Θ. Τσουλκανακης

Πώς το Μετρό Θεσσαλονίκης εκτινάσσει τα μισθώματα - Αυξάνονται οι κακοπληρωτές

Ακούστε το άρθρο 8'
08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Shutterstock
Η έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης αύξησε κατακόρυφα τις απαιτήσεις των ιδιοκτητών ακινήτων όσον αφορά τα μισθώματα οικιών, αλλά και αυτά της επαγγελματικής στέγης.

Από το 2006 που ξεκίνησε η κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης και καθ΄ όλη τη διάρκεια των εργασιών η πόλη δέχθηκε τεράστιο οικονομικό πλήγμα και κυρίως οι περιοχές γύρω από τα εργοτάξια. Οι λαμαρίνες κατά μήκος μεγάλων εμπορικών δρόμων οδήγησαν σε εκατοντάδες λουκέτα με επίσης εκατοντάδες επαγγελματίες να αναζητούν στέγη για την επιχείρηση τους σε άλλα σημεία της πόλης. Μοναδικό... φως στο οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο βρέθηκαν οι ιδιοκτήτες ακινήτων στις περιοχές που παρήκμασαν, έφερνε η σκέψη ότι με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό οι τιμές των μισθωμάτων θα αυξηθούν και θα μπορέσουν να καλύψουν μέρος των χαμένων εσόδων που επί σειρά ετών είχαν. 

Αυξήσεις μισθωμάτων άνω του 40% με 50% στο κέντρο Θεσσαλονίκης

 

Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης δόθηκε σε λειτουργία στις 30 Νοεμβρίου 2024 με τις τιμές των ακινήτων πράγματι να έχουν εκτοξευτεί ξεπερνώντας το +40% με 50%, ειδικά στις περιοχές γύρω από τους εμπορικούς δρόμους της πόλης, όπου υπάρχουν και οι κεντρικοί σταθμοί του Μετρό (Δημοκρατίας, Αγίας Σοφίας, Βενιζέλου).

Σύμφωνα με όσα ανέφερε στα Μακεδονικά Νέα, ο πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Θεσσαλονίκης (Σ.Μ.Α.Σ.Θ) κ. Θάνος Τσουλκανάκης, οι αυξήσεις στα μισθώματα έχουν ξεκινήσει ένα με ενάμιση χρόνο πριν την ολοκλήρωση και την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του Μετρό και κορυφώθηκαν τους τελευταίους μήνες όταν οι κοινή γνώμη κατάλαβε πως η πόλη πραγματικά θα υποδεχτεί το νέο μέσο αστικής μετακίνησης, χωρίς επιπλέον ταλαιπωρία και καθυστερήσεις. 

Ενδεικτικά των αυξήσεων που έχουν επέλθει, είναι τα παραδείγματα: επαγγελματικό μίσθωμα ακινήτου 85 τ.μ από 3.200 ευρώ αυξήθηκε στα 4.500 ευρώ. Παράλληλα, μίσθωμα οικίας 70 τ.μ αποτελούμενη από 1 υπνοδωμάτιο, σαλόνι, κουζίνα, μπάνιο, από το ποσό των 500 ευρώ το μήνα, εκτινάχθηκε στα 800 ευρώ μηνιαίως.

Οι αυξήσεις έχουν αναλογικότητα, καθώς τα μεγαλύτερα ποσοστά αυτών παρατηρούνται στα πιο μικρά ακίνητα, τα οποία είχαν και χαμηλότερο ενοίκιο, καθώς ένα μίσθωμα από 600 ευρώ με αύξηση της τάξης του 50% ανέρχεται στα 900 ευρώ, ενώ ένα μίσθωμα των 3.500 ευρώ με ίδια ποσοστιαία αύξηση θα φτάσει τα 5.250 ευρώ, δηλαδή αύξηση που ξεπερνά τα 1.500 ευρώ, γεγονός που ίσως την κατατάσσει σε μη διαχειρήσιμη για τον επιχειρηματία.

Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με την εικόνα που μεταφέρει ο πρόεδρος του Σ.Μ.Α.Σ.Θ, στις περιοχές γύρω από τις κεντρικές και εμπορικές στάσεις του μετρό διαθεσιμότητα ακινήτων ειδικότερα για επαγγελματική χρήση δεν υπάρχει, καθώς έχει μισθωθεί το σύνολο των διαθέσιμων τετραγωνικών. Ωστόσο, το Μετρό Θεσσαλονίκης μετρά περίπου 4 μήνες λειτουργίας και ο νόμος προσφοράς – ζήτησης της αγοράς, θα διαμορφώσει μακροπρόθεσμα την τελική εικόνα.
Όπως εξηγεί και ο κ. Τσουλκανάκης «άλλωστε το Μετρό είναι απλά ένα μεταφορικό μέσο, δεν έφερε οικονομία στη πόλη, δεν έφερε χρήματα και δουλειές στην πόλη η λειτουργία του. Δεν είναι όπως το αεροδρόμιο που άνοιξε δουλειές και έφερε χρήματα γιατί έφερε περισσότερες πτήσεις».  

Αυξήθηκαν και οι κακοπληρωτές

 

Η αύξηση των τιμών των ενοικίων γύρω από τους σταθμούς του μετρό ωστόσο, έχει επιφέρει και αύξηση όσων δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στη νέα πραγματικότητα, καθώς η νέα ανεβασμένη τιμή δεν συμβαδίζει με την ταυτόχρονη αύξηση των εισοδημάτων. Αποτέλεσμα, το ποσοστό των κακοπληρωμένων οικιών να ανέρχεται στο 52%. Η πλειοψηφία των συγκεκριμένων εκμισθωτών, δεν ανήκει στην κατηγορία των στρατηγικά κακοπληρωτών, ωστόσο δεν κατάφεραν να είναι συνεπείς στην υποχρέωση καταβολής των μισθωμάτων, λόγω των τεράστιων αυξήσεων που σημειώθηκαν.  

Όπως δήλωσε τα Μακεδονικά Νέα ο κ. Τσουλκανάκης «πρέπει να είμαστε και λίγο ρεαλιστές. Και ο Σύλλογος Μεσιτών Θεσσαλονίκης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, ότι πολλές από αυτές τις συμφωνίες δεν πρόκειται να υλοποιηθούν. Οι απαιτήσεις σε πολλές εκ των περιπτώσεων είναι υπερβολικές».

Ανησυχία καταγράφεται και στις τάξεις των επαγγελματιών οι οποίοι έχουν προβεί σε μίσθωση καταστήματος γύρω από τους σταθμούς του Μετρό, ώστε να εκμεταλλευτούν την αυξημένη κίνηση πολιτών. Ωστόσο, υπάρχει προβληματισμός για το κατά πόσο θα μπορέσουν τελικά να αντεπεξέλθουν στις υψηλές απαιτήσεις των ιδιοκτητών. Οι όροι σε μισθωτήρια συμβόλαια που υπεγράφησαν πριν από την ολοκλήρωση του Μετρό πολλές φορές είναι δυσβάσταχτοι, ενώ προέβλεπαν ιδιαιτέρως «τσουχτερές» αυξήσεις από τη λειτουργία του και μετά. 

Πάντως, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, το αυξητικό «ράλι» στις τιμές των ακινήτων έχει ξεκινήσει εδώ και μια πενταετία από τη μετά – covid εποχή. Η κατακόρυφη αύξηση των χώρων βραχυχρόνιας μίσθωσης, περιόρισε τους χώρους μακροχρόνιας μίσθωσης δημιουργώντας νέα δεδομένα, καθώς άλλαξαν οι ισορροπίες προσφοράς – ζήτησης. Ακόμη και ισόγεια καταστήματα, ανακαινίστηκαν και μετατράπηκαν σε χώρους βραχυχρόνιας διαμονής, ενώ χιλιάδες ακίνητα διαχωρίστηκαν (π.χ. το ένα έγινε δύο μικρότερα) από επενδυτές (μεγάλο ποσοστό από το εξωτερικό) που τα αγόρασαν προς εκμετάλλευση. 

Γιώργος Νεοχωρίτης