Τι περιλαμβάνει ο «μπλε φάκελος» του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη Βόρεια Ελλάδα

24.03.2025 | 08:00
Σκληρή δουλειά, ταχύτητα, συνέπεια και αποτελεσματικότητα. Αυτό είναι το τετράπτυχο της επιτυχίας για τους νέους υπουργούς και υφυπουργούς του Κυριάκου Μητσοτάκη όπως αποτυπώνεται στους «μπλε φακέλους» που έλαβαν στην πρώτη συνεδρίαση του νέου υπουργικού συμβουλίου.

Όσον αφορά, ωστόσο, στον φάκελο που είναι εξειδικευμένος για τη Βόρεια Ελλάδα, προφανώς η θεματολογία δεν εξαντλείται στην παράδοση της επέκτασης του Μετρό στην Καλαμαριά, ούτε περιστρέφεται μόνο γύρω από τα έργα υποδομής. Δίπλα στις προτεραιότητες, τις προθεσμίες και τα μεταρρυθμιστικά ορόσημα ξεχωρίζουν οι λέξει «τουρισμός» και «καινοτομία», ως μέσο για την ενδυνάμωση του γεωπολιτικού αποτυπώματος της περιοχής στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Το κυβερνητικό σχέδιο «Βόρεια Ελλάδα» φιλοδοξεί να καταστήσει τη Μακεδονία και τη Θράκη όχι μόνο ιδανικό τουριστικό προορισμό και διαμετακομιστικό πόλο, αλλά και ισχυρό κέντρο νεοφυούς επιχειρηματικότητας, που θα δίνει έμφαση στην ανάπτυξη της έρευνας και της τεχνολογίας και θα απορροφά το εγχώριο ανθρώπινο δυναμικό και ταλέντο.

Τα τουριστικά οφέλη για την οικονομία της Βόρειας Ελλάδας

 

Το πρώτο κρίσιμο βήμα για το σκέλος του τουρισμού είναι η αναβάθμιση των χερσαίων συνοριακών σταθμών στη Βόρεια Ελλάδα. Στο υπουργείο Εσωτερικών και στο υφυπουργείο Μακεδονίας και Θράκης μιλούν για ένα έργο «στρατηγικής σημασίας» που θα εκσυγχρονίσει -για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες- την κτηριακή και τεχνολογική υποδομή όλων των συνοριακών σταθμών που, ως κεντρικές πύλες εισόδου στη χώρα, αποτελούν την ελληνική «βιτρίνα». Με τις παρεμβάσεις που έχουν δρομολογηθεί, κύριο ζητούμενο είναι ο χρόνος αναμονής των «οδικών τουριστών» στους τελωνειακούς σταθμούς να μειωθεί κατά 75% και η διέλευσή τους να γίνεται σε 10 λεπτά αντί για σχεδόν μια ώρα που ισχύει σήμερα. Με τον τρόπο αυτόν, σημειώνουν κυβερνητικές πηγές, οι παραθαλάσσιες περιοχές της Βόρειας Ελλάδας θα γίνουν ακόμα πιο ελκυστικές. Αρχής γενομένης από αυτό το καλοκαίρι.

Στο πλαίσιο αυτό εκσυγχρονίζονται οι τελωνειακοί σταθμοί Κήπων και Ευζώνων, θα δημιουργηθεί νέος συνοριακός σταθμός στις Καστανιές Έβρου δίπλα στον μεγάλο οδικό άξονα που συνδέει την Κωνσταντινούπολη με την Ευρώπη, ενώ η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας κατασκευάζει νέο συνοριακό σταθμό στον Λαιμό Πρεσπών. Παράλληλα, το δεύτερο εξάμηνο του 2025 πρόκειται να δημοπρατηθεί η αναβάθμιση των συνοριακών σταθμών Κακαβιάς και Κρυσταλλοπηγής στα σύνορα με Αλβανία, ενώ μετά την ένταξη της Βουλγαρίας στη συνθήκη Σένγκεν, την Πρωτοχρονιά του 2025, καταργούνται οι μπάρες  σε Ορμένιο, Εξοχή και Νυμφαία.

Μια μικρή Silicon Valley στη Μακεδονία και τη Θράκη 

 

Σε ό,τι αφορά την καινοτομία, την έρευνα και την τεχνολογία, πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας και το τεχνολογικό Πάρκο 4ης Γενιάς Thess Intec. Η πρώτη προχωρά τον σχεδιασμό για τη δημιουργία του πρώτου θύλακα αγροδιατροφής, εντός του οποίου θα αναπτύσσονται νέα προϊόντα και υπηρεσίες στον συγκεκριμένο τομέα. Η μάχη με τη γραφειοκρατία είναι συνεχής, με τη διοίκηση της ΑΖΚ να ζητά από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να της παραχωρηθεί με νομοθετική ρύθμιση το δικαίωμα της επιφάνειας ή της κυριότητας του χώρου των 60 στρεμμάτων που της έχει διατεθεί στη Θέρμη για τα επόμενο 99 χρόνια. Επιπρόσθετα, εντός της παραπάνω έκτασης, υπάρχει πρόβλεψη για την κατασκευή ενός multi-purposeroom, εντός του οποίου ερευνητές και επιχειρηματίες θα αναπτύσσουν πεδίο συνεργασίας. «Θέλουμε να φέρουμε τη γνώση που παράγουν οι ερευνητές και οι ακαδημαϊκοί σε ένα τέτοιο σημείο έτσι ώστε να μπορεί να την πάρει ο επιχειρηματίας, να την κάνει προϊόν ή υπηρεσία για να πουλήσει στο εξωτερικό. Πουλώντας στο εξωτερικό και τις διεθνείς αγορές, φέρνουμε πλούτο πίσω στην Ελλάδα», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας Dr. Παναγιώτης Κετικίδης.

Σχετικά με το Thess Intec,το έργο έκανε ένα βήμα προς τα εμπρός αφού η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ενέκρινε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τον φάκελο μελέτης για την έγκριση ίδρυσης του Πάρκου στην Περαία του Δήμου Θερμαϊκού. Στο οικόπεδο βρίσκονται σε εξέλιξη οι απαραίτητες χωματουργικές εργασίες και θα ακολουθήσουν τα έργα οδοποιΐας. Οι χώροι γραφείων θα καλύψουν 5.500 τετραγωνικά μέτρα, άλλα 5.000 τετραγωνικά μέτρα θα διατεθούν για εργαστήρια και θερμοκοιτίδες, ενώ το οικονομικό αποτύπωμα του έργου στην Θεσσαλονίκη υπολογίζεται σε 18,6 δισεκατομμύρια ευρώ σε ορίζοντα 25ετίας, κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 275.000 νέες θέσεις εργασίας για προσωπικό υψηλής κατάρτισης.  

Το έργο χρηματοδοτείται με 33 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ο αριθμός χρηστών του, σε πλήρη λειτουργία, εκτιμάται σε περίπου 7.100 επιχειρήσεις, καθιστώντας τη Θεσσαλονίκη «πρωτεύουσα» της ελληνικής καινοτομίας για το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας, όπως έχει επισημάνει πολλές φορές ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος.

Χρήστος Τσαλικίδης