Θ. ΚΙΟΥΡΤΖΗΣ

Λαθρεμπόριο καυσίμων: Η πολιτεία προσπαθεί αλλά η «πληγή» παραμένει ανοιχτή -Στη Βουλγαρία για ένα γέμισμα οι Βορειοελλαδίτες

Οικονομία

10.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
10.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Eurokinissi
Προβληματισμένοι είναι οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων στη Θεσσαλονίκη και γενικότερα στη Βόρεια Ελλάδα από την έκταση του λαθρεμπορίου καυσίμων, αλλά και τον ανταγωνισμό από όμορες χώρες με πολύ χαμηλότερες τιμές καυσίμων στην αντλία, πρακτικές που οδηγούν σε απώλεια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τα ταμεία του κράτους και τους τζίρους των συγκεκριμένων επαγγελματιών.

Η κυβέρνηση καταβάλει προσπάθειες για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου και, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα, οι έλεγχοι στα ενεργειακά προϊόντα έχουν αυξηθεί κατά 22% τα τελευταία τρία χρόνια, με τα έσοδα να έχουν αυξηθεί από 9,3 εκατομμύρια ευρώ στα 26 εκατομμύρια ευρώ, ποσοστιαία αύξηση 180%.

Ωστόσο, όπως δηλώνει στα Μακεδονικά Νέα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών και του Σωματείου Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης κ. Θέμης Κιουρτζής, σύμφωνα με στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους, το λαθρεμπόριο καυσίμων ανέρχεται στα 400 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, επομένως στην τριετία η οικονομική ζημιά για την ελληνική οικονομία ανέρχεται στο τεράστιο ποσό του 1 δισεκατομμυρίου 200 εκατομμυρίων ευρώ. Με λίγα λόγια υπάρχει ακόμη πολύ μεγάλη διαδρομή προκειμένου να κλείσει η ψαλίδα ανάμεσα στα έσοδα που κατάφερε να συλλέξει ο κυβερνητικός μηχανισμός από την προσπάθεια πάταξης του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, σε σχέση με το οικονομικό πλήγμα που δέχονται ο κλάδος των πρατηριούχων και τα κρατικά ταμεία.

20%-30% το… μερίδιο της Β. Ελλάδας στα λαθραία καύσιμα

Η οικονομική ζημιά για την ελληνική οικονομία από το λαθρεμπόριο καυσίμων ανέρχεται στην τριετία στο ποσό του 1,2 δισ. ευρώ

Αναφερόμενος στα συστήματα εισροών - εκροών που έχουν εγκατασταθεί σε μια προσπάθεια μείωσης του παράνομου εμπορίου καυσίμων και προστασίας των καταναλωτών ο κ. Κιουρτζής τονίζει πως η εγκατάσταση των συγκεκριμένων συστημάτων πραγματοποιήθηκε μόνο στα πρατήρια. «Όταν βλέπουμε ότι έχει συλληφθεί κάποιος ιδιοκτήτης πρατηρίου, πρέπει να αναρωτηθούμε πώς έφτασαν τα λαθραία καύσιμα στο πρατήριο; Τα βυτιοφόρα κινούνται ανεξέλεγκτα και φτάνουν στον προορισμό τους. Κάποιος να τα ελέγξει στη διαδρομή», υπογραμμίζει ζητώντας πιο συστηματικούς ελέγχους στο οδικό δίκτυο και στις πύλες εισόδου.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών εκτιμά πως το μερίδιο που κατέχουν στην αγορά της Θεσσαλονίκης και γενικότερα της Βόρειας Ελλάδας τα λαθραία καύσιμα ανέρχεται σε 20% με 30%.

Στη Βουλγαρία για γέμισμα και πίσω

Μια επιπλέον δυσκολία που έχουν να αντιμετωπίσουν οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων σε Θεσσαλονίκη, Βόρεια Ελλάδα και σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό στις πόλεις πολύ κοντά στα σύνορα με άλλες βαλκανικές χώρες, είναι ο ανταγωνισμός σε σχέση με τις πολύ χαμηλότερες τιμές που μπορούν να προσφέρουν, γεγονός που οδηγεί χιλιάδες καταναλωτές να περνούν τα σύνορα για να γεμίζουν τα ρεζερβουάρ των Ι.Χ. ή Ε.Χ. οχημάτων τους, όπως και μπιτόνια και μικρές δεξαμενές, από πρατήρια όμορων χωρών σε πολύ χαμηλότερη τιμή, με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως να χάνονται από τους τζίρους των βορειοελλαδιτών ιδιοκτητών πρατηρίων, ενώ και το ελληνικό δημόσιο έχει σημαντική απώλεια εσόδων η οποία δεν μπορεί να υπολογιστεί.

Η μέση τιμή βενζίνης στη Βουλγαρία είναι στα 50 λεπτά του ευρώ χαμηλότερη σε σχέση με την Ελλάδα, τη στιγμή που και ο ένας τόνος υγραερίου πωλείται κατά 300 ευρώ φθηνότερα από την τιμή που πωλούν τα ελληνικά διυλιστήρια, με την ψαλίδα να είναι ακόμη πιο ανοιχτή όσον αφορά την τιμή στα πρατήρια.

Σύμφωνα με στοιχεία από το globalpetrolprices.com η Ελλάδα στις 27 Ιανουαρίου 2025 βρισκόταν στην 9η θέση παγκοσμίως στη λίστα με τις ακριβότερες βενζίνες, με τιμή ανά λίτρο 1,84 ευρώ. Αυτό το ύψος τιμών έχει οδηγήσει τους Έλληνες να δημιουργούν «ουρές» σε πρατήρια υγρών καυσίμων της Βουλγαρίας για να γεμίσουν το ρεζερβουάρ των οχημάτων τους, καθώς η τιμή αμόλυβδης ήταν στο 1,31 ευρώ, ενώ και στη γειτονική Βόρεια Μακεδονία η τιμή αμόλυβδης την ίδια μέρα διαμοφωνίοταν στο 1,30 ευρώ.

Κάρτα επιστροφής χρημάτων

Πρόταση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών για τη μείωση του παραπάνω φαινομένου είναι η δημιουργία κάρτας η οποία θα δίνει τη δυνατότητα σε κατοίκους των περιοχών κοντά στα σύνορα να έχουν επιστροφή χρημάτων εάν επιλέγουν ελληνικά βενζινάδικα για την κάλυψη των αναγκών τους, δηλαδή να εξασφαλίσουν μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβαρύνει τα καύσιμα.

Γιώργος Νεοχωρίτης