ΟΛΘ: «Ξεκλειδώνει» η επένδυση για την επέκταση του 6ου προβλήτα – Το έργο και τα οφέλη για το λιμάνι

Επιχειρήσεις

11.02.2025 | 11:42
Ακούστε το άρθρο 8'
11.02.2025 | 11:42
Ακούστε το άρθρο 8'
«Ξεκλειδώνει» μετά από πολλά χρόνια στασιμότητας η επένδυση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) για την επέκταση του 6ου προβλήτα μετά τη δημοσίευση του ΦΕΚ που περιλαμβάνει το Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ).

Η έγκριση για το Master Plan του ΟΛΘ, ανοίγει πλέον τον δρόμο για την υλοποίηση του πολυαναμενόμενου αλλά και σημαντικού έργου στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα του επιτρέψει τον ελλιμενισμό πλοίων κύριων γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με χωρητικότητα έως 24.000 TEUs. Προσωρινός ανάδοχος του έργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής» έχει αναδειχθεί η κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ – ΤΕΚΑΛ, ενώ ο προϋπολογισμός των υποχρεωτικών επενδύσεων ανέρχεται σε 160 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 130 εκατ. προορίζονται για την επέκταση της λιμενικής υποδομής του 6ου προβλήτα, τα 7 εκατ. για τον μηχανικό εξοπλισμό του προβλήτα και τα 23 εκατ. για την αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού.

Τι προβλέπει το έργο

Με βάση όσα αναφέρονται στο ΦΕΚ, η ζώνη του Εμπορικού Λιμένα (Ζώνη Β), με υφιστάμενη επιφάνεια 1.164.493 τ.μ., θα επεκταθεί στα 1.687.040 τ.μ. μετά την ολοκλήρωση των προγραμματισμένων έργων στον 6ο προβλήτα. Η οργάνωση της ζώνης θα περιλαμβάνει τη διαμόρφωση τριών υποζωνών με συγκεκριμένες χρήσεις γης και όρους δόμησης.

Η επέκταση του Προβλήτα 6 αφορά λιμενικό έργο που περιλαμβάνει επέκταση του δυτικού τμήματος κατά περίπου 990 μ. νοτίως και επέκταση του ανατολικού τμήματος κατά περίπου 800 μ. νοτίως. Το έργο της επέκτασης του ανωτέρω προβλήτα περιλαμβάνει επίσης επέκταση του χερσαίου χώρου με επίχωση σε όλο το πλάτος του, κατά μήκος και όπισθεν του νέου κρηπιδώματος.

Στα έργα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η βυθοκόρηση-εκβάθυνση του διαύλου προσέγγισης και τη περιοχής ελιγμού των πλοίων, οι απαραίτητες υποδομές και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός για την εξυπηρέτηση της διαδικασίας φορτοεκφόρτωσης πλοίων, καθώς και η επέκταση των υποδομών του σιδηροδρομικού σταθμού. Αναμένεται επίσης η κατασκευή νέου κέντρου εφοδιαστικής (Logistic Center) που περιλαμβάνει την κατασκευή ενός νέου κτηρίου στη βάση του Προβλήτα 6, μέγιστης επιφάνειας 60.000 τ.μ., και διαμόρφωση χώρων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση του εν λόγω κτηρίου, ενώ επιπλέον προβλέπεται η κατασκευή νέων σιλό και δεξαμενών για την αποθήκευση δημητριακών, υγρών φορτίων και πετρελαιοειδών, όπως και η κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση των διοικητικών και λειτουργικών αναγκών του Επιβατικού και Εμπορικού Λιμένα.

Σύμφωνα με το ΦΕΚ, για την εξυπηρέτηση της επιβατικής, εμπορικής, ναυτιλιακής, τουριστικής και βιομηχανικής κίνησης, καθώς και της εν γένει λειτουργικότητας και ασφάλειας του λιμένα Θεσσαλονίκης, εγκρίνεται πρόγραμμα λιμενικών έργων, κτιριακών έργων, έργων υποδομής και έργων πολιτιστικού χαρακτήρα κατά ζώνες, καθώς και η κυκλοφοριακή οργάνωση του λιμένα.

Στον επιβατικό λιμένα μάλιστα επιτρέπεται μια σειρά έργων που αφορούν τα εξής:

α. Αποκατάσταση και αξιοποίηση του Κτιρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού (νυν Επιβατικού Σταθμού): αφορά κτιριακό έργο αποκατάστασης του υφιστάμενου Κτιρίου Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού, συνολικής επιφάνειας περίπου 12.250,00 τ.μ., που βρίσκεται στην περιοχή προς δόμηση Α.2.1, με αλλαγή της χρήσης του σύμφωνα με τις επιτρεπόμενες χρήσεις της υποζώνης Α.2., 

β. Κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας και λοιπών χρήσεων: αφορά σύνολο κτιριακών έργων που συνεργάζονται χωρικά με τις γειτονικές περιοχές προς δόμηση και συμπεριλαμβάνουν τη δημιουργία ενός κτιρίου-τοπόσημου εμβληματικού χαρακτήρα, το οποίο δύναται να αξιοποιήσει έως και τα 2/5 της συνολικής δόμησης που αντιστοιχεί στην περιοχή προς δόμηση Α2.2. 

γ. Αναστήλωση, αποκατάσταση και αξιοποίηση των διατηρητέων κτισμάτων του συγκροτήματος των Στάβλων: αφορά κτιριακό έργο αναστήλωσης και αποκατάστασης του υφιστάμενου συγκροτήματος των Στάβλων που βρίσκεται στην περιοχή προς δόμηση Α.2.3, με στόχο την ανάδειξη της ιστορικότητάς του και την αξιοποίησή του. Το συγκρότημα των Στάβλων προορίζεται για φιλοξενία λειτουργιών πολιτιστικού χαρακτήρα, όπως πνευματικών, καλλιτεχνικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων, κέντρων έρευνας και καινοτομίας, πρότυπων γραφειακών χώρων και θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων».

Κατά τον σχεδιασμό και υλοποίηση των κτιριακών έργων, καθώς και κατά την ανακαίνιση ή μετατροπή υφιστάμενων κτιρίων, υιοθετούνται οι αρχές της αειφόρου ή πράσινης δόμησης, ιδίως μέσω συστημάτων ανάπτυξης «πράσινων κτιρίων», όπως LEED, ELGBC ή DGNB, όπου αυτό είναι εφικτό, ενσωματώνοντας την  εξοικονόμηση ενέργειας, την ορθολογική χρήση νερού, τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό-περιβαλλοντική συμβατότητα υλικών και μεθόδων κατασκευής. 

Εκτιμάται τέλος σύμφωνα μια πρόσφατη μελέτη ότι για δέκα χρόνια αφότου γίνει ο έκτος προβλήτας ο μέσος όρος των εσόδων σε όλο το φάσμα της εφοδιαστικής αλυσίδας πέριξ του λιμανιού θα φτάνει τα 280 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ θα παράγεται προστιθέμενη αξία άνω των 180 εκατ. ευρώ ετησίως, συνεισφέροντας στο ΑΕΠ της χώρας και θα συμβάλλει στη δημιουργία και στήριξη άνω των 4.300 θέσεων εργασίας που σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με το λιμάνι και το εξαγωγικό εμπόριο.

Δήμητρα Τάγκα