Ο χορός της ελευθερίας στο «Κουκλόσπιτο»

Πολιτισμός

17.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
17.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Τατιάνα Παπαδοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια των «Χορευτών του Βορρά»
Ανατρεπτικό, τολμηρό και επίκαιρο: το «Κουκλόσπιτο» του Ίψεν ανεβαίνει από τους «Χορευτές του Βορρά» στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης από τις 21 έως τις 23 Φεβρουαρίου 2025, με μια σύγχρονη καλλιτεχνική προσέγγιση. Η παράσταση προσφέρει μια φρέσκια ματιά στο κλασικό αριστούργημα του 19ου αιώνα, έργο που αμφισβήτησε τις κοινωνικές νόρμες σχετικά με τη θέση της γυναίκας, αναδεικνύοντας την επιτακτική ανάγκη της Νόρας, της κεντρικής ηρωίδας, για αυτοδιάθεση και ελευθερία.

Μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα, η Τατιάνα Παπαδοπούλου, καλλιτεχνική διευθύντρια των «Χορευτών του Βορρά», που έκανε τη χορογραφία και τη σκηνοθεσία της παράστασης, τονίζει ότι το «Κουκλόσπιτο», έργο επαναστατικό για την εποχή του, παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο.

«Ο Ίψεν γράφει για πράγματα που μας αφορούν ακόμη και σήμερα. Εξάλλου η σύγχρονη πραγματικότητα δεν βρίσκεται μακριά από εκείνη την εποχή, σκεφτείτε για παράδειγμα το ζήτημα των γυναικοκτονιών», σημειώνει η χορογράφος. «Ωστόσο η Νόρα στην προσέγγισή μας δεν είναι μια γυναίκα, είναι ένας άνθρωπος που προσπαθεί να σπάσει τα κοινωνικά πρότυπα. Θα μπορούσε δηλαδή κάλλιστα να υπήρχε ένας άντρας στον συγκεκριμένο ρόλο. Περισσότερο μας ενδιέφερε η εσωτερική φωνή κάθε ατόμου και η ανάγκη να αποκαλύψει και να ανακαλύψει τι είναι πραγματικά ο ίδιος ο εαυτός του προκειμένου να μπορέσει να ζήσει ελεύθερα. Θέλαμε να αφουγκραστούμε αυτή τη φωνή και να την αφήσουμε να ακουστεί. Κι αυτό είναι κάτι που συνέβαινε στην εποχή του Ίψεν, αλλά και τώρα. και θα συμβαίνει για πάντα».

Φυσικά για τους συντελεστές της παράστασης υπήρχαν ιδιαίτερες προκλήσεις στο να αποδώσουν το περιεχόμενο και την ένταση του έργου μέσω του χορού. «Χωρίς καθόλου πρόζα, με μοναδικό μας μέσο το ανθρώπινο σώμα και τη μουσική της παράστασης, που έγραψε ο Μανώλης Φάμελλος, προσπαθούμε σε αυτήν τη σύγχρονη προσέγγιση του ιψενικού δράματος να αποτυπώσουμε όλο το νόημα του έργου. Αυτό είναι το στοίχημα. Να μπορέσουμε να εκφράσουμε χωρίς λόγια, μόνο με την κίνηση, τα συναισθήματα των ηρώων. Ο ρεαλισμός του Ίψεν με καθοδήγησε να αποδώσω τις σκηνές και τα συναισθήματα με τρόπο άμεσο και ειλικρινή, χρησιμοποιώντας τη μουσική και τον χορό ως γλώσσα», εξηγεί η κ. Παπαδοπούλου.

Από τον Σαίξπηρ στον Ίψεν

Η ομάδα «Χορευτές του Βορρά» επιλέγει συστηματικά έργα που αγγίζουν την ψυχή και προκαλούν έντονη συναισθηματική αντίδραση, ανατρέχοντας στην κλασική δραματουργία. Από το «Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι» μέχρι τα σαιξπηρικά «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» και «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας», η ομάδα έχει προσφέρει στο κοινό τη δική της χορευτική προσέγγιση. «Βασικό μέλημά μας είναι να παραμένουμε πολύ πιστοί στο κείμενο. Δεν κάνουμε αυθαιρεσίες, σεβόμαστε το έργο, τους ρόλους, την ιστορία. Από μία άποψη ο Σαίξπηρ ήταν πιο εύκολος γιατί ήταν πιο ρομαντικός, τα έργα του ήταν μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας, ενώ ο Ίψεν, με τον οποίο ασχολούμαι για πρώτη φορά, γράφει ένα σκληρό έργο, μιλάει για την πραγματική ζωή. Σίγουρα το Κουκλόσπιτο δεν είναι τόσο φαντασμαγορικό όσο τα σαιξπηρικά έργα, είναι ένα πιο εσωτερικό δράμα χωρίς εντυπωσιασμούς», παρατηρεί η κ. Παπαδοπούλου.

Φέτος η ομάδα «Χορευτές του Βορρά» συμπλήρωσε 30 χρόνια διαδρομής στο καλλιτεχνικό στερέωμα έχοντας πετύχει να χτίσει τη δική της σχέση με το κοινό που αγαπά τον χορό. «Έχουμε μία ιστορία πια, με στιγμές σπουδαίες, όπως όταν ανεβάσαμε τη “Θάλασσα” του Σκαλκώτα, το 2021, σε παγκόσμια πρεμιέρα με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Ξέρουμε τη δίψα των θεατών στην Θεσσαλονίκη για χορό, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι συνθήκες είναι αρκετά δύσκολες για τις χορευτικές ομάδες που δρουν στην πόλη. Οι χορευτές και οι χορογράφοι δεν είμαστε χομπίστες, είμαστε επαγγελματίες, δυστυχώς όμως δεν μπορείς να επιβιώσεις από αυτό το επάγγελμα κι έτσι αναγκάζεσαι να κάνεις και δεύτερη δουλειά πριν πας στην πρόβα. Πραγματικά δεν ξέρω πώς πέρασαν αυτά τα 30 χρόνια. Γιατί κάθε χρόνο ή έστω κάθε δύο χρόνια, όταν κάνουμε μια νέα παραγωγή, νιώθω ότι βρίσκομαι μπροστά σε κάτι καινούργιο. Οπότε νομίζω κάθε φορά ότι τώρα ξεκινάω. Νιώθω υπερήφανη για τον εαυτό μου που δεν τα παράτησα όλα αυτά τα χρόνια. Και κάθε χρόνο με δυσκολίες και με πολλά προβλήματα συνεχίζω».

Η παράσταση διοργανώνεται σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Συντελεστές

Τατιάνα Παπαδοπούλου Χορογραφία – σκηνοθεσία – σκηνογραφία -ενδυματολογία

Μανώλης Φάμελλος Μουσική

Κατερίνα Διακουμοπούλου Δραματουργία

Σαράντος Ζουρντός Φωτισμοί

Ευγενία Ψωμιάδου Βοηθός χορογράφου - επιμέλεια κίνησης

Μάριος Σπύρογλου Video art - Promo video

Σωτήρης Τσολάκης Video mapping

Αρετή Κουτσικοπούλου Υπεύθυνη ομάδας - παραγωγής

Νίκος Παπαδόπουλος Gogas Φωτογραφίες

Χορευτές: Κατερίνα Μπουτούδη Πούντζα, Ολίνα Οικονομίδου, Παναγιώτης Παράσχου, Στάθης Σαββίδης, Ηλίας Τσάκωνας, Ευγενία Ψωμιάδου

Παραστάσεις: Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου έως Κυριακή 23 Φεβρουαρίου 2025, 20:30 (Μέγαρο Μουσικής – Μ2, Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης)

Χρύσα Νάνου