Η νέα εποχή του τουρισμού στη Χαλκιδική – Βιωσιμότητα, πολυτέλεια και αναπτυξιακές προκλήσεις

Ακούστε το άρθρο 8'
15.03.2025 | 08:00
Νέος Μαρμαράς, Σιθωνία Χαλκιδικής
/Shutterstock
Η Χαλκιδική εδώ και δεκαετίες αποτελεί έναν από τους πιο ελκυστικούς τουριστικούς προορισμούς της Ελλάδας, προσφέροντας παρθένα φυσικά τοπία, πολυτελείς εμπειρίες και αυθεντική ελληνική φιλοξενία.

Ωστόσο, η ραγδαία ανάπτυξη, οι προκλήσεις των υποδομών και η ανάγκη για βιώσιμες στρατηγικές φέρνουν την περιοχή μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Εκπρόσωποι της τουριστικής βιομηχανίας στη Χαλκιδική επισημαίνουν ότι η ανάπτυξη πρέπει να είναι στρατηγική, με σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες.

Η βιωσιμότητα στο επίκεντρο

Στη σημασία της βιωσιμότητας ως βασικού πυλώνα για τον τουρισμό και την καθημερινότητα των κατοίκων της Χαλκιδικής αναφέρθηκε στο «Thessaloniki Identity, Future and the Traveler» η ESG Senior Director του Ομίλου Sani/Ikos Ελένη Ανδρεάδη. Ο όμιλος συνεργάζεται ήδη με πάνω από 60 φορείς για την προστασία του οικοσυστήματος και τη βιωσιμότητα, ενώ έχει θέσει ως προτεραιότητα τη διαρκή αξιολόγηση της προόδου μέσω 100 διαφορετικών δεικτών βιωσιμότητας. «Η συνεργασία είναι το στοιχείο που δεν κάνουμε πάντα καλά στη χώρα μας. Πρέπει να μπορούμε να μετρήσουμε πού βρισκόμαστε και πού θέλουμε να φτάσουμε», είπε χαρακτηριστικά.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο Κίμων Riefenstahl, Ιδιοκτήτης και Διευθύνων Σύμβουλος του Danai Beach Resort, που έχει θέσει ως στόχο την πλήρη ενεργειακή αυτονομία του ξενοδοχείου του. «Η προσωποποιημένη εξυπηρέτηση δεν είναι τάση, η βιωσιμότητα δεν είναι τάση. Θα έπρεπε να είναι ο κανόνας», τόνισε.

Το μεγάλο στοίχημα οι υποδομές

Η έλλειψη βασικών υποδομών αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού στη Χαλκιδική. Η Αλεξάνδρα Ευσταθιάδου, ιδιοκτήτρια του Ekies all Senses Resort, επισήμανε την ανάγκη για καλύτερη διαχείριση των βιολογικών καθαρισμών. «Επενδύουμε τεράστια ποσά ως ξενοδοχειακές μονάδες για βιολογικό καθαρισμό, αλλά θα έπρεπε να υπάρχει υποστήριξη από το κράτος. Η Χαλκιδική χρειάζεται σύγχρονες υποδομές για να μπορέσει να διατηρήσει τον χαρακτήρα της», υποστήριξε.

Η κακή διαχείριση των λυμάτων και η αδυναμία κάλυψης της αυξημένης ζήτησης την τουριστική περίοδο δημιουργούν προβλήματα που επηρεάζουν τόσο το φυσικό περιβάλλον όσο και την εμπειρία των επισκεπτών.

Πολυτελής προορισμός η Σιθωνία

Η ανοικοδόμηση και η αύξηση του μαζικού τουρισμού είναι μια ακόμη πρόκληση για τη Χαλκιδική, σύμφωνα με τον Κίμωνα Riefenstahl ο οποίος βλέπει τη Σιθωνία ως ιδανικό προορισμό πολυτελείας και προειδοποιεί ότι η μαζικοποίηση μπορεί να βλάψει την εικόνα των προορισμών. 

«Όταν μπαίνει η μάζα, βγαίνει η πολυτέλεια. Αντί για ανοικοδόμηση, πρέπει να επιλέξουμε τη διατήρηση και συντήρηση. Η ποιότητα πρέπει να είναι προτεραιότητα», εξήγησε. Η Σιθωνία, με τις ανέγγιχτες παραλίες και τα παραδοσιακά χωριά της, αποτελεί παράδειγμα μιας περιοχής που μπορεί να αναπτυχθεί βιώσιμα. «Ο επισκέπτης πολυτελείας που επιλέγει τη Σιθωνία αναζητά ένα αυθεντικό περιβάλλον και εμπειρίες που σέβονται την παράδοση και τη φύση», πρόσθεσε ο κ. Riefenstahl.

Η γαστρονομία ως μοχλός ανάπτυξης

Η γαστρονομία αποτελεί έναν ανεξερεύνητο θησαυρό για τη Χαλκιδική. Η κα Ευσταθιάδου τόνισε ότι η περιοχή διαθέτει έναν θαυμάσιο γαστρονομικό πλούτο, ο οποίος δεν έχει αξιοποιηθεί πλήρως. «Οι γείτονες ανταγωνιστές μας κινούνται πολύ γρήγορα προς τη γαστρονομία, ενώ εμείς έχουμε αργήσει. Μπορεί να γίνει μια μικρή επένδυση ώστε να φέρουμε τον οδηγό Michelin στη Χαλκιδική, με τεράστια οφέλη για την περιοχή», δήλωσε.

Η είσοδος του οδηγού Michelin στη Χαλκιδική θα μπορούσε να δώσει μεγαλύτερη προβολή στην τοπική κουζίνα και να ενισχύσει την ελκυστικότητα της περιοχής ως premium γαστρονομικός προορισμός.

Ποια στρατηγική πρέπει να ακολουθηθεί

Η Χαλκιδική καλείται να βρει την ισορροπία μεταξύ ανάπτυξης και διατήρησης του φυσικού της πλούτου. Οι επιχειρηματίες του κλάδου συμφωνούν ότι η μακροπρόθεσμη στρατηγική πρέπει να περιλαμβάνει επενδύσεις στις υποδομές, ώστε να ανταποκρίνονται στην αυξημένη τουριστική κίνηση, στήριξη της βιωσιμότητας, με μέτρα που θα διασφαλίζουν τη μακροχρόνια προστασία του περιβάλλοντος, ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού, ώστε να αναδειχθεί η τοπική παραγωγή και η αυθεντική ελληνική κουζίνα, στοχευμένη προώθηση της περιοχής ως πολυτελούς προορισμού, ώστε να προσελκύσει τουρισμό υψηλού επιπέδου.

Η περιοχή διαθέτει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να εδραιωθεί ως παγκόσμιος προορισμός πολυτελείας. Ωστόσο, η επιτυχία αυτού του οράματος εξαρτάται από τον τρόπο με τον οποίο η ανάπτυξη θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί. Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε ο Κίμων Riefenstahl, «Το μέλλον της περιοχής μας ως προορισμός πολυτελείας είναι ήδη εμφανές. Η ελκυστική γαστρονομία και η ξενοδοχειακή βιομηχανία πρέπει να εκτιμηθούν. Χρειαζόμαστε ποιότητα αντί για ποσότητα». Αν συνεπώς, οι στρατηγικές που θα ακολουθηθούν είναι στοχευμένες, η περιοχή μπορεί να διασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη ευημερία της και να αναδειχθεί ως μια από τις κορυφαίες βιώσιμες τουριστικές επιλογές των ταξιδιωτών. 

Δήμητρα Τάγκα