Αναβαθμίζεται η σιδηροδρομική γραμμή από Θεσσαλονίκη για Προμαχώνα -Το στοίχημα Μητσοτάκη για τομές στο Δημόσιο

Ακούστε το άρθρο 8'
08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Shutterstock
Η έντονη διάθεση αυτοκριτικής που έδειξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη χθεσινή πρωτολογία του στη Βουλή, στην προ ημερησίας συζήτηση σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών, αλλά και η πρότασή του να προχωρήσει η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, μέσα από τη συνταγματική αναθεώρηση που αναμένεται να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2025, μαρτυρά την αποφασιστικότητα του Πρωθυπουργού να «χτίσει» ξανά το ελληνικό Δημόσιο και μέσα από αυτήν τη διαδικασία να αλλάξει τη νοοτροπία που το συνοδεύει.

Γνωρίζει ότι μόνο με αυτόν τον τρόπο θα ξεπεραστούν οι διαχρονικές παθογένειες, αδυναμίες και αγκυλώσεις που ταλανίζουν την ελληνική πολιτεία και σε πολλές περιπτώσεις την κρατούν όμηρο του χθες. Υπό αυτό το πρίσμα είναι αποφασισμένος να «τρέξει» όλα τα ζητήματα πιο μεθοδικά, πιο γρήγορα, πιο αποφασιστικά και πρωτίστως πιο αποτελεσματικά μέχρι τις εθνικές εκλογές του 2027. Και αυτό, ώστε να καταστήσει σαφές ότι η αναδόμηση του κράτους είναι προσωπικό στοίχημα που θα το κερδίσει δίχως να υπολογίσει τις αντιξοότητες που θα βρει στο διάβα του. Για παράδειγμα η δέσμευση του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα εκσυγχρονιστεί την επόμενη διετία δεν χωρά καμία αναβολή και στην προσπάθεια αυτή θα βασιστεί σε όσα μέλη της κοινοβουλευτικής ομάδας της Νέας Δημοκρατίας ασπάζονται το μεταρρυθμιστικό όραμά του. Με λίγα λόγια είναι αποφασισμένος να συνεχίσει με εκείνους που μπορούν και όχι με εκείνους που ζυγίζουν το πολιτικό κόστος πριν πάρουν οποιαδήποτε απόφαση.

Αδειάζει η κλεψύδρα για τον ανασχηματισμό

Γι’ αυτό δεν πρέπει να εκπλαγεί κανείς από την έκταση που θα έχει ο επικείμενος ανασχηματισμός. Θα είναι δομικός, διότι υπό μια έννοια θα είναι… προεκλογικός αφού οι εθνικές κάλπες του 2027 δεν είναι τόσο μακριά συγκριτικά με όσο φαντάζουν ημερολογιακά. Όσον αφορά στη φημολογία περί πρόωρης προσφυγής στην εθνική κάλπη, ο ίδιος φρόντισε -και χθες- να βάλει τέλος στη διαιώνιση της σχετικής συζήτησης επαναλαμβάνοντας ότι το κυβερνητικό έργο θα αξιολογηθεί συνολικά στο τέλος της τετραετίας.

Στην ίδια λογική να χτυπήσει το μαχαίρι στο κόκκαλο εντάσσεται και η πρότασή του να γίνει νόμος του κράτους η αξιολόγηση στο Δημόσιο. Επί του θέματος ο Κυριάκος Μητσοτάκης φέρεται να έχει δεχθεί εισήγηση από στενούς συνεργάτες του να κάνει ένα βήμα παραπέρα, θέτοντας στο δημόσιο διάλογο το ενδεχόμενο της μερικής άρσης της μονιμότητας των δημοσίων λειτουργών. Πρόκειται για μια σκέψη που δεν είναι καινούργια στο Μέγαρο Μαξίμου, αφού έχει τεθεί και άλλη φορά στο τραπέζι των πρωθυπουργικών συσκέψεων.

Αναβαθμίζεται η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας 

Από το δόγμα του «πιο γρήγορα, πιο αποφασιστικά, πιο μεθοδικά και πιο αποτελεσματικά» δεν εξαιρείται η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα. Οι οδηγίες του Πρωθυπουργού είναι τα εμβληματικά έργα υποδομών να πατήσουν γκάζι ώστε η νέα αναπτυξιακή πραγματικότητα να γίνει μέρος της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων. Δηλαδή, να την νιώσουν.

Έτσι, απαιτεί να μην υπάρξουν χρονοτριβές στον σχεδιασμό για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνα και να εγκατασταθεί το συντομότερο δυνατόν σε αυτήν το Σύστημα ηλεκτροκίνησης. Ήδη το συγκεκριμένο έργο εντάχθηκε για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης, με τον προϋπολογισμό του ανέρχεται σε 202.1 εκατομμύρια ευρώ.  Σε εξέλιξη βρίσκεται και η εγκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης ETCS – LEVEL 1 στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, προϋπολογισμού 50,6 εκατομμυρίων ευρώ, εντός του 2026.

Χρήστος Τσαλικίδης