Το «στοίχημα» αυτό πρέπει να το κερδίσει για δυο βασικούς λόγους. Ο πρώτος είναι ότι αποτελεί θέμα ύψιστης κυβερνητικής και κοινωνικής προτεραιότητας, γι’ αυτό και η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών γνωρίζει ότι έχει μπροστά της να ανέβει ένα… βουνό και ότι καλείται να βρει λύσεις… χθες. Ο δεύτερος σχετίζεται με το γεγονός ότι η επίλυση του ζητήματος θα συμβάλλει καθοριστικά στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τα τρένα και σε δεύτερο χρόνο θα τονώσει την αξιοπιστία της κυβέρνησης και κατ’ επέκταση την ικανότητα της να συνεχίσει να παράγει «χειροπιαστά» αποτελέσματα προς όφελος της κοινωνίας.
Όσον αφορά στο σιδηροδρομικό δίκτυο από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με πληροφορίες, το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει πέντε παρεμβάσεις. Η πρώτη είναι η αντικατάσταση του δικτύου σιδηροδρομικής τροχιάς. Δηλαδή η αλλαγή των «γραμμών» της Hellenic Train με νέες. Όπως σημειώνουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, δεν γίνεται να αναπτύσσονται ταχύτητες του 2025 σε δίκτυο του 1970. Η δεύτερη είναι να λειτουργήσει η τηλεδιοίκηση στο 100% του δικτύου, που σήμερα λειτουργεί στο 80% εξαιτίας των καταστροφών που προκάλεσε η κακοκαιρία «Daniel» στη Θεσσαλία. Η τρίτη είναι να λειτουργήσει το ψηφιακό σύστημα ραδιοκάλυψης, το γνωστό GSM-R, που εξασφαλίζει την επικοινωνία μεταξύ των τρένων, ενώ η τέταρτη αφορά στην αποκατάσταση των ζημιών στο δίκτυο όπου υπάρχει μονή γραμμή. Τέλος, η πέμπτη είναι η ανανέωση μηχανών και βαγονιών.
Αποκλείεται το «κλείσιμο» του σιδηρόδρομου
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες υπάρχει σκεπτικισμός για το κατά πόσο όλες οι παραπάνω παρεμβάσεις μπορούν να γίνουν με τον σιδηρόδρομο σε λειτουργία, ωστόσο η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι δεν τίθεται κανένα θέμα διακοπής των δρομολογίων είτε των επιβατικών είτε των εμπορευματικών αμαξοστοιχιών. Εφόσον κλείσουν τα παραπάνω μέτωπα, τότε θα προχωρήσει και ο σχεδιασμός που βρίσκεται σε εξέλιξη για να δοθεί στη χρήση και η σιδηροδρομική γραμμή προς τη Φλώρινα.
Αναβαθμίζεται η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας
Όπως έχουμε ήδη γράψει από το δόγμα του «πιο γρήγορα, πιο αποφασιστικά, πιο μεθοδικά και πιο αποτελεσματικά» δεν εξαιρείται η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα. Οι οδηγίες του Πρωθυπουργού είναι τα εμβληματικά έργα υποδομών να πατήσουν γκάζι ώστε η νέα αναπτυξιακή πραγματικότητα να γίνει μέρος της καθημερινότητας των Θεσσαλονικέων. Δηλαδή, να την νιώσουν.
Έτσι, απαιτεί να μην υπάρξουν χρονοτριβές στον σχεδιασμό για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνα και να εγκατασταθεί το συντομότερο δυνατόν σε αυτήν το Σύστημα ηλεκτροκίνησης. Ήδη το συγκεκριμένο έργο εντάχθηκε για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης, με τον προϋπολογισμό του ανέρχεται σε 202.1 εκατομμύρια ευρώ. Σε εξέλιξη βρίσκεται και η εγκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης ETCS – LEVEL 1 στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, προϋπολογισμού 50,6 εκατομμυρίων ευρώ, εντός του 2026.
Κερδισμένος και ο ΟΑΣΘ
Σχετικά με τον ΟΑΣΘ, στο κυβερνητικό σχέδιο που θα παρουσιαστεί τον Απρίλιο θα αποτυπώνεται η πρόθεση της κυβέρνησης για την περαιτέρω ενίσχυση του στόλου του Οργανισμού με επιπλέον 50 έως 100 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία. Αυτά θα προστεθούν στα 110 καινούργια που έχουν ήδη δοθεί στη διάθεση του κοινού το προηγούμενο χρονικό διάστημα. Σήμερα, σε καθημερινή βάση, στους δρόμους της Θεσσαλονίκης κυκλοφορούν 300 λεωφορεία, ηλεκτροκίνητα και πετρελαιοκίνητα.
Στα παραπάνω προστίθενται το Flyover, που θα αποσυμφορήσει την περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τις αρχές του καλοκαιριού του 2027, καθώς και η επέκταση του Μετρό προς την Καλαμαριά, με τους πέντε επιπλέον σταθμούς, που αναμένεται να παραδοθεί στο τέλος του 2025.