Τα επόμενα μεγάλα έργα υποδομών που «τρέχουν» στην Θεσσαλονίκη

Ακούστε το άρθρο 8'
08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Eurokinissi
Με τη βασική γραμμή του Μετρό να έχει παραδοθεί στην κοινή χρήση από τις 30 Νοεμβρίου του 2024 καταγράφοντας θετικά αποτελέσματα στη λειτουργία της πόλης, το FlyOver να αποκτά σάρκα και οστά και την πρόοδο του έργου να έχει αγγίξει το 20% και ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του να είναι ο Μάιος του 2027, αλλά και με το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο να ολοκληρώνεται, βάσει χρονοδιαγράμματος, τον Ιανουάριο του 2027, η κυβέρνηση προχωρά στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση των επόμενων «πρέπει»  για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Όπως τόνισε, άλλωστε, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, από το εργοτάξιο του  FlyOver πριν μερικές εβδομάδες «η έμφαση την οποία δίνουμε στα έργα υποδομής αποτέλεσε μία από τις κεντρικές δεσμεύσεις τις οποίες δώσαμε στον λαό το 2023, όταν οι πολίτες μας εμπιστεύτηκαν και πάλι την ευθύνη της διακυβέρνησης χώρας. Αυτή είναι η δουλειά μας, συνεχίζουμε και αξιολογούμαστε για τη δουλειά μας καθημερινά από τους πολίτες και, βέβαια, συνολικά στο τέλος της τετραετίας».

Η προσοχή είναι μόνιμα στραμμένη στις υποδομές αφού σε αυτό το «μέτωπο» η Θεσσαλονίκη έπασχε για δεκαετίες, με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, να επισημαίνει σε όλες τις δημόσιες τοποθετήσεις του ότι μέσα από τον ολιστικό σχεδιασμό που βρίσκεται σε εξέλιξη, προτεραιότητα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η αναβάθμιση της καθημερινότητας των πολιτών και η υποστήριξη της αναπτυξιακής προοπτικής της πόλης η οποία συμπαρασύρει ευρύτερα την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Αυτήν την αλληλεπίδραση την πιστοποιούν συγκεκριμένοι ποιοτικοί δείκτες, όπως για παράδειγμα αυτός της ανεργίας, καθώς από το 2019 έως το 2023 μειώθηκε κατά 5,5 μονάδες, αφού από 19,6% που ήταν πριν από έξι χρόνια, μειώθηκε τα επόμενα τέσσερα στο 14,1%. Παράλληλα, σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών,  το 2023 το ΑΕΠ -αθροιστικά στις 7 περιφερειακές ενότητες της Κεντρικής Μακεδονίας-  αυξήθηκε 20,9% σε σχέση με το 2019, ενώ και ο αριθμός των επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά 22.294 επιχειρήσεις, που μεταφράζεται σε ποσοστό 17,8%.

Η επέκταση του 6ου προβλήτα

Υπό αυτό το πρίσμα, η επέκταση του 6ου προβλήτα του Λιμένος Θεσσαλονίκης αποτελεί κομβικό σημείο στον κυβερνητικό σχεδιασμό. Στις 10 Φεβρουαρίου του 2025, μέσω Προεδρικού Διατάγματος, εγκρίθηκε το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και η Μελέτη Διαχείρισης του ΟΛΘ, που αποτελούσε βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση του έργου. Το εγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα περιλαμβάνει και την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου Θεσσαλονίκης στο όριο με τη χερσαία ζώνη του Λιμένα Θεσσαλονίκης για να αρθεί η σχετική αλληλοκάλυψη ορίων.

Ένα βήμα μπροστά η ανάπλαση της ΔΕΘ 

Εξίσου σημαντικό, για την περαιτέρω τόνωση της αναπτυξιακής δυναμικής της Θεσσαλονίκης είναι και η ανάπλαση της Διεθνούς Εκθέσεως. Με προϋπολογισμό 300 εκατομμύρια ευρώ και εκτιμώμενη ολοκλήρωση τον Δεκέμβριο του 2031, οι αναβαθμισμένες συνεδριακές και εκθεσιακές υποδομές θα καταστήσουν πιο ελκυστική την πόλη και τον θεσμό της ΔΕΘ, «προσφέροντας» περίπου 100 στρέμματα πρασίνου στην «καρδιά» της Θεσσαλονίκης. Η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση στη Θεσσαλονίκη βρίσκεται πιο κοντά την υλοποίησή της μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας για την ανάδειξη του τεχνικού, νομικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου, από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Υπερταμείου.

Το Μετρό στο αεροδρόμιο και την Καλαμαριά

Επόμενο «πρέπει» για την κυβέρνηση είναι η επέκταση του Μετρό προς το αεροδρόμιο, που βρίσκεται ήδη υπό σχεδιασμό καθώς είναι σε εξέλιξη οι μελέτες για την ωρίμανση του έργου. Την ίδια στιγμή η πρόοδος υλοποίησης της επέκτασης στην Καλαμαριά αγγίζει το 89,55%, περιλαμβάνοντας πέντε νέους σταθμούς και 4,8 χιλιόμετρα υπόγειας γραμμής. Όπως έχει τονίσει επανειλημμένα ο Πρωθυπουργός, τα εγκαίνια της επέκτασης στην Καλαμαριά, το κόστος της οποίας ανέρχεται σε 424,9 εκατομμύρια ευρώ, αναμένονται στις 30 Νοεμβρίου του 2025, έναν χρόνο ακριβώς μετά την παράδοση της βασικής γραμμής.

Thess Intec και Μουσείο Ολοκαυτώματος

Δυο ακόμα εμβληματικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι το Τεχνολογικό Πάρκο 4ης Γενιάς Thess Intec στην Περαία του Δήμου Θερμαϊκού και το Μουσείο Ολοκαυτώματος στη δυτική Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό το πρώτο αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2026, δημιουργώντας μια σύγχρονη θερμοκοιτίδα για νεοφυείς εταιρείες στην Θεσσαλονίκη. Έχει εκδοθεί η απόφαση ένταξης του επενδυτικού σχεδίου και έχουν ξεκινήσει προκαταρκτικές εργασίες κατασκευής του πάρκου και χωματουργικές εργασίες.

Όσον αφορά στο Μουσείο Ολοκαυτώματος, τα εγκαίνια του προσδιορίζονται για το 2026, αφού οι εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη και τον προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται σε 43 εκατομμύρια ευρώ. Ως γνωστόν θα αποτελείται από 6 επίπεδα που θα καλύπτουν συνολική επιφάνεια 9.000 τ.μ. και θα περιλαμβάνει 3 επίπεδα μόνιμης έκθεσης, χώρο περιοδικών εκθέσεων, χώρους αρχείων, εκπαίδευσης και έρευνας, χώρους πολλαπλών χρήσεων, αναψυχής και διοίκησης.

 

Χρήστος Τσαλικίδης