Η ανάγκη για καινοτομία και ψηφιακό μετασχηματισμό είναι πιο επιτακτική από ποτέ, καθώς οι ελληνικές ΜμΕ πρέπει να αξιοποιήσουν τις τεχνολογικές λύσεις ώστε να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να επιβιώσουν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Στην Ελλάδα, το 94,6% των επιχειρήσεων είναι μικρές, με λιγότερους από δέκα εργαζόμενους, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας Δρ. Παναγιώτη Κετικίδη με τον ίδιο να τονίζει την ανάγκη για αποδοτικές τεχνολογικές λύσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χώρα.
Ωστόσο, υπάρχει ακόμα ένα σημαντικό τεχνολογικό χάσμα που πρέπει να καλυφθεί, κατά τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Τεχνολογίας και Πληροφορικής Ελλάδος (ΣΕΤΠΕ) και Διευθύνοντα Σύμβουλο της YSOFT AE, Θεόφιλο Μυλωνά. Παρά τα διαθέσιμα τεχνολογικά προγράμματα, πολλές επιχειρήσεις δεν τα αξιοποιούν, χάνοντας πολύτιμες ευκαιρίες. Σημαντικοί πυλώνες του τεχνολογικού μετασχηματισμού είναι το υπολογιστικό νέφος (cloud computing), η κυβερνοασφάλεια και η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI).
«Η πρόσφατη νομοθεσία για την κυβερνοασφάλεια υποχρεώνει όλες τις επιχειρήσεις –ιδιωτικές και δημόσιες– να προστατεύουν τα δεδομένα τους, να αναπτύσσουν οργανωτικά μέτρα και να εφαρμόζουν προηγμένα πρωτόκολλα ασφαλείας. Παράλληλα, το cloud computing προσφέρει τεράστια οφέλη, καθώς μειώνει τα κόστη υποδομών και παρέχει ευελιξία στις επιχειρήσεις», εξήγησε ο κ. Μυλωνάς.
Όσον αφορά την Τεχνητή Νοημοσύνη, η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα πίσω σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Μόλις το 4% των ελληνικών επιχειρήσεων χρησιμοποιεί AI, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος αγγίζει το 8%. Οι στόχοι της ΕΕ για το 2030 είναι να φτάσει το 75%, γεγονός που υπογραμμίζει την ανάγκη επιτάχυνσης της ψηφιακής υιοθέτησης.
Ο κ. Μυλωνάς τόνισε ότι οι εταιρείες που παράγουν τεχνολογία πρέπει να ενσωματώνουν την AI στα προϊόντα τους, αποκτώντας έτσι και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Ενδεικτικά, στην YSOFT, το ChatGPT θεωρείται «υπάλληλος νούμερο 45», καθώς βοηθά τους εργαζόμενους να εξοικονομήσουν 30% του χρόνου τους. Παράλληλα, επισήμανε την ανάγκη ύπαρξης κανόνων και ορίων στη χρήση της AI, δεδομένου ότι τα περισσότερα AI συστήματα λειτουργούν σε απομακρυσμένους servers, εγείροντας ζητήματα ιδιωτικότητας και προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Πρόσθεσε δε ότι η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα διαθέτουν ένα εξαιρετικά προηγμένο τεχνολογικό οικοσύστημα, ικανό να στηρίξει τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ΜμΕ. «Το οικοσύστημα της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε πολύ καλό σημείο πλέον, το επόμενο βήμα είναι το όραμα, η συνεργασία, η στρατηγική και η συνεργασία με όλους τους φορείς ώστε να πετύχουμε κοινούς στόχους», δήλωσε ο κ. Μυλωνάς.
Η στρατηγική των ΜμΕ στον ψηφιακό μετασχηματισμό
Η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα στις ΜμΕ χωρίς να απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις. Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ATLANTIS Engineering, Κοσμά Βάμβαλη το πρώτο βήμα για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό μιας επιχείρησης είναι η εγκατάσταση ενός ERP και CRM συστήματος, ώστε να διαχειρίζεται αποδοτικά τις λειτουργίες της. Η ανάλυση δεδομένων (data analysis) είναι κρίσιμη, καθώς πολλές επιχειρήσεις δεν αξιοποιούν σωστά τις πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους. Επίσης, το digital marketing αποτελεί αναπόσπαστο εργαλείο για την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
Για την εξοικονόμηση κόστους, προτείνεται η ενοικίαση λογισμικού αντί της αγοράς, η χρήση επεκτάσιμων λύσεων και η εκπαίδευση του προσωπικού σε νέες τεχνολογίες. Η ATLANTIS Engineering, με παρουσία στη Μέση Ανατολή, την Ολλανδία και την Ιταλία, έχει αποδείξει ότι η σωστή τεχνολογική στρατηγική μπορεί να οδηγήσει στην εξωστρέφεια και την ανάπτυξη.
Αναφορά έκανε και στην αξιοποίηση των πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης τα οποία έχουν εξαιρετικό επίπεδο φοιτητών. «Οι ελληνικές εταιρείες πρέπει να αξιοποιήσουν τη γνώση των πανεπιστημίων, να υπάρχει συνεργασία και να παράγοντα καινοτόμα προϊόντα», ανέφερε ο κ. Βάμβαλης.
Το λιανεμπόριο και η ψηφιακή μετάβαση
Ένα από τα πιο πετυχημένα παραδείγματα υιοθέτησης τεχνολογίας είναι η ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΜΑΣΟΥΤΗΣ Α.Ε. Η εταιρεία, με τζίρο 1,2 δισ. ευρώ, 2.000 εργαζόμενους και 400 καταστήματα, βασίζεται στην τεχνολογία για να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις λειτουργίες της, όπως ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής της Μασούτης, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης. Ειδικότερα, η υιοθέτηση του cloud επέτρεψε τη γρήγορη ανάπτυξή της χωρίς την ανάγκη επενδύσεων σε φυσικό εξοπλισμό. Επιπλέον, η κυβερνοασφάλεια διασφαλίζει την προστασία των δεδομένων εκατομμυρίων καταναλωτών, ενισχύοντας την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη στην αγορά. Μέσω της τεχνολογίας, η εταιρεία κατανοεί καλύτερα τις ανάγκες των πελατών της, βελτιώνει την αποδοτικότητα και ενισχύει την εφοδιαστική αλυσίδα της.
«Η ανάπτυξη της εταιρείας ήρθε μέσα σε 48 χρόνια πορείας, με αρκετή έμφαση τα τελευταία χρόνια. Η φιλοσοφία της ήταν πάντα οι επενδύσεις, και ένα μεγάλο κομμάτι αφορούσε τον τομέα της τεχνολογίας», συμπλήρωσε ο κ. Γεροστεργιούδης.
Ο ρόλος της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη στήριξη των ΜμΕ
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΚΜ) διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στη διασύνδεση πανεπιστημίων, ερευνητικών ομάδων και επιχειρηματικότητας, με βάση όσα υποστήριξε ο Αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Νικόλαος Τζόλλας.
Το 2019, η ΠΚΜ ξεκίνησε με τα πρώτα προγράμματα διασύνδεσης, διαθέτοντας 4 εκατ. ευρώ για κουπόνια καινοτομίας, από τα οποία απορροφήθηκαν τα 2 εκατ. ευρώ ενώ πρόσφατα υλοποίησε επενδυτικά σχέδια για τη σύνδεση της επιχειρηματικότητας με τις ερευνητικές ομάδες αρχικού ύψους 6 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος με συνολικά, 300 υποβληθείσες ο προϋπολογισμός αυξήθηκε σε 48 εκατ. ευρώ, αποδεικνύοντας τη δυναμική της περιοχής.
Ακόμη, προωθείται ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ΜμΕ μέσω ενός έργου 56 εκατ. ευρώ. Η ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών της ΠΚΜ έχει οδηγήσει στη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών, εξοικονομώντας 11 εκατ. ευρώ σε ανθρώπινο δυναμικό. Το επόμενο βήμα, κατά τον κ. Τζόλλα, είναι η εισαγωγή AI στην ψηφιακή διακυβέρνηση, επιτρέποντας τη διεκπεραίωση αιτημάτων ακόμη και μέσω φωνητικών εντολών.
Συνεπώς, η αξιοποίηση της τεχνογνωσίας που παράγουν τα πανεπιστήμια, η συνεργασία μεταξύ startups και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς και οι επενδύσεις σε AI, cloud και κυβερνοασφάλεια, είναι οι βασικοί πυλώνες της επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος, συμφωνούν από κοινού οι εκπρόσωποι του κλάδου. Και όπως τονίζουν, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν πρέπει να φοβούνται την τεχνολογία, αλλά να την αξιοποιήσουν για να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, σύμφωνα τέλος με τους εκπροσώπους των κλάδων πληροφορικής και λιανεμπορίου.