Η συγκεκριμένη παρέμβαση, που αφορά το τμήμα της οδού από την οδό Τσιμισκή μέχρι την παραλιακή Λεωφόρο Νίκης, έχει ως στόχο την ενίσχυση της ποιότητας του δημόσιου χώρου, με μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων και δημιουργία περισσότερων φιλικών χώρων για τους πεζούς.
Αν και το έργο είχε διακοπεί το 2019 λόγω ακύρωσης της σχετικής σύμβασης με τον εργολάβο από την απερχόμενη διοίκηση του δήμου, πλέον επανεκκινεί και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο εγγύς μέλλον.
Αλλαγές στην περιοχή μετά την ολοκλήρωση του έργου
Με την υλοποίηση του έργου της πεζοδρόμησης, η κυκλοφορία των οχημάτων θα περιοριστεί, δίνοντας περισσότερο χώρο στους πεζούς, με τη δημιουργία περισσότερων πλατειών, χώρων πρασίνου και καθιστικών περιοχών.
Η εμπορική ζωή της περιοχής, επίσης, αναμένεται να ενισχυθεί. Η μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων και η δημιουργία ενός πιο φιλικού για τον πεζό περιβάλλον, αναμένεται να προσελκύσει περισσότερους καταναλωτές και επισκέπτες, ενώ η ενίσχυση της αισθητικής της περιοχής θα συμβάλει στη βελτίωση της εικόνας του κέντρου της Θεσσαλονίκης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μελέτη για την πεζοδρόμηση του συγκεκριμένου τμήματος υπάρχει από τη διοίκηση Μπουτάρη, οπότε και είχε πεζοδρομηθεί το τμήμα από τη Μακένζι Κινγκ έως την οδό Τσιμισκή.
Σύμφωνα με την υπάρχουσα μελέτη, το τμήμα από την οδό Τσιμισκή έως την οδό Μητροπόλεως θα έχει χαρακτήρα εμπορικού πεζόδρομου που θα λειτουργεί ως ταυτόσημη συνέχεια του ήδη κατασκευασμένου πεζόδρομου από τη Μακένζι Κινγκ έως την Τσιμισκή.
Αντίστοιχα το δεύτερο κομμάτι, από την οδό Μητροπόλεως μέχρι τη Λεωφόρο Νίκης θα διαμορφωθεί ως πλατεία της Μητρόπολης, η οποία θα θυμίζει την ιστορικότητα του άξονα και συγχρόνως θα έχει τον χαρακτήρα μιας εκβολής του προς τη θάλασσα.
Από το «πάγωμα» στην… επανεκκίνηση
Η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας δεν είναι ένα καινούργιο σχέδιο. Το έργο είχε ξεκινήσει το 2019, από τον πρώην δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη, όμως τότε «μπλόκαρε» εξαιτίας διαφόρων διοικητικών και οικονομικών ζητημάτων.
Ωστόσο, το έργο επανεκκινεί, υπό τη δημοτική αρχή του Στέλιου Αγγελούδη, με τη δεύτερη φάση της πεζοδρόμησης να χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο, μετά από αίτημα του δήμου, με το ποσό να ανέρχεται στα 2 εκατομμύρια ευρώ περίπου. Η χρηματοδότηση θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις και θα ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους.
Η διαδικασία δημοπράτησής του αναμένεται να ολοκληρωθεί από μέρα σε μέρα. Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομο Νικηφορίδη, η διαδικασία θα διαρκέσει περίπου δύο μήνες και, εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις ή προσφυγές, το έργο θα ξεκινήσει να υλοποιείται το φθινόπωρο του 2025.
«Αν προκύψει ο ανάδοχος στο τέλος Μαΐου, μέχρι να γίνουν όλες οι διαδικασίες -να συνταχθεί η σύμβαση και να ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο- θα φτάσουμε φθινόπωρο», δηλώνει σχετικά ο κ. Νικηφορίδης.
Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου ένα χρόνο, με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων να επισημαίνει ότι, αν και οι κατασκευαστικές εργασίες δεν θα καθυστερήσουν σημαντικά, οι προβλεπόμενες διαδικασίες μπορεί να προκαλέσουν καθυστερήσεις, φέρνοντας ως παράδειγμα την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας.