευμα του EUobserver, σύμφωνα με το οποίο, δύο υψηλόβαθμα στελέχη του ΝΑΤΟ εξέφρασαν ανησυχία για τα στρατηγικά ελληνικά λιμάνια τα οποία ελέγχονται από τη Ρωσία (ΟΛΘ) ή την Κίνα (ΟΛΠ), σε μια περίοδο αυξημένων εντάσεων.

Ο Ιβάν Σαββίδης έδωσε ήδη μια «μάχη» για να διατηρήσει τον έλεγχο του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, μετά την προαιρετική δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους μέσω της LeonidsPort για το 21% του ΟΛΘ η οποία έληξε στις 20 Φεβρουαρίου και συγκέντρωσε εν τέλει ποσοστό 2,58%.

Παρ' όλα αυτά, η οικογένεια Ντρέιφους συνεχίζει να εκφράζει το επενδυτικό της ενδιαφέρον τόσο για το λιμάνι όσο και για τη χώρα. Αν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το λιμάνι Βόλου, αυτό θα γίνει ενδεχομένως, αφότου κηρυχθεί νέος διαγωνισμός, δηλαδή μετά από περίπου δύο χρόνια που θα έχουν υλοποιηθεί και τα έργα αποκατάστασης.  

Οι κινήσεις της Belterra του Ιβάν Σαββίδη που αύξησε το ποσοστό της στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΘ όσο «έτρεχε» η δημόσια πρόταση, φθάνοντας πλέον στο 72,91%, έδειξαν, τέλος, ότι κρατάει το ισχυρό του επενδυτικό χαρτί και σε συνδυασμό με τη μεγάλη επένδυση του 6ου προβλήτα η οποία ξεκλείδωσε μετά τη δημοσίευση του ΦΕΚ που περιλαμβάνει το Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) πριν από μερικές εβδομάδες, δίνεται πλέον η δυνατότητα στον ΟΛΘ να προχωρήσει στην υλοποίηση του έργου χωρίς καθυστερήσεις.

Δήμητρα Τάγκα