Ο πρωην δημαρχος Θεσσαλονικης στα Μακεδονικα Νεα

Κ. Ζέρβας: Δριμύ κατηγορώ για τον Στ. Αγγελούδη -Τι λέει για τραμ, μετρό, ΔΕΘ

Ακούστε το άρθρο 8'
06.04.2025 | 08:00
Κωνσταντίνος Ζέρβας
Άκρως αιχμηρός για τα μέχρι στιγμής πεπραγμένα της διοίκησης Αγγελούδη είναι ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης, επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης και της δημοτικής παράταξης «ΝΑΙ στη Θεσσαλονίκη», Κωνσταντίνος Ζέρβας στην πρώτη μετά από πολλούς μήνες συνέντευξή του.

Μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα- mkdn.gr ασκεί δριμεία κριτική στη σημερινή δημοτική αρχή και προσωπικά στον Στέλιο Αγγελούδη εγκαλώντας τους για υποκρισία και επικοινωνιακά κόλπα. Γι΄αυτό άλλωστε -παρότι, όπως λέει, «η δύσκολη δουλειά στον Δήμο δεν είναι ένα talent show»-  τον βαθμολογεί με… «άριστα στο επικοινωνιακό σερβίρισμα». 

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας αναφέρεται, επίσης, σε έργα που ξαναμπήκαν πρόσφατα στη… σφαίρα του δημόσιου διαλόγου και δεν κρύβει τον προβληματισμό του για τη Θεσσαλονίκη η οποία «ταλαιπωρήθηκε πολύ από αυτές τις άσκοπες και ατέρμονες συζητήσεις». Μάλιστα, όπως λέει με νόημα, «μακάρι να αποκτήσει η πόλη και τραμ και τελεφερίκ και μίνι ελικόπτερα. Μόνο μη φτάσουμε σε δέκα χρόνια από σήμερα ακόμα να συζητάμε αν οι πόροι θα πρέπει να πάνε στην επέκταση του Μετρό δυτικά ή αν θα πρέπει να πάνε στο τραμ». Ακόμη, σχολιάζει τις αντιδράσεις πέριξ της Διεθνούς Έκθεσης και της ανάπλασής της στον υφιστάμενο χώρο και αγωνιά «μήπως τελικά μείνουμε με τη ΔΕΘ, όπως είναι σήμερα». 

Τέλος, ο κ. Ζέρβας ρωτάται αν θα είναι εκ νέου υποψήφιος δήμαρχος ή αν θα επιλέξει τον δρόμο προς τη Βουλή.

Συνέντευξη στη Δέσποινα Ιωαννίδου

-Κύριε Ζέρβα, η νέα δημοτική αρχή μιλά για μικρές και μεγάλες νίκες σε αρκετά ζητήματα της καθημερινότητας, αλλά και σε επίπεδο έργων πολλά από τα οποία φαίνεται να ξεμπλοκάρουν; Ποια είναι η εικόνα που έχετε εσείς σήμερα για τη Θεσσαλονίκη;

Όταν βρίσκεις έτοιμο το φαγητό στην κουζίνα κυρία Ιωαννίδου, είναι πολύ εύκολο να το σερβίρεις φορώντας έναν εντυπωσιακό σκούφο σεφ και να προσπαθείς να πείσεις τους πάντες να πιστέψουν ότι εσύ το μαγείρεψες. Τέτοια επικοινωνιακά κόλπα επιστρατεύει η Διοίκηση Αγγελούδη, από την αρχή της θητείας της. Θυμίζω ότι στην Ελλάδα, όσο μεγαλύτερο είναι ένα έργο, τόσο περισσότερη γραφειοκρατία το συνοδεύει, από τις μελέτες και τη διεκδίκηση ένταξης σε χρηματοδότηση, ως την δημοπράτηση, τη σύμβαση την έναρξη και την ολοκλήρωση υλοποίησης. Είναι δεδομένο λοιπόν, πως άλλος το ξεκινά και άλλος κόβει την κορδέλα.

Είναι πρωτοφανές, όμως, το πείσμα με το οποίο επιχειρείται να πειστεί η πόλη, πως η νέα Διοίκηση ξαφνικά εμφανίζει έργα από το πουθενά και με τέτοια ταχύτητα υλοποίησης. Το ίδιο έγινε και με την ασφαλτόστρωση της Παπάφη και την επικείμενη ασφαλτόστρωση της Βασιλέως Γεωργίου. Το χειρότερο δε είναι, πως λόγω του πείσματος με το οποίο επιχειρούν ο κ. Αγγελούδης και ορισμένοι αντιδήμαρχοι του να «σερβίρουν» στην κοινή γνώμη ως δικής τους έμπνευσης τα έργα που βρήκαν με έτοιμες συμβάσεις, τα καθυστερούν με διάφορες δικαιολογίες. Με τροποποιήσεις δήθεν λαθών ή με την αλλαγή μεθοδολογίας για δήθεν γρηγορότερη ή φθηνότερη εκτέλεση, ακόμα και με ακύρωση διαγωνισμού που είχε αναδείξει ανάδοχο μελετών για το ντεκ, προκαλούν και καθυστερήσεις, αλλά -όπως θα αποδειχτεί αργότερα- σε κάποιες περιπτώσεις προκαλούν και οικονομική επιβάρυνση. Διότι όσο καθυστερούν τα έργα, τα κόστη αυξάνονται. Και αυτό θα έχει επίπτωση και στο τελικό κόστος των έργων. Άρα με τον όρο «ξεμπλοκάρουν», διαφωνώ κάθετα. Πλην κάποιας εξαίρεσης, όπου μπορεί να υπάρχουν καθυστερήσεις οφειλόμενες σε τρίτους παράγοντες, κατά κανόνα οι ίδιοι τα μπλοκάρουν πριν τα ξεμπλοκάρουν...

-Πάντως, η νέα δημοτική αρχή μόλις που συμπλήρωσε 15 μήνες στο τιμόνι ενός δήμου ο οποίος -όπως υποστηρίζουν ο δήμαρχος και οι αντιδήμαρχοι-  είχε πολλά ανοιχτά μέτωπα επιρρίπτοντας ευθύνες γι’ αυτό στη δική σας διοίκηση. Πιστεύετε ότι έχει εκπνεύσει η περίοδος χάριτος; Και τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν πως βιαστήκατε να ασκήσετε κριτική στη διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη; 

Τα επικοινωνιακά κόλπα που σας εξήγησα νωρίτερα, συναντούν το κλασικό πολιτικάντικο αφήγημα της «καμένης γης» και δημιουργούν μια εικόνα πραγματικά μαγική, για την οποία όμως ουδείς κόπιασε περισσότερο από την προηγούμενη διοίκηση. Φτάσαμε στο σημείο να αποδίδουν όλα τα προβλήματα στις μειώσεις δημοτικών τελών που είχαμε κάνει σε μια περίοδο μεγάλης κρίσης για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, οι ίδιοι που σήμερα «σώζουν» τη πόλη με αυξημένα κατά 65% δημοτικά τέλη και με κρατικές επιχορηγήσεις που κατευθύνονται σε ιδιώτες για πενιχρές υπηρεσίες ως αντίκρισμα, όπως κατήγγειλαν πρόσφατα ακόμα και εργαζόμενοι του Δήμου. Αν ανατρέξετε στην κριτική που ασκούμε, θα δείτε ότι αναδεικνύουμε κυρίως αυτή την υποκρισία, που φτάνει μέχρι του σημείου, να υιοθετούν τη μια μετά την άλλη τις πολιτικές που εφαρμόζαμε και για τις οποίες δεν άφηναν κάποιοι μέρα να περάσει χωρίς να μας κατηγορούν.

-Πρόσφατα είδαμε μια αντιπαράθεσή σας με τη διοίκηση με αφορμή ζητήματα που αφορούν για παράδειγμα, την καθαριότητα και τα «σπιτάκια ανακύκλωσης», αλλά και το νέο σχολείο στα Τροχιοδρομικά. Μιλήσατε για κυβιστήσεις και για παραπλάνηση των πολιτών με τους αρμόδιους αντιδημάρχους ωστόσο να κατηγορούν τη δική σας διοίκηση για ακυρώσεις έργων και για σοβαρές καθυστερήσεις. 

Τι είπα πριν; Την υποκρισία ακριβώς καταγγέλλουμε.Τα «σπιτάκια» για τη συμβολή των οποίων στην ανακύκλωση ο Δήμος βραβεύτηκε και επί των ημερών μας, αλλά και πέρσι, τα χαρακτήριζαν σκάνδαλο. Οι ίδιοι τα επέκτειναν και συνεχίζουν νέες συμβάσεις με την ίδια εταιρεία. Τα κλαδέματα των δέντρων τα σταμάτησαν για να μην αποδειχτεί αμέσως πόση υποκρισία κρυβόταν στις καταγγελίες για «δολοφόνους δέντρων» που μας απηύθυναν. Για να ξυπνήσουν χρειάστηκε να πέσουν 700 δέντρα στην πόλη από μια μεγάλη καταιγίδα, ακόμα και υγιή δέντρα που δεν είχαν κλαδευτεί και έτσι βρήκε μεγάλη αντίσταση ο άνεμος. Τώρα κανείς δεν μιλά για «δολοφόνους δέντρων». 

Το σχολικό συγκρότημα στα «Τροχιοδρομικά» το ωριμάσαμε, το εντάξαμε στο πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» με χρηματοδότηση 7 εκατ. ευρώ, το δημοπρατήσαμε, υπογράψαμε σύμβαση με ανάδοχο και έρχεται η σημερινή Διοίκηση να το εμφανίσει -με καθυστέρηση έναρξης 1,5 χρόνο- ως επιτυχία τής «δικής της πολιτικής για τη σχολική στέγη»! 

Αυτό είναι λοιπόν το βασικό πεδίο κριτικής μας: Η υποκρισία. Κατά τα άλλα η πίστωση χρόνου σε μια Διοίκηση για να παραγάγει δικό της έργο, είναι απολύτως εύλογη. Ακόμα και για διαφορετικές επιλογές σε σημαντικά θέματα. Με βλέπετε να αντιδρώ για την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας; Το οποίο έργο παρεμπιπτόντως είχε σχεδιασθεί από τη Διοίκηση Μπουτάρη. Εμείς το «παγώσαμε» με δεδομένη την κυκλοφοριακή επιβάρυνση από την κατασκευή του μετρό. Και ξεκινάει τώρα σε πιο ευνοϊκή συνθήκη χάρη στη λειτουργία του μετρό και της παρουσίας της Ελληνικής Αστυνομίας στους δρόμους που ανακουφίζει την πόλη. Μακάρι να το τελειώσει το έργο και να το χαρούν οι πολίτες βρίσκοντας όμως και εύκολο πάρκινγκ αλλού. Στα θέματα υποκρισίας όμως, θα συνεχίσουμε να είμαστε αυστηροί.

-Πώς βαθμολογείτε τη διοίκηση Αγγελούδη;  Ο κ. Πέγκας της έδωσε «ένα πενταράκι»… Εσείς;

Ξέρετε, η δύσκολη δουλειά στον Δήμο δεν είναι ένα talent show! Ο δήμαρχος βαθμολόγησε όλη τη δουλειά που βρήκε έτοιμη από τη Διοίκηση μου και την υλοποιεί ο ίδιος... με μηδέν. Εγώ θα του βάλω άριστα στο επικοινωνιακό σερβίρισμα. Για τα υπόλοιπα είναι νωρίς για να δίνουμε βαθμούς.

-Τις τελευταίες μέρες ξαναμπήκαν στον δημόσιο διάλογο το τραμ και η θαλάσσια συγκοινωνία, με τον υφυπουργό Υποδομών να βάζει ουσιαστικά φρένο στις όποιες διεκδικήσεις -εκ μέρους του δήμου- κονδυλίων, καθώς όπως είπε ο κ. Ταχιάος οι πόροι «δεν είναι ατελείωτοι». Χρειάζεται τελικά η Θεσσαλονίκη τραμ; Μήπως μια -ακόμη- ατέρμονη συζήτηση για το τραμ θα βάλει στον πάγο τις επεκτάσεις του μετρό προς τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη αλλά και προς το αεροδρόμιο; Και υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπορούσε να είναι βιώσιμη η θαλάσσια συγκοινωνία;

«Και τραμ θα σας φέρουμε και καραβάκια». Ανακυκλώνονται ιδέες που για πολλούς λόγους απορρίφθηκαν στο παρελθόν. Μακάρι να αποκτήσει η πόλη και τραμ και τελεφερίκ και μίνι ελικόπτερα. Μόνο μη φτάσουμε σε δέκα χρόνια από σήμερα ακόμα να συζητάμε αν οι πόροι θα πρέπει να πάνε στην επέκταση του Μετρό δυτικά, ή αν θα πρέπει να πάνε στο τραμ.

Η Θεσσαλονίκη ταλαιπωρήθηκε πολύ από αυτές τις άσκοπες και ατέρμονες συζητήσεις. Μήπως είναι πιο ασφαλές και αποτελεσματικό να συμφωνήσουμε να τελειώνουμε κάτι που έχουμε αρχίσει και μετά να πάμε στο επόμενο; 

 

-Να περάσουμε στο θέμα της ανάπλασης της ΔΕΘ όπου η συζήτηση μεταφέρθηκε πρόσφατα στο υψηλό ποσό της επένδυσης, ενώ ακόμη η πόλη δεν έχει αποφασίσει τι θέλει. Κάποιοι επαναφέρουν στο προσκήνιο ζήτημα μετεγκατάστασης της Έκθεσης εκτός πόλης και επιμένουν στη μετατροπή των υφιστάμενων χώρων της ΔΕΘ σε μητροπολιτικό πάρκο χωρίς βέβαια να μιλά κανείς και για το κόστος συντήρησης ενός τέτοιου πάρκου. Μπορεί και αυτό το project της ανάπλασης να παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες; Και τι θα σημάνει μια τέτοια εξέλιξη για την πόλη και για την Έκθεση;

Η πόλη έχει αποφασίσει τι θέλει. Πάντα θα υπάρχουν κάποιοι, για κάθε απόφαση, ένα ποσοστό, που θα διαφωνούν και θα θέλουν κάτι άλλο. Αυτό έδειξε και πρόσφατη δημοσκόπηση νομίζω. Σχεδόν το 80% των Θεσσαλονικέων θέλουν να  προχωρήσει η ανάπλαση της ΔΕΘ. Ξέρετε γιατί; Επειδή έχουν βαρεθεί να ακούν  συζητήσεις για σχέδια και να μην βλέπουν δράση.

Είδατε πως χάρηκε ο κόσμος για το Μετρό, ακόμα και με τα μικροπροβλήματα που εμφανίστηκαν στο ξεκίνημα.

Το θέμα είναι να πάψουμε να συζητάμε για το σχέδιο και να το δούμε να υλοποιείται. Και έχει ευθύνη και η Πολιτεία εδώ, που με τη δική της καθυστέρηση, δίνει χώρο και χρόνο στις ατέρμονες συζητήσεις.

Σε κάθε περίπτωση με τις πρόσφατες αναβολές, προσφυγές και  ενστάσεις αρχίζω και πάλι να αγωνιώ μήπως τελικά μείνουμε με τη ΔΕΘ, όπως είναι σήμερα!

-Μπορεί να απέχουμε πολύ από τις επόμενες δημοτικές εκλογές ωστόσο κάποιοι και κάποιες ήδη ετοιμάζονται για τη μάχη της Θεσσαλονίκης. Εσείς θα είστε εκ νέου υποψήφιος δήμαρχος; Ή θα επιλέξετε τον δρόμο του Κοινοβουλίου, καθώς οι εθνικές εκλογές θα προηγηθούν των αυτοδιοικητικών;

Νομίζω ότι είναι πολύ νωρίς για τέτοιες αποφάσεις. Αυτή τη στιγμή προέχει να υπηρετούμε τους πολίτες από εκεί όπου αυτοί μας όρισαν. Ξέρετε, ο σημερινός Δήμαρχος εξελέγη με 60% αλλά ως δήμαρχος οφείλει να φροντίζει για το 100% των συμπολιτών του. Ομοίως κι εμείς, λάβαμε εντολή από το 1/3 να είμαστε η μείζονα αντιπολίτευση. Αλλά και ο δικός μας ρόλος αφορά το 100% των συμπολιτών μας. Αυτό είναι καλό να το έχουμε όλοι στο πίσω μέρος του μυαλού μας και να το υπηρετούμε. Άλλες αποφάσεις θα ληφθούν στην ώρα τους...

 

Δέσποινα Ιωαννίδου