Π. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

Πώς το Flyover εξοικονομεί χρόνο στις μετακινήσεις και αλλάζει το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα

20.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
20.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Εργασίες κατασκευής Flyover στη Θεσσαλονίκη/Eurokinissi
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η κατασκευή της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου (Flyover) στη Θεσσαλονίκη, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να επισημαίνει κατά τη χθεσινή του επίσκεψη στο εργοτάξιο του έργο, ότι η παράδοσή του πρόκειται να γίνει στα μέσα του 2027.

Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Flyover, αναμένονται, μεταξύ άλλων, ο διπλασιασμός των οχημάτων που θα μπορούν να εξυπηρετούνται ανά ώρα, από 5.000 οχήματα σε 10.000 ανά κατεύθυνση, η μείωση εκπομπών CO2, λόγω καλύτερων κυκλοφοριακών συνθηκών, καθώς και η μείωση του χρόνου μετακίνησης σε όλα τα τμήματα της Εσωτερικής Περιφερειακής

«Καλύτερες συνθήκες κυκλοφορίας στο κέντρο και στην περιφερειακή» 

Ο ομότιμος καθηγητής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, μίλησε στα Μακεδονικά Νέα για τα οφέλη που θα φέρει το Flyover στην κυκλοφοριακή κατάσταση της Θεσσαλονίκης. 

«Από 5.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση που είναι η χωρητικότητα, με το Flyover θα πάει περίπου στις 10.000. Άρα πολύ περισσότερα οχήματα μπορούν να χρησιμοποιήσουν την περιφερειακή, αντί να χρησιμοποιήσουν μία άλλη εναλλακτική διαδρομή που θα επιβαρύνει τον αστικό ιστό της πόλης. Φεύγουν κάποια αυτοκίνητα από το κέντρο και πηγαίνουν στην περιφερειακή. Άρα έχουμε εξοικονόμηση χρόνου στη μετακίνηση, λιγότερους ρύπους σε όλη την πόλη και κυρίως στο κέντρο και στον αστικό ιστό και έχουμε καλύτερες συνθήκες κυκλοφορίας. Αυτό είναι ένα μεγάλο όφελος», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαϊωάννου.

Όπως εξήγησε ο ίδιος, με την κατασκευή του Flyover αναμένεται να βελτιωθεί και η οδική ασφάλεια με την αντίστοιχη μείωση στα ατυχήματα. Επιπρόσθετα, ο κ. Παπαϊωάννου, αναφέρθηκε στις «ουρές» που δημιουργούνταν στον περιφερειακό, ειδικά τους θερινούς μήνες, από τους οδηγούς που κινούνται προς Χαλκιδική.

«Το άλλο πλεονέκτημα αφορά τις εξωτερικές μετακινήσεις, όπως το καλοκαίρι οι τουρίστες που πηγαίνουν Χαλκιδική. Είναι πολύ μεγάλοι οι φόρτοι τους καλοκαιρινούς μήνες και τα Σαββατοκύριακα και τις Παρασκευές, όπου οι ουρές που σχηματίζονται κατά μήκος της περιφερειακής είναι τεράστιες. Αυτά όλα θα βελτιωθούν σημαντικά», υποστήριξε.

«Το έργο θα δώσει μία ανάσα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης»

Την εκτίμηση ότι όταν ολοκληρωθεί το Flyover, θα δωθεί ανάσα στο κυκλοφοριακό, ειδικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, διατύπωσε στα Μακεδονικά Νέα, ο πρόεδρος Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί Θεσσαλονίκης «Ο Ερμής», Κλήμης Λεοντιάδης.

«Κάθε καινούριος δρόμος στη Θεσσαλονίκη βοηθά στο κυκλοφοριακό της πόλης. Το Flyover είναι ένα μεγάλο έργο, το οποίο όταν θα τελειώσει θα δούμε τα αποτελέσματα που θα φέρει. Θα μπορούσε να γίνει πολύ μεγαλύτερο κομμάτι περιφερειακά της πόλης, αλλά εκτιμώ ότι όταν θα τελειώσει το έργο, θα δώσει μία ανάσα στο κέντρο», τόνισε.

Στη συνέχεια δήλωσε ότι «αυτή τη στιγμή δεν μπορούν τα ταξί να χρησιμοποιήσουμε τον περιφερειακό γιατί έχει αυξημένη κίνηση. Στο μέλλον, αν ο επιβάτης πηγαίνει γρηγορότερα -αυτό σημαίνει και πιο οικονομικά- θα τον επιλέγουμε ως δρόμο για να πάμε τον πελάτη στον προορισμό του».

«Ένα σημαντικό πρόβλημα στο κυκλοφοριακό της πόλης θα επιλυθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο»

Από την πλευρά του, ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Μεταφορών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλλιας δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα ότι με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Flyover, «ένα σημαντικό πρόβλημα στο κυκλοφοριακό της πόλης, που ήταν η διαμπερής κυκλοφορία από τη μία μεριά στην άλλη, θα επιλυθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Σύμφωνα με τον ίδιο και σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη, αναμένεται μεγάλη βελτίωση στην κίνηση των οχημάτων στην πόλη.

«Σε συνδυασμό με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς που αναβαθμίζονται -μπήκε σε λειτουργία το μετρό Θεσσαλονίκης, ακολουθεί τον Νοέμβριο η επέκταση στην Καλαμαριά- την αναβάθμιση των λεωφορειακών γραμμών και τις επεκτάσεις του μετρό που αναμένουμε τις ανακοινώσεις, νομίζω ότι θα βελτιωθεί κατά πολύ το κυκλοφοριακό της πόλης μας», είπε χαρακτηριστικά.

Κ. Μητσοτάκης: Μία μόνο από τις πολύ σημαντικές παρεμβάσεις τις οποίες η κυβέρνησή μας δρομολογεί στη Θεσσαλονίκη

Ο πρώτος σταθμός της επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, την Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη, ήταν το εργοτάξιο του Flyover. Εκεί, ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι με την ολοκλήρωση του έργου θα δοθεί κυκλοφοριακή ανακούφιση στον περιφερειακό και τόνισε ότι πρόκειται για μία από τις πολύ σημαντικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης στη Θεσσαλονίκη.

«Με μεγάλη χαρά επισκέπτομαι για ακόμα μια φορά τη Θεσσαλονίκη για να επιβλέψω την πρόοδο ενός πολύ σημαντικού έργου στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα, το ανοιχτό εργοτάξιο του Flyover. Ενός έργου που θα δώσει μια πολύ σημαντική κυκλοφοριακή ανακούφιση στην Περιφερειακή της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο το οποίο ωριμάσαμε, δημοπρατήσαμε και υλοποιούμε ως κυβέρνηση με ορίζοντα αποπεράτωσης τα μέσα του 2027. Είναι μία μόνο από τις πολύ σημαντικές παρεμβάσεις τις οποίες η κυβέρνησή μας δρομολογεί στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό την ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών», τόνισε ο πρωθυπουργός από το εργοτάξιο του Flyover.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του Flyover

Το συνολικό μήκος του έργου φτάνει τα 13 χιλιόμετρα, που θα περιλαμβάνει την κατασκευή μιας υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου -μήκους περίπου εννιάμιση χιλιομέτρων, τέσσερα εκ των οποίων σε συνεχή γέφυρα- καθώς και εννέα ανισόπεδους κόμβους και τρεις νέες σήραγγες. 

Ο νέος δρόμος θα αποτελείται από τέσσερις λωρίδες, δύο -συν τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ)- ανά κατεύθυνση. 

Ο προϋπολογισμός του έργου αγγίζει τα 462.768.000 ευρώ. Η κατασκευή του Flyover προχωρά με βάση το χρονοδιάγραμμα και έχει ήδη υλοποιηθεί το 20%, σύμφωνα με τo υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ενδεικτικά, όπως αναφέρεται στην πρόσφατη ανακοίνωση του υπουργείου, σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκονται χωματουργικές εργασίες, κατασκευάζονται μικρά και μεσαία τεχνικά καθώς και υδραυλικά έργα. Επίσης, για την κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, που είναι η γέφυρα (flyover) των περίπου 4 χιλιομέτρων, εγκαθίσταται το κυλιόμενο μεταλλικό φορείο (καλούπι), που θα χρησιμοποιηθεί για τη σκυροδέτηση, το οποίο θα κινείται υδραυλικά κατά μήκος όλου του έργου, επάνω στα βάθρα που ήδη κατασκευάζονται. Για τον λόγο αυτό, προηγείται η κατασκευή των φρεάτων θεμελίωσης και των βάθρων της γέφυρας (flyover), ενώ οι εργασίες σκυροδέτησης αναμένεται να ξεκινήσουν εντός του Μαρτίου. Μάλιστα το υπουργείο Υποδομών έχει ανακοινώσει ως ημερομηνία παράδοσης του έργου τη 16η Μαΐου 2027.

Ανάδοχος του έργου είναι το σχήμα ΑΒΑΞ Α.Ε. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε., ενώ στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ανατέθηκε η λειτουργία της Περιφερειακής Οδού, για το διάστημα που θα εκτελούνται οι εργασίες κατασκευής του Flyover.

Γαβριήλ Χατζηνόπουλος