Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑΣ ΣΤΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΝΕΑ

Μπάνε Πρέλεβιτς: Πώς θα προσελκύσουμε επενδύσεις στην Κεντρική Μακεδονία - Τι λέει για την ευρωπαϊκή πορεία του ΠΑΟΚ

Ακούστε το άρθρο 8'
06.04.2025 | 08:00
Η ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας και της οικονομικής ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας είναι στην πρώτη γραμμή της ατζέντας των προτεραιοτήτων του Αντιπεριφερειάρχη Εξωστρέφειας Κεντρικής Μακεδονίας Μπράνισλαβ Πρέλεβιτς. Πρόκειται για ένα όραμα, το οποίο στηρίζεται σε ένα «μπουκέτο» πολυεπίπεδων δράσεων που βασίζεται στην καινοτομία, τη συνεργασία και τη στρατηγική αξιοποίηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της περιοχής με στόχο την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, όσο και στην προσέλκυση επενδύσεων.

Μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα -mkdn.gr ο Μπάνε Πρέλεβιτς έκανε έναν απολογισμό του έργου του, από τη μέρα που ανέλαβε τη συγκεκριμένη θέση, αλλά και την προώθηση των προϊόντων της Κεντρικής Μακεδονίας στο εξωτερικό. Επίσης αναφέρθηκε στη δράση «Μετάβαση στην καινοτομική, εξωστρεφή και έξυπνη εξειδίκευση» για την οποία υπήρξε έντονο ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις της Περιφέρειας, ενώ μιλά και για την εξαιρετική πορεία τού μπασκετικού ΠΑΟΚ στην Ευρώπη και την πρόκρισή του στους τελικούς της διοργάνωσης. Μεταξύ άλλων, συγχαίρει τη Διοίκηση της ΚΑΕ ΠΑΟΚ για τη δουλειά που κάνει, γιατί «από τη Διοίκηση ξεκινάνε τα πάντα». Και φυσικά δίνει συγχαρητήρια «στον προπονητή και στους παίκτες».

Συνέντευξη του Μπάνε Πρέλεβιτς στην Ελένη Ζέρβα

Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέσατε αναλαμβάνοντας το ιδιαίτερα κρίσιμο -και νεοσύστατο- χαρτοφυλάκιο της Εξωστρέφειας και ποιο είναι το «όχημα» για την υλοποίησή τους;

Αναλαμβάνοντας το χαρτοφυλάκιο της Εξωστρέφειας  στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, οι βασικές μου προτεραιότητες επικεντρώθηκαν κυρίως στην:
-Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας
-Ανάδειξη και προώθηση των τοπικών προϊόντων
-Στήριξη των παραγωγών στη διεθνή αγορά
-Ενίσχυση της καινοτομίας και του branding
-Αξιοποίηση xχρηματοδοτικών εργαλείων

Και το κύριο «όχημα» για την υλοποίηση όλων των παραπάνω είναι η εφαρμογή μιας δομημένης στρατηγικής δράσης με συγκεκριμένα βήματα, τα οποία περιλαμβάνουν δημόσιες πολιτικές, συνεργασίες, αξιοποίηση τεχνολογίας και στοχευμένη υποστήριξη των επιχειρήσεων, χρησιμοποιώντας τα χρηματοδοτικά εργαλεία  που μας παρέχει η Περιφέρεια.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει πάρει μέρος σε σημαντικές εκθέσεις -μεταξύ των οποίων η Sial Paris αλλά και η πρόσφατη Gulfood στο Ντουμπάι - για τα τοπικά προϊόντα αγροδιατροφής. Ποια είναι τα μηνύματα που πήρατε από τη συμμετοχή σε αυτά τα διεθνή εκθεσιακά γεγονότα και ποια ήταν τα αποτελέσματα για τις ελληνικές επιχειρήσεις;

Η συμμετοχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας τόσο σε διεθνείς εκθέσεις όπως στη SIAL Paris όσο και σε επιχειρηματικές αποστολές όπως αυτή που έγινε στο πλαίσιο λειτουργίας της έκθεσης Gulf Food στο Ντουμπάι, αποτελεί ένα στρατηγικό βήμα για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των τοπικών προϊόντων αγροδιατροφής και την προβολή τους στις διεθνείς αγορές. Από την εμπειρία αυτών των εκθέσεων, τα κύρια μηνύματα  για τις ελληνικές επιχειρήσεις είναι: 
-Μεγαλύτερη ζήτηση για ποιοτικά και αυθεντικά προϊόντα
-Δυνατότητες επέκτασης στις αγορές του εξωτερικού
-Ανάγκη για στρατηγικές συνεργασίες και δικτύωση
-Αναγνώριση της αξίας της ελληνικής γαστρονομίας και αγροδιατροφής

Όσον αφορά στα αποτελέσματα αυτά συνοψίζονται στα εξής:
-Δυνατότητα αύξησης των εξαγωγών και νέες συμφωνίες
-Ενίσχυση της διεθνούς εικόνας των προϊόντων
-Διασύνδεση με αγορές υψηλής αξίας

Η συμμετοχή σε επιτυχημένες  εκθέσεις τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό είναι ένας καθοριστικός πυλώνας για την προώθηση των εξαγωγών και την ανάπτυξη των αγροτικών επιχειρήσεων.

Ποιες άλλες δράσεις εξωστρέφειας σχεδιάζετε και πώς καταγράφεται το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων να συμμετέχουν σε επιχειρηματικές αποστολές και εκθέσεις με την ΠΚΜ;

Η Aντιπεριφέρεια  Εξωστρέφειας με τις αρμόδιες υπηρεσίες και την επόμενη χρονιά θα συνεχίσει τις δράσεις εξωστρέφειας που αποβλέπουν στην ανάπτυξη της πολιτικής της Περιφέρειας μας όπως: 
-Συμμετοχή σε Διεθνείς Εκθέσεις
-Διοργάνωση επιχειρηματικών Αποστολών 
-Εκπαίδευση και Υποστήριξη των Επιχειρήσεων
-Δημιουργία Δικτύων Συνεργασίας και Επικοινωνίας
-Ψηφιακή Προβολή και Διαφήμιση
-Διμερείς Συνεργασίες & Προσέλκυση Επενδύσεων

Το ενδιαφέρον συμμετοχής στις προαναφερόμενες δράσεις είναι πολύ μεγάλο και  αυξάνεται διαρκώς. 

Ποια προϊόντα της μακεδονικής γης αποτελούν την αιχμή του δόρατος για τις ελληνικές εξαγωγές; Και ποιοι άλλοι τομείς -εκτός από τα τρόφιμα- έχουν σημαντικές προοπτικές για περαιτέρω διείσδυση στις ξένες αγορές και είναι ψηλά στην ατζέντα σας σε επίπεδο στήριξης και προώθησης;

Η Μακεδονία αποτελεί μία από τις πιο παραγωγικές περιοχές της Ελλάδας, με ισχυρή παρουσία στις εξαγωγές αγροτικών και βιομηχανικών προϊόντων. Ορισμένα από τα σημαντικότερα εξαγώγιμα προϊόντα της Μακεδονικής γης τα οποία αποτελούν την αιχμή του δόρατος για τις εξαγωγές είναι:
-Τα φρούτα και λαχανικά
-Το ελαιόλαδο και οι ελιές
-Το μέλι 
-Ο οίνος και τα αποστάγματα
Τα βιομηχανικά προϊόντα (Γαλακτοκομικά - Ζυμαρικά & Αρτοσκευάσματα) & Μεταποίηση (Κονσερβοποιημένα τρόφιμα)

Πέρα από τον αγροδιατροφικό τομέα, η Μακεδονία διαθέτει σημαντικές προοπτικές εξωστρέφειας και σε άλλους κλάδους όπως:
-Η τεχνολογία και πληροφορική
-Ο τουρισμός και η πολιτιστική βιομηχανία

Εκπρόσωποι φορέων επισήμαναν πρόσφατα πως στη Μακεδονία υπάρχουν επιχειρήσεις – «διαμάντια» που όμως δεν έχουν βρει τον δρόμο των εξαγωγών. Πώς μπορεί η Περιφέρεια να δείξει τον δρόμο σε αυτές τις επιχειρήσεις και με ποια χρηματοδοτικά εργαλεία μπορεί να τις υποστηρίξει προς αυτή την κατεύθυνση;

Για να εντάξει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας επιχειρήσεις - διαμάντια στον δρόμο των εξαγωγών και να τις υποστηρίξει, μπορεί και πρέπει να ακολουθήσει μια πολυεπίπεδη στρατηγική που περιλαμβάνει:
-Επιλογή και Ανάδειξη των Επιχειρήσεων-Διαμαντιών μέσω των δράσεων εξωστρέφειας
-Δράσεις Υποστήριξης - Εκπαίδευσης & Διεθνοποίησης
-Υποστήριξη μέσω Χρηματοδοτικών Εργαλείων αξιοποιώντας  διάφορες πηγές χρηματοδότησης όπως: ΕΣΠΑ & Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, Ευρωπαϊκά Προγράμματα και Δράσεις Διεθνούς Δικτύωσης.

Πόσο ικανοποιημένος είστε από το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για τη δράση «Μετάβαση στην καινοτομική, εξωστρεφή και έξυπνη εξειδίκευση» που υλοποιεί η Περιφέρεια στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ; Έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων; Και ποιες άλλες δράσεις είναι σε εξέλιξη ή σχεδιάζετε να βγουν σύντομα στον αέρα;

Η Δράση «Μετάβαση στην καινοτομική, εξωστρεφή και έξυπνη εξειδίκευση» έχει σκοπό την στήριξη υφιστάμενων, Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, για την ανάπτυξη και διάχυση νέων τεχνολογιών, τον τεχνολογικό τους μετασχηματισμό, την εξωστρέφεια και την προώθηση της διττής μετάβασης, δηλαδή του ψηφιακού μετασχηματισμού και της κυκλικής οικονομίας.

Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται για μια μαζική Δράση συμμετοχής ευρείας κλίμακας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων, αλλά για μια απολύτως στοχευμένη παρέμβαση ενίσχυσης σχεδίων υψηλής προστιθέμενης αξίας για το επενδυτικό «οικοσύστημα» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που συνδέονται τεκμηριωμένα με τουλάχιστον μια Περιφερειακή Προτεραιότητα Έξυπνης Εξειδίκευσης.

Με τα παραπάνω δεδομένα, η υποβολή 234 αιτήσεων με επενδυτικά σχέδια συνολικού αιτούμενου Προϋπολογισμού  51.881.609 € και συνολικής αιτούμενης Δημόσιας Δαπάνης 23.166.722 €, αποδεικνύει το έντονο ενδιαφέρον που υπήρξε από τις επιχειρήσεις της Περιφέρειας, δημιουργώντας θετικό πρόσημο για την προκήρυξη ανάλογων Δράσεων και στο μέλλον.

Η αξιολογική διαδικασία με όλους τους απαραίτητους ελέγχους και την αναλυτική αξιολόγηση των υποψήφιων επενδυτικών σχεδίων ολοκληρώθηκε σε πολύ σύντομο διάστημα και η ανακοίνωση των τελικών αποτελεσμάτων, μέσω της έκδοσης σχετικής Απόφασης ένταξης, έγινε την 18/03/2025.  

Ταυτόχρονα τρέχουν και σχεδιάζονται καινούριες  δράσεις που βασίζονται στη δικτύωση, την υποστήριξη των επιχειρήσεων και την προβολή των τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών.

Έχετε ήδη συμπληρώσει 14 μήνες στην Αντιπεριφέρεια Εξωστρέφειας. Κάνοντας έναν μίνι απολογισμό για ποιες δράσεις είστε περήφανος και ποιο από τα ταξίδια που κάνατε στο εξωτερικό στο πλαίσιο της συμμετοχής της ΠΚΜ σε εκθέσεις ή αποστολές ήταν το πιο δύσκολο και για ποιον λόγο;

Ως Αντιπεριφερειάρχης εξωστρέφειας η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας: 
-Συμμετείχε σε 27 εκθέσεις και δράσεις με περισσότερες από 450 συμμετοχές. 
-Διοργάνωσε 5 Επιχειρηματικές Συναντήσεις τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
-Συμμετείχε σε 3 Ευρωπαϊκά Δίκτυα
-Προχώρησε στη σύμβαση και την υλοποίηση του έργου: Δημιουργία μηχανισμού καταγραφής και παρακολούθησης της εξαγωγικής δραστηριότητας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
-Αύξησε τις συμμετοχές στις δράσεις εξωστρέφειας κατά 41%
-Αύξησε τις δράσεις εξωστρέφειας σε τρίτες χώρες κατά 28%

Για το δεύτερο σκέλος της ερώτησής  σας, τα πιο δύσκολα ταξίδια στο εξωτερικό είναι όλα εκείνα στα οποία πηγαίνουμε σε καινούριες αγορές κυρίως τρίτων χωρών διότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε:
-Διοικητικές και γραφειοκρατικές δυσκολίες
-Πολιτιστικές και επιχειρηματικές διαφορές
-Προβλήματα δικτύωσης & προώθησης
-Γεωπολιτικούς και Νομικούς κινδύνους

Παρά τις δυσκολίες, όμως, πιστεύουμε ότι τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τις συμμετοχές αυτές μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση εξαγωγών, διεθνή δικτύωση και ενίσχυση του brand των Μακεδονικών προϊόντων. 

Ποιο είναι το προσωπικό στοίχημα του Μπράνισλαβ Πρέλεβιτς σε αφορά την Αντιπεριφέρεια Εξωστρέφειας;

Ως Αντιπεριφερειάρχης Εξωστρέφειας μαζί με τους συνεργάτες μου θέλουμε να διαμορφώσουμε ένα όραμα που θα ενισχύσει τη διεθνή παρουσία και την οικονομική ανάπτυξη της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Ένα όραμα που θα βασίζεται στην καινοτομία, τη συνεργασία και τη στρατηγική αξιοποίηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της περιοχής μας και θα συμβάλλει τόσο στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, όσο και στην προσέλκυση επενδύσεων.

Είστε θρύλος των μπασκετικών γηπέδων, επομένως δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε και την ερώτηση για την εξαιρετική εμφάνιση του ΠΑΟΚ στο FIBA Europe Cup και την πρόκρισή του στους τελικούς της διοργάνωσης...

Εμείς που θυμόμαστε και τις παλιές επιτυχίες χαρήκαμε πάρα πολύ, γιατί μπήκαμε λίγο στα συναισθήματα του παρελθόντος. Οι καινούργιες γενιές έχουν την ευκαιρία να ζουν ξεχωριστές στιγμές, όπως είναι ένας ευρωπαϊκός τελικός. Ως φίλαθλος πλέον χαίρομαι πάρα πολύ. Συγχαρητήρια στη Διοίκηση, για τη δουλειά που κάνει, γιατί από τη Διοίκηση ξεκινάνε τα πάντα και φυσικά στον προπονητή και στους παίκτες!

Θα γυρνούσατε τον χρόνο πίσω να ξαναζήσετε τέτοιες στιγμές;

Εγώ τις έχω ζήσει, απλά χαίρομαι που επαναλαμβάνονται και έχω την ευκαιρία να τις ζήσω ξανά!

Ελένη Ζέρβα