«Προγραμματίζοντας» την Οδύσσεια: Μαθητές της Θεσσαλονίκης εκπαιδεύονται με σύμμαχο ένα… ρομπότ

Ακούστε το άρθρο 8'
08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Τι κοινό έχει ο Οδυσσέας με… ένα ρομπότ; Κι όμως η ερευνητική ομάδα του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ δημιούργησε ένα ρομπότ που διδάσκει… Όμηρο!

Πρόκειται για το καινοτόμο πρόγραμμα εκπαιδευτικής ρομποτικής DuckyCode το οποίο υλοποιείται πιλοτικά σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, προσφέροντας σε μαθητές της Α’ Γυμνασίου έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της «Οδύσσειας» μέσα από τον προγραμματισμό, την αφήγηση, τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα.

Το DuckyCode αποτελεί δημιούργημα της spin-off εταιρείας του ΑΠΘ και εξελίσσει προηγούμενες ρομποτικές πλατφόρμες όπως τα CubesCoding και Robotiles. Στην εκπαιδευτική παρέμβαση χρησιμοποιείται η ψηφιακή του εκδοχή, η οποία επιτρέπει τον προγραμματισμό μέσω ηλεκτρονικών συσκευών.

Ένα νέο μοντέλο διδασκαλίας

Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2024 και πρόκειται να διαρκέσει έως τον Απρίλιο του 2025. Το DuckyCode υλοποιείται σε 5 σχολεία της Θεσσαλονίκης, το Γυμνάσιο Μυγδονίας, το 4ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου, το 13ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, το 2ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης και το 5ο Γυμνάσιο Ωραιοκάστρου.

Οι μαθητές χωρίζονται σε ολιγομελείς ομάδες, προγραμματίζουν… μόνοι τους το ρομπότ DuckyCode, ώστε αυτό να αφηγηθεί αποσπάσματα από την «Οδύσσεια» και, στη συνέχεια, αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, θέτουν ερωτήματα και αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν τις δικές τους εναλλακτικές ιστορίες. Επιπλέον, χρησιμοποιώντας έναν ειδικά σχεδιασμένο χάρτη, με τη βοήθεια των ρομπότ που μοιράζονται σε κάθε ομάδα, αναπαριστούν το ταξίδι του Οδυσσέα, ξεπερνώντας προκλήσεις και εμπόδια.

«Έτσι πετυχαίνουμε με διασκεδαστικό τρόπο να διδαχθούν τα παιδιά το μάθημα, να αναπτύξουν τη φαντασία τους, να συνεργαστούν το ένα με το άλλο. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, διότι στην κλασσική περίπτωση διδασκαλίας ενός μαθήματος απλώς ακούν χωρίς να συνεργάζονται. Εδώ συνεργάζονται από την αρχή, μέσα στην κάθε ομάδα», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Θεοδόσης Σαπουνίδης, Αν. Καθηγητής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, ο οποίος συντονίζει την έρευνα.

Όπως εξηγεί ο κ. Σαπουνίδης, η ιδέα ξεκίνησε από την ανάγκη να αξιοποιηθεί η τεχνολογία στη διδασκαλία. «Εξ’ αρχής είχαμε στο μυαλό μας τέτοιου τύπου δραστηριότητες. Ρομπότ που θα είναι χαμηλού κόστους και θα μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν και τους εκπαιδευτικούς να διδάξουν κατά αυτόν τον τρόπο», επισημαίνει και αναφέρει πως -μολονότι το έργο δεν είναι χρηματοδοτούμενο και στηρίζεται στις διδακτορικές εργασίες φοιτητών που συμμετέχουν σε αυτό-  ήδη πραγματοποιούνται δοκιμές για την εκμάθηση αγγλικών, γαλλικών, αλλά και μαθημάτων των θετικών επιστημών, όπως τα μαθηματικά και η φυσική.

Μάλιστα, ερωτηθείς για το ενδεχόμενο διεύρυνσης των σχολικών μονάδων όπου υλοποιείται το πρόγραμμα, ο ίδιος τονίζει πως όλοι οι συμμετέχοντες επενδύουν τον προσωπικό τους χρόνο για να «ταξιδέψει» το DuckyCode όσο πιο μακριά γίνεται, τονίζοντας τον θετικό αντίκτυπο που έχει στις επιδόσεις των μαθητών.

«Να φέρουμε τη γνώση στα παιδιά»

Όπως επισημαίνει, σκοπός είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος όπου οι μαθητές θα αποκτούν επιπλέον κίνητρα για το γνωστικό αντικείμενο, ενώ τονίζει τη σημασία της αξιοποίησης ανάλογων τεχνολογιών στην επίτευξη του στόχου.

«Τα πλεονεκτήματα της διδασκαλίας με εκπαιδευτικό ρομπότ θα μπορούσαν να είναι πολλά», σημειώνει και εξηγεί πως τα παιδιά πλέον έχουν στη διάθεσή τους τεχνολογίες οι οποίες τα «απομακρύνουν» από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας, με τον δάσκαλο και το βιβλίο. «Η ιδέα ήταν να φέρουμε τη γνώση στα παιδιά με έναν τρόπο εύπεπτο. Να αγκαλιάσουμε την τεχνολογία. Ένα ρομπότ αξιοποιεί την τεχνολογία και κάνει τα παιδιά να δείξουν παραπάνω ενδιαφέρον. Σκοπός είναι να αυξηθούν τα κίνητρά τους, προκειμένου να ασχοληθούν με ένα γνωστικό αντικείμενο», προσθέτει ο κ. Σαπουνίδης.

Παράλληλα, ο ίδιος τονίζει την ουσιαστική εκμάθηση που προσφέρει η εν λόγω διαδραστική πρακτική. «Μέσα από τη διαδικασία τα παιδιά γίνονται μέρος της ιστορίας. Φτιάχνουν εναλλακτικές ιστορίες, κάνουν τροποποιήσεις, αλλά το νόημα είναι ότι μαθαίνουν έτσι την ίδια την ιστορία. Εξάλλου για να δημιουργήσεις τη δική σου εκδοχή της ιστορίας, σημαίνει ότι ξέρεις την αρχική καλά», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Ευφροσύνη Καζεπίδου