Θεσσαλονίκη: Η ανεκμετάλλευτη βιομηχανία της Μαρίνας – Ποια βήματα γίνονται

Οικονομία

24.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
24.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Shutterstock
Με τον τουρισμό να αποτελεί τη χαρακτηριζόμενη ως «βαριά» βιομηχανία της Ελλάδας, τη στιγμή που αποτελεί και  έναν από τους μεγαλύτερους εργοδότες της χώρας, τα στοιχεία για τη μέχρι στιγμής εκμετάλλευση του τουρισμού σκαφών αναψυχής και τις υφιστάμενες υποδομές μαρίνας για την υποδοχή και φιλοξενία των σκαφών αυτών και φυσικά των επιβατών τους, δεν συμβαδίζουν με το τουριστικό προϊόν που οφείλουμε και βάση των φυσικών γεωγραφικών πλεονεκτημάτων που έχουμε ως χώρα, πρέπει να προσφέρουμε.

Η Ελλάδα κατέχει την 11η θέση στις χώρες με τη μεγαλύτερη ακτογραμμή, η οποία ανέρχεται στα 13.676 χιλιόμετρα. Ωστόσο, υπολείπεται υποδομών με τις μαρίνες της χώρας να είναι γεμάτες. 

Επί του παρόντος λειτουργούν 19 μαρίνες που διαθέτουν 6.661 θέσεις ελλιμενισμού. Το φαινόμενο αυτό έχει τις προεκτάσεις του στην Αττική, ειδικότερα και εντονότερα όμως, στη Θεσσαλονίκη. Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας έχει αναξιοποίητη σε τεράστιο βαθμό τη βιομηχανία μαρίνας, καθώς υπάρχει έλλειψη ανάλογων υποδομών.

Στη Θεσσαλονίκη λειτουργεί στην περιοχή της Αρετσούς εντός των ορίων του δήμου Καλαμαριάς η μοναδική μαρίνα, η οποία γεωγραφικά βρίσκεται στο Βόρειο Αιγαίο στον κόλπο του Θερμαϊκού, 7 χλμ από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Η μαρίνα διαθέτει μόνο 242 θέσεις ελλιμενισμού για την εξυπηρέτηση σκαφών και γιοτ κρουαζιέρας μήκους 5 έως 30 μέτρων, τη στιγμή που στην Αττική οι υφιστάμενες υποδομές μπορούν να φιλοξενήσουν σκάφη αναψυχής έως 100 μέτρων.

Υψηλός ανταγωνισμός από Βαλκανικές χώρες

Για να γίνει ακόμη πιο κατανοητή η διαφορά σε επίπεδο υποδομών μαρίνας, σε σχέση με βαλκανικές, ανταγωνιστικές τουριστικές αγορές, στη γειτονική μας Κροατία σήμερα λειτουργούν 56 μαρίνες οι οποίες διαθέτουν συνολικά 16.000 θέσεις ελλιμενισμού. Επομένως, η Κροατία έχει σχεδόν τριπλάσιες θέσεις ελλιμενισμού ανάλογων σκαφών, γεγονός που σημαίνει ευχέρεια φιλοξενίας επισκεπτών υψηλής οικονομικής επιφάνειας.

Την ίδια στιγμή καταγράφεται για δεύτερη συνεχή χρονιά μείωση στη μέση κατά κεφαλήν δαπάνη στον ελληνικό τουρισμό. Συγκεκριμένα, η μέση τουριστική δαπάνη διαμορφώθηκε στα 572,7 ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση 5,1% σε σχέση με το 2023, όταν είχε φτάσει τα 603,2 ευρώ. Η προσέλκυση επομένως τουριστών υψηλού εισοδήματος θεωρείται επιτακτική, με όσους επισκέπτονται τη χώρα μας με ιστιοπλοϊκά και γιοτ να αποτελούν την ελίτ των επισκεπτών με υψηλό βαλάντιο, τη στιγμή που και επικοινωνιακά τα οφέλη είναι τεράστια καθώς σε πολλές εκ των περιπτώσεων, πρόκειται για διεθνούς φήμης προσωπικότητες ή αστέρες.

Με δεδομένο ότι ζήτηση υπάρχει, η αύξηση των θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής, συνεπάγεται αύξηση των κρατικών εσόδων.

Καταφύγιο φιλοξενίας σκαφών αναψυχής στο Δήμο Θερμαϊκού

Με γνωστό το έλλειμμα υποδομών φιλοξενίας σκαφών αναψυχής, καταβάλλεται προσπάθεια για την εξεύρεση λύσης και για την υλοποίηση ανάλογων έργων.

Πιο συγκεκριμένα υπεγράφη στις 19 Φεβρουαρίου 2024 στο Δημαρχείο Θερμαϊκού, από τον δήμαρχο κ. Θεόδωρο Τζέκο, η σύμβαση εκπόνησης των μελετών για τη δημιουργία Καταφυγίου Τουριστικών Σκαφών στο Λιμένα της Νέας Μηχανιώνας. 

Το κόστος της σύμβασης, είναι συνολικού ποσού 338.331,85€ και χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ του Υπουργείου Εσωτερικών. 

Η δυναμικότητα του λιμένα σήμερα αριθμεί περίπου 200 θέσεις ελλιμενισμού, οι οποίες είναι σε μεγάλο βαθμό κατειλημμένες από αλιευτικά σκάφη κάθε μεγέθους. Με το έργο αυτό θα δοθεί η δυνατότητα φιλοξενίας επιπλέον σκαφών αναψυχής, δημιουργώντας υπεραξία στο τουριστικό προϊόν του Δήμου Θερμαϊκού.

Η δυναμικότητα του καταφυγίου θα είναι της τάξης των 300 σκαφών αναψυχής διαφόρων μεγεθών, περιλαμβανομένων και σκαφών στην κατηγορία των mega yacht (δηλαδή πολυτελών θαλαμηγών μήκους άνω των 24m).

Το καταφύγιο θα διαθέτει όλες τις απαραίτητες υποδομές για την πλήρη εξυπηρέτηση των σκαφών και των επιβαινόντων σε αυτά. 

Μπήκαν οι υπογραφές για την εκμετάλλευσης της μαρίνας της Πυλαίας

Ακόμη ένα βήμα προς την κατεύθυνση μεγέθυνσης του οφέλους από την βιομηχανία μαρίνας, πραγματοποιήθηκε με την υπογραφή, της σύμβασης παραχώρησης των δικαιωμάτων χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας της Πυλαίας, από την υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη

Με την υπογραφή αυτή άνοιξε ο δρόμος για την υλοποίηση δημόσιου διαγωνισμού προσέλκυσης επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Στον πάγο η μαρίνα στο Ποσειδώνιο 

Στον αντίποδα έχει «παγώσει» κάθε σκέψη για την λειτουργία μαρίνας στην περιοχή του Ποσειδωνίου στον Δήμο Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό η μαρίνα θα βρισκόταν βρίσκεται κοντά (20 λεπτά με το αυτοκίνητο) στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και θα αποτελούσε το μοναδικό τουριστικό λιμάνι - μαρίνα πόλης στην παραλιακή περιοχή του Δήμου Θεσσαλονίκης. 


 

 

Γιώργος Νεοχωρίτης