ΙΑΒΕΡΗΣ ΓΙΑ ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΣΕ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ

Τα πρωτόκολλα της Ελλάδας από τα πιο αυστηρά στην Ευρώπη, αλλά...

Ακούστε το άρθρο 8'
12.03.2025 | 08:00
Ο Ιαβέρης για βεβαιώσεις σε ηλικιωμένους οδηγούς
/Φωτογραφία Αρχείου / Pixabay
Το ιατρικό... "ρουσφέτι" αποτελεί νούμερο ένα πρόβλημα στην Ελλάδα σ' ότι αφορά στις βεβαιώσεις ικανότητας οδήγησης αυτοκινήτου από άτομα που έχουν ξεπεράσει το 75ο και πολλές φορές το 80ο έτος της ηλικίας τους, την ίδια στιγμή που τα πρωτόκολλα ελέγχου στη χώρα μας θεωρούνται ως ένα από τα πιο αυστηρά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Αυτό τουλάχιστον ανέφερε μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα - mkdn.gr ο Αναστάσιος Μαρκουίζος κατά κόσμον Ιαβέρης, εξ αφορμής του πρόσφατου θανατηφόρου τροχαίου που σημειώθηκε στον Βόλο όταν ένα ζευγάρι που επέβαινε σε μοτοσικλέτα σκοτώθηκε ακαριαία μετά από σφοδρή σύγκρουση με αγροτικό όχημα το οποίο οδηγούσε ένας 82χρονος. 

"Θα πρέπει να ξέρετε ότι σε σχέση με ένα μεγάλο γκρουπ χωρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ελλάδα διαθέτει από τα πιο αυστηρά πρωτόκολλα στην διατήρηση της άδειας οδήγησης από άτομα μεγάλης ηλικίας. Συγκεκριμένα, μέχρι τα 79 χρόνια απαιτείται βεβαίωση ικανότητας βάσει ιατρικού ελέγχου από παθολόγο και οφθαλμίατρο, κάθε τριετία, ενώ για άτομα άνω των 80 ετών απαιτείται η ίδια διαδικασία κάθε δύο χρόνια, ενώ στις ιατρικές ειδικότητες εκτός του παθολόγου και του οφθαλμίατρου, προστίθεται τόσο ο νευρολόγος - ψυχίατρος όσο και ο ωτορινολαρυγγολόγος" σημειώνει χαρακτηριστικά ο Ιαβέρης. 

Προσθέτει μάλιστα ότι το παραπάνω πρωτόκολλο που προβλέπει ο ΚΟΚ είναι "είναι πιο αυστηρό" ακόμη και από χώρες που θεωρούνται πιο προηγμένες στο κομμάτι των αυτοκινητόδρομων αλλά και της αυτοκινητοβιομηχανίας. 

"Για παράδειγμα στη Σουηδία, το δίπλωμα εκδίδεται επ' αόριστο χωρίς εξετάσεις και χωρίς ιατρικές αποφάσεις που να βεβαιώνουν την ικανότητα οδήγησης ενός ηλικιωμένου ατόμου. Το ίδιο πλαίσιο ισχύει περίπου και στη Γερμανία. Εδώ όμως, ισχύει κάτι άλλο. Ισχύει, ότι υπάρχουν καλοί γιατροί που δεν βεβαιώνουν εάν δεν είναι 100% σίγουροι για την ικανότητα ενός ατόμου να οδηγήσει, αλλά υπάρχει κι ένα ποσοστό (ίσως μικρο μεν, αλλά σημαντικό δε), που δεν βασίζεται σε γνωματεύσεις, αλλά στην εντοπιότητα και στις φιλικές σχέσεις που ενδεχομένως να έχουν με τον οδηγό που ζητά βεβαίωση. Και εκεί υπάρχει η σημαντική διαφορά. Ό,τι το πλαίσιο είναι μεν αυστηρό, όταν όμως εφαρμόζεται σωστά από όλους" συμπληρώνει χαρακτηριστικά ο Αναστάσιος Μαρκουίζος, ο οποίος υπογραμμίζει επίσης πως "από ένα σημείο κι έπειτα είναι και θέμα της οικογένειας. Όταν διαπιστώσει ότι ένα από τα μέλη δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί επαρκώς στην οδήγηση, θα πρέπει να το παρακινεί ώστε να αφήνει το ΙΧ στην άκρη".  

Πριν από μικρό χρονικό διάστημα το ζήτημα της αυστηροποίησης του πρωτοκόλλου τέθηκε και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. "Στο πλαίσιο αυτό, ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν και η αυτοξιολόγηση ή η διενέργεια εκτενών ιατρικών εξετάσεων για την έκδοση βεβαίωσης ικανότητας, ωστόσο το θέμα καταψηφίστηκε από το Κοινοβούλιο, με την αιτιολογία ότι θα μπορούσε να οδηγησει σε διακρίσεις και να περιορίσει τα δικαιώματα των ηλικιωμένων"  εξηγεί ο Ιαβέρης.  

Μόλις το  1% των θανατηφόρων τροχαίων προκαλείται από ηλικιωμένους 

Την ίδια στιγμή βέβαια σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτει ο κ. Μαρκουίζος, μόλις το 1% των θανατηφόρων τροχαίων προκαλείται από ηλικιωμένους οδηγούς. "Το μεγαλύτερο ποσοστό υπαίτιων έρχεται από την ηλικιακή ομάδα που ξεκινά από τα 15 έτη και φτάνει μέχρι τα 45. Σ' αυτή την ηλικία, την πιο νεαρή δηλαδή, το άτομο νιώθει μεγαλύτερο δυναμισμό και αυτοπεποίθηση στην οδήγηση με αποτέλεσμα να έχει μια μεγαλύτερη ροπή προς την ταχύτητα, να έχει πιο αγενή συμπεριφορά να διαπράττει μεγάλες και σοβαρές παραβάσεις όπως για παράδειγμα η χρήση του κινητού την ώρα της οδήγησης. 9/10 νέους οδηγούν, έχοντας στα χέρια τους ή στραμμένη την προσοχή τους στο κινητό τηλέφωνο. 

Στο πλαίσιο αυτό δεν έχουμε πρόβλημα με τους ηλικιωμένους οδηγούς το ποσοστό των οποίων ως θύτες τροχαίων είναι ελάχιστο "αλλά λόγω της έλλειψης παιδείας στους νεαρότερους και των λίγων κακών γιατρών που χορηγούν βεβαιώσεις σε οδηγούς που δεν τηρούν τα ιατρικά κριτήρια προκειμένου να τους χορηγηθεί η βεβαίωση". 

Θωμάς Καλέσης