Τρόφιμα: Πώς αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες η ακρίβεια – Τι λένε εκπρόσωποι του ΙΕΛΚΑ και των μικρομεσαίων σούπερ μάρκετ

Ακούστε το άρθρο 8'
08:13
Ακούστε το άρθρο 8'
Shutterstock
Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κυνήγι προσφορών και στροφή στα μικρομεσαία καταστήματα της γειτονιάς φαίνεται πως είναι οι τάσεις που θα επικρατήσουν και το 2025 στην αγορά των σούπερ μάρκετ με τις διατροφικές συνήθειες αλλά και τις επιλογές των καταναλωτών της Θεσσαλονίκης να έχουν αλλάξει λόγω της ακρίβειας. 

Οι καταναλωτές επιδιώκοντας να εξοικονομήσουν χρήματα και να διαχειριστούν το αυξημένο κόστος ζωής, προσπαθούν να «γεμίζουν» το καλάθι τους με φθηνότερα προϊόντα ή με μικρότερες ποσότητες, καθώς όπως είναι αναμενόμενο οι αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων επηρεάζουν σημαντικά τις αγοραστικές τους συνήθειες. Όπως επισημαίνουν στα Μακεδονικά Νέα, γνώστες του κλάδου των τροφίμων, οι προτιμήσεις των καταναλωτών στη Θεσσαλονίκη επηρεάζονται από την παράδοση, τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις και τις οικονομικές συνθήκες, οδηγώντας έτσι σε μια ποικιλία επιλογών στην αγορά τροφίμων. 

Σύμφωνα και με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), στελέχη της αγοράς των σούπερ μάρκετ εκτιμούν ότι θα καταγραφεί οριακή αύξηση της τάξης του 0,8% στις πωλήσεις το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2024, ενώ το 23% της αγοράς προβλέπει μείωση τζίρου από 2% έως και πάνω από 5%.

Σε δηλώσεις του στα Μακεδονικά Νέα ο γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ κ. Λευτέρης Κιοσές τόνισε ότι «υπάρχει η τάση για εξοικονόμηση χρημάτων και οι καταναλωτές προσπαθούν να βρουν τρόπους να μειώσουν τη δαπάνη τους είτε με φθηνότερες επιλογές εναλλακτικών προϊόντων, κάτι που συμβαίνει στα σούπερ μάρκετ, είτε με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και σε προσφορά. Πρόκειται για τάσεις που επικράτησαν έντονα το τελευταίο εξάμηνο του 2024 λόγω του πληθωρισμού». Πρόσθεσε δε ότι οι καταναλωτές εμφανίζονται πιο ενεργοί στο κυνήγι των προσφορών ώστε να επιλέξουν παραπάνω προϊόντα από διάφορα καταστήματα τροφίμων, και στρέφονται στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων με το μερίδιο του να έχει φτάσει πλέον στο 55% με διακυμάνσεις ανά περιόδους, σύμφωνα με τον κ. Κιοσέ. 

Αναφορικά με τις αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, ο κ. Κιοσές σημείωσε ότι παρατηρείται μεταξύ άλλων μειωμένη κατανάλωση κρέατος όπως μοσχάρι, ψαριού, ελαιολάδου, φρούτων και λαχανικών και αύξηση σε κοτόπουλο και όσπρια. Ειδικότερα, από έρευνα που διενήργησε η Interview για λογαριασμό της Kasalias Food Industry σχετικά με την αγορά κρέατος, προκύπτει ότι το 40,3% των ερωτηθέντων από τη Θεσσαλονίκη αγοράζει κοτόπουλο, ακολουθεί το μοσχάρι με ποσοστό 29,5% και το χοιρινό με 26%. Εστιάζοντας στην αγορά κρέατος στη Θεσσαλονίκη, από την έρευνα φαίνεται ότι το 62,3% των καταναλωτών επιλέγει τα κρεοπωλεία της γειτονιάς τα οποία κερδίζουν έδαφος σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ με το 29,5% των αγοραστών να κατευθύνεται σε αυτά, μια έντονη διαφορά σε σύγκριση με την Αθήνα όπου το 48,2% των καταναλωτών επιλέγει τα κρεοπωλεία και το 35,5% τα σούπερ μάρκετ.

Μάλιστα, βασικό κριτήριο επιλογής κρέατος είναι η ποιότητα με ποσοστό 67,7% και ακολούθως η τιμή με 23% ενώ μεγάλο είναι και το ποσοστό των καταναλωτών (56,2%) που αγοράζει κρέας - από κρεοπωλείο ή σούπερ μάρκετ – που είναι σε προσφορά. 

Τα μικρομεσαία σούπερ μάρκετ 

Προτίμηση και στα μικρομεσαία σούπερ μάρκετ δείχνουν επίσης οι καταναλωτές τα οποία προσφέρουν ευκολία, αμεσότερη πρόσβαση και γρήγορες αγορές με συχνές εβδομαδιαίες επισκέψεις σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες οργανωμένες αγορές τροφίμων. Και αυτός είναι ένας λόγος που ο τζίρος του 2024 των μικρομεσαίων σούπερ μάρκετ δεν μειώθηκε αλλά κυμάνθηκε στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά, παρά τον ανταγωνισμό και τις πιέσεις, ιδίως στις τιμές που δέχεται ο κλάδος από τις μεγάλες αλυσίδες. 

Μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα, ο πρόεδρος των μικρών και μεσαίων σούπερ μάρκετ κ. Γιάννης Πηλίδης επισήμανε ότι μειώνεται ο αριθμός των καταστημάτων αλλά και το μερίδιο τους στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου. «Η μόνη διαφορά των 600 μικρομεσαίων καταστημάτων της οργανωμένης αγοράς με τις μεγάλες αλυσίδες είναι στη μικρότερη γκάμα των προϊόντων. Ακόμη και οι τιμές είναι περίπου ίδιες με αυτές των μεγάλων αλυσίδων, με μικρότερες ενδεχομένως εκπτώσεις αλλά και μικρότερο λειτουργικό κόστος. Η οικονομική δυσκολία οδηγεί τους καταναλωτές στα καταστήματα της γειτονιάς και γι’ αυτό δεν έχει μειωθεί ο τζίρος μας», υποστήριξε ο κ. Πηλίδης. 

Αναφορά έκανε και στην εξαγορά των μικρομεσαίων σούπερ μάρκετ από μεγαλύτερες αλυσίδες που εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί το 2025. «Οι πιέσεις που δέχονται τα μικρομεσαία σούπερ μάρκετ θα συνεχιστούν, ο κλάδος θα συρρικνωθεί και θα περάσει σε λιγότερα χέρια. Τα μικρομεσαία καταστήματα που θα σταθεροποιηθούν είναι οι ατομικές επιχειρήσεις οικογενειακού χαρακτήρα χωρίς πολλά έξοδα λειτουργίας τα οποία έχοντας μικρότερο λειτουργικό κόστος και όντας υπό μια ομπρέλα ομίλου ή συνεταιρισμού θα επιβιώσουν», εξήγησε ο κ. Πηλίδης. Για τη στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που αυξάνεται, δήλωσε ότι υπάρχει ακόμη περιθώριο ανόδου στη χώρα, γεγονός που θα οδηγήσει τις πολυεθνικές στην πτώση τιμών στα επώνυμα προϊόντα. Με βάση και τα στοιχεία της Circana, το σημερινό μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αγγίζει το 26,7%.

Η ανάπτυξη καταστημάτων γειτονιάς στη Θεσσαλονίκη

Παράλληλα, στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται η ανάπτυξη καταστημάτων γειτονιάς από τις μεγάλες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Συγκεκριμένα, η ΑΒ Βασιλόπουλος ήταν από τις πρώτες αλυσίδες που επένδυσε στα καταστήματα ευκολίας με το μοντέλο AB Shop & Go διαθέτοντας ήδη στη Θεσσαλονίκη 14 καταστήματα AB Shop & Go. 

Σε εξέλιξη είναι τέλος και το δίκτυο My Market Local που αναπτύσσει μέσω franchise η αλυσίδα My Market της Metro ΑΕΒΕ στην πόλη όπου μετρά ήδη σε λειτουργία έξι καταστήματα Local. Πρόκειται για μικρά σούπερ μάρκετ της γειτονιάς από 120 έως 200 τ.μ., που λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο επτά ημέρες την εβδομάδα, δίνοντας τη δυνατότητα για κάλυψη των αναγκών άμεσης κατανάλωσης που μπορεί να εμφανίσουν ανά πάσα ώρα και ημέρα τα νοικοκυριά.

Δήμητρα Τάγκα