Μικρά οινοποιεία: Πώς εξελίσσονται σε δυναμικό κλάδο – Οι leaders οινοπαραγωγοί και οι δράσεις εξωστρέφειας

Οικονομία

14.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
14.02.2025 | 08:00
Ακούστε το άρθρο 8'
Σε ανοδική πορεία κινείται ο κλάδος των μικρών οινοποιείων της χώρας έχοντας δυναμική παρουσία στις διεθνείς αγορές, ενώ πολλοί από τους οινοποιούς που βρίσκονται υπό την ομπρέλα του Συνδέσμου Μικρών Οινοποιών Ελλάδος (ΣΜΟΕ), αποτελούν και leaders στην περιοχή όπου δραστηριοποιούνται. 

Τα μικρά οινοποιεία που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη μέσω της έκθεσης του ΣΜΟΕ στο λιμάνι, άρχισαν να αναπτύσσονται με την άνθιση του ελληνικού κρασιού, δηλαδή από τη δεκαετία του '80 και μετά. Σε δηλώσεις του στα Μακεδονικά Νέα ο πρόεδρος του ΣΜΟΕ κ. Γιάννης Παπαργυρίου ανέφερε ότι σε αριθμό τα οινοποιεία, μικρά και μεγάλα, ανέρχονται σε περίπου 1.700 στην Ελλάδα. 

«Ο κλάδος των μικρών οινοποιών που ετησίως παράγει 40.000-60.000 φιάλες κρασιού, είναι οικογενειακές επιχειρήσεις που έχουν καθετοποιήσει τη διαδικασία παραγωγής ξεκινώντας ως αμπελουργοί. Παρά τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και τις διεθνείς κρίσεις, τα μέλη μας είναι οι πιο δυναμικοί στον κλάδο. Ξεκινήσαμε με 21 οινοποιεία το 2018 και πλέον ανέρχονται σε 80, με τον αριθμό να αυξάνεται συνεχώς. Τα μισά σχεδόν μέλη προέρχονται από τη Μακεδονία που είναι πλούσια σε ποιοτικά οινοποιεία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαργυρίου. 

Πρόσθεσε δε ότι η ανάπτυξη νέων μικρών οινοποιείων στη χώρα και στις περιφέρειες συνεχίζεται, βάζοντας το δικό τους λιθαράκι στην περιφερειακή ανάπτυξη. Σύμφωνα με τον ίδιο, πολλοί από τους μικρούς οινοποιούς ενώ παράγουν λιγότερες φιάλες κρασιού σε σχέση με το σύνολο της χώρας, δίνουν ώθηση στις περιοχές όπου βρίσκονται, έχοντας ταυτόχρονα ισχυρή θέση, γεγονός που είναι και το «κλειδί» για την περιφερειακή ανάπτυξη. Τέτοιες περιοχές, μεταξύ άλλων, είναι η Νάουσα, η Θράκη, η Θεσσαλία, η Κεφαλονιά, η Κρήτη, η Σαντορίνη και η Νεμέα. «Σε πολύ καλή θέση είναι ο κλάδος αποτελούμενος από δυναμικούς ανθρώπους που εργάζονται σκληρά για να το πετύχουν», υποστήριξε ακόμη ο κ. Παπαργυρίου στα Μακεδονικά Νέα. 

Είσοδος στην Ιαπωνία

Σε ότι αφορά την εξωστρέφεια, οι βασικές εξαγωγικές χώρες για τον κλάδο είναι οι ΗΠΑ, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Κύπρος, το Βέλγιο, η Ολλανδία, οι Σκανδιναβικές Χώρες όπου καταναλώνονται οι ποικιλίες Ξινόμαυρο και Ασύρτικο. Νέες επαφές ωστόσο υπάρχουν και με την Ιαπωνία, μια απαιτητική αλλά δυναμική αγορά, κατά τον κ. Παπαργυρίου. «Οι οινοποιοί στοχεύουν σε ποιοτικές αγορές για να εξάγουν το ελληνικό κρασί», τόνισε. Παράλληλα, ο κλάδος προχωρά συνεχώς σε επενδύσεις που αφορούν την ποιοτική βελτίωση των προϊόντων, την καλύτερη διαχείριση της καλλιέργειας ώστε να είναι πιο φιλική προς το περιβάλλον με χρήση drones, συστήματα αναγνώρισης ασθενειών κτλ. 

Οι στόχοι του 2025

Αναφερόμενος στο 2024, σημείωσε ότι δεν ήταν μια καλή χρονιά για τους οινοποιούς καθώς λόγω της ανομβρίας, καταγράφηκε μειωμένη παραγωγή που έφτασε το 30% με 40% σε ορισμένες περιοχές σε σύγκριση με το 2023 και συνεπώς, απώλεια εισοδήματος. Ωστόσο, ο κλάδος προσδοκά σε μια καλύτερη παραγωγική χρονιά το 2025. «Στόχος του ΣΜΟΕ είναι να προσελκύσει περισσότερα μικρά οινοποιεία, που πληρούν τα ποσοτικά κριτήρια (μέχρι 120 τόνους παραγωγή) αλλά και τα ποιοτικά (εμφιαλωμένο κρασί). Επίσης, προχωράμε σε δράσεις εξωστρέφειας, καθώς για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί μια στοχευμένη παρουσίαση των μικρών οινοποιών στο εξωτερικό ξεκινώντας με την αγορά της Γερμανίας, με επέκταση και σε άλλες χώρες. Περισσότερες δράσεις θα ακολουθήσουν και στην εγχώρια αγορά για να ενισχυθούν τα μικρά οινοποιεία», εξήγησε ο κ. Παπαργυρίου. 

Οι ελληνικές ποικιλίες

Μιλώντας και για τις ποικιλίες, ανέφερε ότι υπάρχει μεγάλος πλούτος ελληνικών ποικιλιών, που αγγίζουν τις 250. Μάλιστα, στην εγχώρια αγορά υπάρχει στροφή στα λευκά και ροζέ κρασιά ενώ σταθερή είναι η ζήτηση μεταξύ άλλων για Αγιωργίτικο, Ξινόμαυρο, Ασύρτικο, Μοσχοφίλερο και Μαλαγουζιά. Προτίμηση υπάρχει και για την ποικιλία Σαββατιανό που ήταν αδικημένη τα προηγούμενα χρόνια, κατά τον κ. Παπαργυρίου. «Η ποικιλία Μαυροδάφνη δίνει πλέον και ξηρά κρασιά εκτός από τα γλυκά, παίρνοντας στην αγορά τη θέση που τους αξίζει. Ο κρητικός αμπελώνας επίσης έχει βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια με εξαιρετικές ποικιλίες», πρόσθεσε ο κ. Παπαργυρίου. 

Τα προβλήματα του κλάδου

Πάγιο αίτημα του ΣΜΟΕ είναι να ενταχθεί ως ισότιμο μέλος στην Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), καθώς σύμφωνα με τον κ. Παπαργυρίου, είναι ωφέλιμο να ακούγονται όλες οι φωνές του κλάδου. Εκτός από αυτό βέβαια, αναφορά έκανε και στα προβλήματα που βιώνουν οι μικροί οινοποιοί όπως η μεγάλη φορολογική και γραφειοκρατική καταπόνηση. «Το ελληνικό επιχειρείν δεν είναι εύκολο. Τα αιτήματά μας προς τα αρμόδια υπουργεία αφορούν κυρίως τη μείωση της γραφειοκρατίας. Παράλληλα, καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση, ένα φαινόμενο σε εξέλιξη, καθώς η συχνότητα της ανομβρίας, οι χαλαζοπτώσεις, οι πλημμύρες πλήττουν σημαντικά τον κλάδο», είπε στα Μακεδονικά Νέα. 

Η έκθεση στη Θεσσαλονίκη

Ο Σύνδεσμος Μικρών Οινοποιών Ελλάδος διοργανώνει για πρώτη φορά την οινική του έκθεση «Μικρά Οινοποιεία - Μεγάλα Κρασιά» στη Θεσσαλονίκη, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 16 και την Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου, ώρες 12:00 -20:00 στην Αποθήκη Γ’ στο Λιμάνι. Συμμετέχουν 56 μικρά οινοποιεία από όλη τη χώρα, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να δοκιμάσει τα υψηλής ποιότητα κρασιά τους. «Θέλουμε το καταναλωτικό κοινό να επιλέγει τα μικρά οινοποιεία. Ήταν αίτημα της Βόρειας Ελλάδας να υλοποιηθεί μια τέτοια έκθεση, η οποία έχει στις λίστες της μικρά και εξαιρετικά οινοποιεία. Με την έκθεση επιδιώκουμε πιο δυναμική παρουσία στην αγορά, να έρθει κοντά μας το κοινό και να δοκιμάσει τα κρασιά που παράγουμε», είπε καταλήγοντας ο κ. Παπαργυρίου. 

Δήμητρα Τάγκα