Γράφει ο Ιωάννης Μασούτης*
Μια συγκρατημένη αισιοδοξία χαρακτηρίζει την παγκόσμια οικονομία, καθώς αυτή δείχνει να σταθεροποιείται μετά τις κρίσεις της πανδημίας, του πληθωρισμού και των γεωπολιτικών εντάσεων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ, ο παγκόσμιος ρυθμός ανάπτυξης θα κινηθεί στο 3,2% για την περίοδο 2024-2025. Στην Ευρωζώνη, η ανάπτυξη προβλέπεται να αυξηθεί από 0,8% το 2024 σε 1,3% το 2025.
Παρά την πολύ χαμηλή ανάπτυξη της Ευρωζώνης, οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ελληνική οικονομία είναι ότι το 2024 κλείνει με αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,1%, ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί σε 2,3% το 2025 και 2,2% το 2026.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Oικονομικών, παρά τους κινδύνους που σχετίζονται με τις γεωπολιτικές κρίσεις και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, η ελληνική οικονομία δείχνει ανθεκτικότητα και προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης.
Η ανάπτυξη ενισχύεται από τη σταδιακή υποχώρηση της ενεργειακής κρίσης και την ψηφιοποίηση της οικονομίας. Παράλληλα, πρωτοβουλίες όπως η πράσινη ανάπτυξη, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η αύξηση των μισθών και η ενίσχυση των δημόσιων επενδύσεων δίνουν ώθηση στην παραγωγική και καταναλωτική δυναμική.
Βασικές κινητήριες δυνάμεις το 2025 θα είναι η αύξηση των εξαγωγών κατά 4% και των επενδύσεων με τις τελευταίες να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, με προβλεπόμενη αύξηση 8,4%.
Η αναβάθμιση εντός της επενδυτικής βαθμίδας, η καλύτερη πρόσβαση σε ευρωπαϊκούς πόρους και η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής θα επιταχύνουν αυτή την τάση.
Για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τις μικρομεσαίες ειδικότερα συνεχίζουν οι προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού και της υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης. Πρόκληση όμως δημιουργεί και η ανάγκη υιοθέτησης πολιτικών ESG προκειμένου μια μικρομεσαία επιχείρηση να συνεχίσει να συνεργάζεται με μεγάλες εμπορικές αλυσίδες.
Η σταδιακή υποχώρηση της ενεργειακής κρίσης δημιουργεί ένα κλίμα αισιοδοξίας και για την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο πληθωρισμός στη χώρα μας προβλέπεται ότι διαμορφωθεί στο 3% φέτος, στο 2,9% τον επόμενο χρόνο και στο 1,9% το 2026. Ήδη οι καταναλωτές έχουν δει τη σταθεροποίηση των τιμών στα ράφια, οι οποίες ανέβαιναν σταθερά μετά την έναρξη της ενεργειακής κρίσης, άλλα είδαμε ακόμη και μειώσεις τιμών σε κάποια αγαθά.
Τι θέλει το επιχειρείν
Είναι πολύ σημαντική η ουσιαστική ενδυνάμωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με φοροελαφρύνσεις, βελτίωση της πρόσβασής τους σε χρηματοδοτικά εργαλεία και ενισχύσεις από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με δραστική αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας, με βελτίωση των υφιστάμενων ρυθμίσεων οφειλών, με επίσπευση των προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης.
Αναμένουμε την επιτάχυνση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στη δημόσια διοίκηση, στη δικαιοσύνη, στην υγεία, στην παιδεία, στην πολιτική προστασία και την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Τα Επιμελητήρια, και μιλάω με την ιδιότητα του Προέδρου Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας, στο πλαίσιο του θεσμοθετημένου ρόλου του συμβούλου της Πολιτείας, θα συνεργαστούν, όπως πάντα, με τα αρμόδια υπουργεία, με τεκμηριωμένες προτάσεις, προκειμένου η χώρα μας να περάσει σε μια φάση ισχυρής και σταθερής ανάπτυξης στην οποία θα συμβάλλουν όλες οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους.
Είναι όμως ανάγκη να μεγαλώσει το μέσο μέγεθος των ελληνικών επιχειρήσεων με συγχωνεύσεις και συνεργασίες. Με τον τρόπο αυτό οι επιχειρήσεις θα πετύχουν οικονομίες κλίμακας, καλύτερους όρους χρηματοδότησης και θα ανεβάσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Χρειάζεται λοιπόν να ισχυροποιηθούν τα σχετικά κίνητρα για συγχωνεύσεις.
Η Θεσσαλονίκη
Η δέσμευση της Κυβέρνησης για διασύνδεση της γραμμής του μετρό προς την Καλαμαριά με τη βασική γραμμή εντός του 2025 είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική. Για να γίνει το έργο αυτό λειτουργικό θα πρέπει να γίνει η επέκταση και προς το αεροδρόμιο, αλλά και προς τα δυτικά. Απαιτείται, όμως, και η ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη. Ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα, κυρίως όσον αφορά στον στόλο των λεωφορείων και το ανθρώπινο δυναμικό, αλλά χρειάζεται να συνεχιστούν οι προσπάθειες.
Το έργο του Flyover προχωρά, αλλά θα πρέπει να τηρηθούν αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα.
Αναμένουμε τη σύνδεση του λιμανιού με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τη δημιουργία του κέντρου logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Είναι, επίσης, ανάγκη να ολοκληρωθεί η ανάπλαση του εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου Θεσσαλονίκης.
Πρέπει να προχωρήσει η σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Καβάλα και τους Τοξότες Ξάνθης, η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία όπως λέγεται.
Πέραν των έργων υποδομής, απαιτείται η ενίσχυση της έρευνας και καινοτομίας και πιο συγκεκριμένα πρωτοβουλιών όπως η Αλεξάνδρεια Ζώνη καινοτομίας, το ΕΚΕΤΑ και το Τεχνολογικό Πάρκο Thess INTEC.
*Ο κ. Ιωάννης Μασούτης είναι πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ) και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας (ΚΕΕΕ)